De Provincie Noord-Holland wil al een ’tijdje’ (17 jaar, sinds 2008) een fietstunnel onder de Leeghwaterweg bij ’t Kalf. Een enquête over de varianten eindige onbeslist: 51 procent van de ruim 200 mensen die een vragenlijst invulden, hadden een voorkeur voor een aansluiting op de Westerdijk en 49 procent voor de aansluiting op het fietspad op de parallelweg van Leeghwaterweg.
Een fietstunnel met een rotonde zou eigenlijk al in 2017 / 2018 worden aangelegd. De plannen voor een rotonde zijn gesneuveld omdat de bussen dan niet goed door kunnen rijden. Behalve een tunnel moet er ook een ‘faunapassage’ komen.
De fietstunnel gaat aansluiten op de Westerdijk (richting Wormer). Het fietspad langs de N515 wordt naar het noorden verlegd om ervoor te zorgen dat fietsers veiliger kunnen oversteken
De verwachting was eerst dat eind 2024 het voorlopige ontwerp zou worden opgeleverd. Maar dat is niet gelukt. Er is volgens de provincie meer tijd nodig. Ook wordt nog gesproken over de kosten. Volgens de huidige planning wordt het ontwerp in het voorjaar van 2025 opgeleverd
De fietsoversteek Braakdijk verdwijnt. Voetgangers en fietsers via de fietstunnel. Er komt een voetgangersbrug over het water bij de Braakdijk om de fietstunnel te bereiken.
De Fietsersbond Zaanstreek was in 2015 en in 2022 kritisch over de toenmalige plannen. In 2015 hield het plan een oversteek van de Westerdijk in – dat vonden ze niet zo’n goed idee. In 2022 vond de bond snelheidsverlaging op de Leeghwaterweg, bredere fietsstroken, een fietsopstelvak of autoluw (fietsstraat) van de Zuiderweg maken betere alternatieven.
Door Piet Bakker. Bronnen: nieuwsbericht Provincie, projectpagina, eerder nieuws op De Orkaan, website Fietsersbond. Foto: Provincie NH.
Inderdaad stoplichten plaatsen bij de oversteek van de Braakdijk en gelijk laten werken met de stoplichten op de kruising. Snel te realiseren en goedkoper dan welke oplossing dan ook. Natuurlijk ook camera controle.
Een tunnel bouwen lijkt me weggegooid geld omdat de huidige kruising niet echt gevaarlijk is.
Zo`n tunneltje heeft ook nadelen, behalve dat het een dure oplossing is, is het vrouw onvriendelijk en gevoelig voor graffiti en andere criminaliteit is.
De Leegwaterweg is alleen te smal maar kan aan de oostkant tussen de Ramsbeek en de kruising over een afstand van ongeveer 125 meter met ca 3 meter verbreed worden zodat er eventueel een apart fietspad kan komen.
Wel moeten er dan nieuwe verkeerslichten komen.
Dit is tevens de goedkoopste oplossing.
De 2e optie is om het stuk Braakdijk tussen de Leeghwaterweg en de Braaksloot te verbreden en over die sloot een fietsbrug te bouwen, deze variant is vanwege de bouw van een brug wat duurder,
Nadeel hiervan is alleen dat er een paar woonboten weggehaald moeten worden en zal het fietspad op de Ramsbeek naar de andere kant van de weg moeten komen.
Ook bij deze mogelijkheid moeten de verkeerslichten vernieuwd worden en die richting de A7 ca. 25 meter westelijker moeten komen zodat de oversteek tot de kruising gaat behoren.
Waarom duurt dit zolang? Waarschijnlijk zal dat, zo als altijd, op hetzelfde neerkomen: hoeveel kost het, en vooral wie gaat dat betalen? Zoals gewoonlijk wil iedereen (elke overheidsinstelling) voor niets op de eerste rij zitten. Dat gaat dus niet. Dus gebeurt er niets. Een commissie hier, nog een onderzoekje daar, een overlegje verderop, enz. Kunnen "ze" toch zeggen dat "ze" er mee bezig zijn. Net als de verbinding A8/A9. Dat onderzoek duurt ook al rond de zestig jaar ...........
Welke initiatiefrijke gemeenteraad/politieke partij durft werkelijk zijn nek uit te steken, en vertelt wat er aan de hand is? Helaas is aan achterkamertjes nooit geen gebrek.
Ik ben geen econoom, maar ik heb weleens begrepen dat je geld slechts één keer kunt uitgeven, ook als dat geld van iemand anders is. Daarenboven heb ik niet de indruk dat die locatie zit te springen om een miljoeneninvestering.
En ja, de wegen van organisaties zijn ondoorgrondelijk. Vooral veel "doen alsof je iets doet".
De derde Coentunnel, die dan natuurlijk niet zo genoemd zal worden, ligt er eerder dan welke andere tunnel in de Zaanstreek dan ook.
Is er nou echt een noodzaak voor een fietstunnel daar ?
Ik heb nooit het idee dat dit een gevaarlijke oversteek ofzo is, er staan ook gewoon stoplichten.
Tenzij je natuurlijk als fietser vlak ervoor gaat oversteken en de stoplichten gaat negeren.
Nou deze locatie is super gevaarlijk voor overstekende fietsers! Vaker fietsten en niet alleen vanuit de auto bekijken! Lekker makkelijk. Zelfs ik die bijna niet meer fiets vanuit het ouder worden. Ik vindt deze locatie zeer gevaarlijk en dat kunnen heel veel mensen vanuit de wijk het Kalf beamen. Dat er na jaren nog steeds over gepraat moet worden voordat er iets gebeurd, onacceptabel eigenlijk!
Ik fiets er regelmatig (ik heb niet eens een auto)
Wat is er dan gevaarlijk aan de oversteek (op het kruispunt met de stoplichten dus) ?
En ja ik snap dat de oversteek die je voor op de foto ziet gevaarlijk is, maar gewoon oversteken bij de stoplichten zie ik niet echt een gevaar.
Nu gebeurt er helemaal niets. Slechte dag voor de fietser. Tom Poes, verzin snel 'n list.