Winkeliersvereniging Doka (75 leden) en de Wormerveerse architect Jeroen Hooyschuur hebben een plan bedacht om winkelen in Krommenie nog aantrekkelijker te maken. Ook voor de omliggende kernen.
Uitgangspunt van het Centrumplan is meer gebruik maken van de omstandigheid dat in Krommenie meer te doen is dan alleen maar winkelen. Volgens het plan moeten alle mooie en bezienswaardige plekjes in het dorp beter zichtbaar worden.
Door Jaap de Jong
Krommenie is een van de drie kernwinkelgebieden van Zaanstad. Er is ook hier sprake van leegstand, maar die is volgens de Doka niet groot. Zij vindt het wel belangrijk om de winkelfunctie te behouden als panden vrijkomen voor verkoop of verhuur. Zodat het compacte en veelzijdige winkelgebied in het centrum van het dorp behouden blijft behouden, met veel zelfstandige winkeliers en betrekkelijk weinig landelijke ketens.
Rotte kiezen
Pijnplekken in het winkelgebied zijn de schoenwinkel en het voormalige café de Roemer aan de Zuiderhoofdstraat die chronisch worden verwaarloosd. Bij de schoenwinkel is het verval zelfs te ruiken. In overleg met de gemeente is bij verschillende gelegenheden gewezen op deze ‘rotte kiezen’.
In het centrum van Krommenie is veel (Zaans) erfgoed te zien: van fraaie woningen met gevels, kerken en bedrijfspanden tot praktische toepassingen van Zaanse houtbouw. (Allemaal te zien als je de historische wandeling loopt die de Doka heeft vastgelegd in een wandelgidsje.)
Het Centrumplan wil die bezienswaardigheden makkelijker toegankelijk maken en wil bovendien ‘de relatie met het water versterken’, zoals de architect dat noemt. Met andere woorden, terrassen aan het water creëren en mogelijkheden om bootjes te huren.
Blauwe zone
Andere concrete onderdelen zijn een centraal plein maken bij de Nicolaaskerk op de hoek van de Heiligeweg dat geschikt is voor activiteiten, een verblijfsplek met terras aan het water bij de kruising met de Snuiverstraat en een aantrekkelijke entree creëren op het Vlietsend.
Het verkeer is een knelpunt voor Krommenie, omdat het oude dorp niet berekend is op het huidige verkeersaanbod en helemaal niet op het zware verkeer. Dat is een aandachtspunt, ook in de ontwikkeling van de plannen voor Zaanstad Noord.
De Doka vindt het belangrijk om de huidige parkeervoorziening – een blauwe zone waar je twee uur gratis kunt parkeren – te handhaven.
Tweerichtingsverkeer Padlaan
Zij is ook voor het herinvoeren van tweerichtingsverkeer op de Padlaan, maar wel met een beperkte snelheid. Om dat te bevorderen, krijgt de weg volgens het plan weer de oude opzet van een laan. Eén van de winkelier zei tijdens één van de brainstormbijeenkomsten:
“Nu maken wij het de Krommenieërs makkelijk om in Wormerveer te gaan winkelen, maar Wormerveerders moeilijk om in Krommenie hun boodschappen te doen.”
veel van de nostalgie van Krommenie is verloren gegaan na de samen voeging van de zeven gemeentes . Krommenie werd qa onderhoud de vuilnisbak van Zaanstad,huizen verpauperde, groen werd onkruid, bestrating werden ongeluk kuilen. enz,enz.enz.
Tot er een dorpsraad/gesprekgroep behoud Krommenie kwam die met de gemeente Zaanstad in overleg ging over onderhoud/behoud van de Noorder en zuiderhoofdstraat
met de Zaanse gevels.
waar blijft die beloofde verbinding naar plan willes. koop het pand van motoport op en bouw die brug die er zou komen. Moet je is zien wat dat zal schelen. Als ik met de honden van de Noordervaartdijk bij de meelschuur wil over steken moet ik net mazzel hebben want met een beetje pech ben je de klos en heb je een rij auto's van de brug tot aan de meelschuur. oftewel de A8 loopt leeg.
