Gisteravond hadden een kleine honderd mensen gehoor gegeven aan de uitnodiging om geïnformeerd te worden over de nieuwe woonbuurt Westzanerwerf in Westzaan. Daar moeten zo’n 200 woningen komen: sociale huur, middenhuur en koop-woningen. Op vrije kavels is zelfbouw mogelijk.
Onder de belangstellenden waren niet alleen mensen die er best in dat hoekje Westzaan waar vroeger het kantoor van PontMeijer zat, zouden willen wonen, maar ook omwonenden die zich zorgen maken. Niet alleen over de overlast tijdens de bouw, maar ook over de manier waarop al het extra verkeer zal worden ‘gestroomlijnd’.
Het stukje grond ligt aan Zuideinde 50. Om dat op een veilige manier bereikbaar te krijgen zou er een extra toegangsweg moeten komen, maar die tover je niet zomaar even uit de grond (die niet in het bezit is van Parteon). Als je op de kaart klikt kom je in Google Maps terecht.
De tijdlijn op de website die sinds vandaag in de lucht is laat zien dat het een traject van lange adem is: al in 2001 kocht Parteon de grond aan en in 2013 lag er een plan. Toen stond alles een tijd stil door ‘crisis en wetgeving’. Inmiddels hopen ze eind dit jaar te starten met ophogen en tegen 2027 zou de wijk er moeten staan.
Een maquette toonde hoe het plan moet voegen in de rest van de buurt:
De afbeeldingen komen van de presentatie-panelen zoals gisteravond getoond.
Door: Merel Kan, informatie uit uitnodiging, presentatie en website Westzanerwerf, Orkaan-archief en Jeroen Gigengack (omwonende).
Over het algemeen maar zeker hier zou de bodem nog gesaneerd moeten worden. Daarover verschillen de meningen, heb het aan drie "voorlichters/informanten" gevraagd maar zeggen alle drie wat anders.
Houthandel Rote had indertijd een bak met creosootolie waarin hele pakken hout werden behandeld (lees gecreosoteerd). Uitlekken deden die pakken hout gewoon op het erf van Rote. De olie kwam dus op het grondwater te drijven en is dus een zogeheten "mobiele" vervuiling, dit zou een reden moeten zijn voor afgraven en afvoeren van dat vervuilde deel van het terrein.
Over de tweede, in mijn ogen noodzakelijke tweede ontsluiting op de Overtoom werd met geen woord meer gesproken. Verder, en dat moet ook gezegd worden is het een heel aardig plan.