De Provincie Noord-Holland wil al een ’tijdje’ (17 jaar, sinds 2008) een fietstunnel onder de Leeghwaterweg bij ’t Kalf. Een enquête over de varianten eindige onbeslist: 51 procent van de ruim 200 mensen die een vragenlijst invulden, hadden een voorkeur voor een aansluiting op de Westerdijk en 49 procent voor de aansluiting op het fietspad op de parallelweg van Leeghwaterweg.

Een fietstunnel met een rotonde zou eigenlijk al in 2017 / 2018 worden aangelegd. De plannen voor een rotonde zijn gesneuveld omdat de bussen dan niet goed door kunnen rijden. Behalve een tunnel moet er ook een ‘faunapassage’ komen.

De fietstunnel gaat aansluiten op de Westerdijk (richting Wormer). Het fietspad langs de N515 wordt naar het noorden verlegd om ervoor te zorgen dat fietsers veiliger kunnen oversteken

De verwachting was eerst dat eind 2024 het voorlopige ontwerp zou worden opgeleverd. Maar dat is niet gelukt. Er is volgens de provincie meer tijd nodig. Ook wordt nog gesproken over de kosten. Volgens de huidige planning wordt het ontwerp in het voorjaar van 2025 opgeleverd

De fietsoversteek Braakdijk verdwijnt. Voetgangers en fietsers via de fietstunnel. Er komt een voetgangersbrug over het water bij de Braakdijk om de fietstunnel te bereiken.

De Fietsersbond Zaanstreek was in 2015 en in 2022 kritisch over de toenmalige plannen. In 2015 hield het plan een oversteek van de Westerdijk in – dat vonden ze niet zo’n goed idee. In 2022 vond de bond snelheidsverlaging op de Leeghwaterweg, bredere fietsstroken, een fietsopstelvak of autoluw (fietsstraat) van de Zuiderweg maken betere alternatieven.

Door Piet Bakker. Bronnen: nieuwsbericht Provincie, projectpagina, eerder nieuws op De Orkaan, website Fietsersbond. Foto: Provincie NH.