Krommenie is wat krap, daarom verplichten om bevoorrading te doen voor 10.00 uur en alleen met kleine - elektrische - bestelwagens.
U bedoeld dus dat die woningen daar langs de doorgaande weg nooit gebouwd hadden mogen worden?
Wonderlijk weer allemaal.
Over De Padlaan tweerichtingsverkeer maken. Afgelopen dagen heeft de gemeente Zaanstad het versleten asfalt opgelapt en de belijning aangepast. De laan is er niet breder opgeworden. De plannen om de Padlaan tweerichtingsverkeer te maken met een snelheidslimiet van 30 km/h gehandhaafd door obstakels daar zit niemand op te wachten. Met 4x per uur een Connexxion bus en gemiddeld 5x per dag een ambulance, brandweer of politieauto lijkt mij dit geen haalbare kaart. Met twee passerende auto's is er nog nauwelijks ruimte voor fietsers in twee richtingen. Laat staan dat er nog plek is voor bomen.
Padlaan is al mensen heugenis twee richting verkeer geweest ook reden er twee vrachtwagens in tegenover gestelde richting langs elkaar heen reden.
Maar door de komst van een nieuwe bus lijndienst na de Enhabo moest het padlaan eenrichting verkeer worden om zo ook de fietser/bromfietsers een veilige doorgang te geven.
de kartonnage fabriek Hinze en de huisarts v/d Wiel hebben toen nog protest aangetekend om de rijrichting want die zou gaan van de brug Wormerveer naar de badhuislaan maar is later toch om gedraaid
Twee richtings verkeer op de padlaan gaat het inderdaad niet worden dames en heren. Dit is in de vorige eeuw al vele maken geprobeerd door voormalig DOKA voorzitter Joop Knijnenberg. Probleem is dat de woningen (plan forbo) die gebouwd zijn te dicht bij de padlaan staan. Hierdoor is de geluidsoverlast bij tweerichtings verkeer te hoog en voldoet niet aan de wettelijke geluid en milieu norm. Eenvoudig gezegd de bewoners worden knetter gek van de herrie. Dus tweerichtings verkeer is hierdoor uitgesloten. Het aantal verkeers bewegingen twee kanten op is te hoog.
Inderdaad wij als bewoners worden gek van de herrie. De weggebruikers kunnen zich dat zeker niet voorstellen. Hun beleving van de Padlaan is ongeveer 10 seconden (van kruispunt tot brug) voor ons begint het om 06.00 uur en nu met de avondklok duurt het tot 22.30 uur.
Inderdaad de padlaan zo snel mogelijk 2 richtingen makeb, dan wordt er vanzelf minder hard gereden. Meer parkeerplaatsen realiseren en bewoners parkeerplaatsen alleen toegankelijk voor bewoners maken
Het zou te prijzen zijn geweest als Zaanstad eerst een goed verkeersplan had gemaakt voordat De Posterijen gebouwd werd. Dan had men uitgaand verkeer, zoals nu het geval is, via de Padlaan en inkomend verkeer over het deel dat nu helaas volgebouwd staat, kunnen laten rijden. Nu moet men via de Kruisstraat of Provinciale weg rijden. Maar Zaanstad bouwt eerst alles vol voordat men zich realiseert wat de gevolgen zijn. Zaanstad zou “groter” moeten denken voordat men gaat bouwen; maar ja.... GELD lijkt het enige dat telt.
Rekening houden met bewoners lijkt me een eerste vereiste waarbij het centrum autoluw gemaakt wordt en alleen toegankelijk gemaakt wordt voor bewoners. Wel positief dat de DOKA serieuze plannen maakt v.w.b. sloop of restauratie van oude panden en werkt aan en representatief centrum.
Ik hoop dat er in het ontwerp ook gedacht is aan een fatsoenlijk openbaar toilet.
Wat een arrogante reactie,laat me raden R, u bent vast en zeker een jonge gespierde Adonis? Maar ook die worden oud en kaal en wel sneller dan je denkt. Over het algemeen ontstaat pas bij het ouder worden enig historisch besef. Ik hoop dat je het voortschrijdend inzicht nog kunt ontwikkelen om de schoonheid van het dorp waarin je woont ooit in te kunnen zien.
Een achterhoedegevecht.
Het winkelend publiek is doorgaans grijs getint, als er al haar op zit.
Kortom een soort die uitsterft. Duurt niet lang meer.
Jongeren zijn niet geïnteresseerd in oude geveltjes, dat is voorbehouden aan mensen die zelf over een oud geveltje beschikken.
Horeca spreekt wel aan. Uitgaansgelegenheden. Dat trekt publiek.
Wat een rare en nare dingen zeg je toch allemaal! Laten jonge meisjes hun haar grijs verven omdat dat in de mode is? En er zijn jongeren die ook houden van de oude gevels en er de schoonheid van inzien. Dat wordt ze meestal meegegeven door hun ouders.
Ah Ja, U heet het ei uitgevonden om NIET oud te worden? Doe mij er een paar.
Een aantal bewoners rond het Agathapark hebben zich verenigd. Zij hebben dit gedaan omdat ze het niet eens zijn met het verkeersstromingsplan en het zware tot zeer zware verkeer door deze straten. Ook speelt de woningbouw op diverse plaatsen een rol. Misschien is het wiJs dat iedereen zich verenigd.
www.agahtebuurt.com
www.agathebuurt.com
Goede plannen en ideeën! Waarom geen horeca plein bij de Nicolaas kerk? Mooi terras aan de Snuiversloot!!! Zo centreer je de horeca en maak je het centrum aantrekkelijker.
Ik vind dat panden die geen functie meer hebben moeten gesloopt worden weg met dat armoedige aanzien
Ik vind de schoenwinkel juist uniek. Een rariteit, bezienswaardigheid. Wel zonde van het pandje. En om zomaar alles plat te gooien, zoals elders geopperd wordt, is te makkelijk. Ben bv heel blij dat de oude kapperszaak naast de sportwinkel op de Zuiderhoofdstraat, zo prachtig is opgeknapt. Dat zag er ook niet meer uit. De Weverstraat was de mooiste entree 15 jaar geleden maar is nu veranderd in een entree wat in Saendelft thuishoort. Lelijke bestrating en lantaarnpalen die totaal niet bij de sfeer van de huizen past. En dan geen kastanjes meer maar esdoorn boompjes die te ver uit elkaar geplant zijn zodat het nooit de mooie entree zal worden die het ooit was. Padlaan twee richting is voor de bewoners een hel dus lijkt me geen goed plan. Terrassen lijken me leuk. Maar uitgaansgelegenheden in het centrum...met alle overlast die dat geeft met lawaai etc lijkt me niet wenselijk. En kunnen mensen die hier komen winkelen vanuit Wormerveer niet gewoon op de fiets komen?
De schoenwinkel is een voorbeeld van een praktische toepassing van Zaanse houtbouw. Door de verkrotting gaat een bijzonder pand verloren. Zoals erz oveel panden in Krommenie verloren zijn gegaan, waarvan we nu bij de foto's zeggen: zonde dat ze dit hebben gesloopt. Het pand van het voormalige café de Roemer vraagt om iemand die het met liefde een nieuwe bestemming zou willen geven.
En zo is het Jaap, de eigenaar is bekend, doe er iets mee.
Leuk plan maar padlaan moet 1 richting blijven ivm de veiligheid van al die scholieren die in Krommenie diverse scholen bezoeken, dat zie ik niet zomaar veranderen want breder maken kan niet.
Zolang er auto's door de hoofdstraat rijden en parkeren zal het er niet aantrekkelijker worden.