Eén van de cilinders van de tijdelijke brug over de Zaan tussen Wormer en Wormerveer is kapot. Woensdag 19 oktober wordt die uitgehesen, naar de fabriek gebracht en gerepareerd, maandagochtend 24 oktober moet die weer terug zijn.
Als dat niet lukt zal er een ‘aanvullende ondersteuning door een pont’ komen voor langzaam verkeer.
De scheepvaart kan tussen 19 oktober (22.00 uur) en 24 oktober (05.00 uur) geen gebruik maken van de brug. Vertegenwoordigers van de scheepvaart Schuttevaer en AVS zijn er niet blij mee volgens verkeerswethouder Gerard Slegers (CDA) maar kunnen zich wel vinden in de oplossing.
Ook kunnen er tijdens de werkzaamheden geen auto’s over de brug – dat betekent in de praktijk op woensdagavond 19 oktober en op zondag 23 oktober. De alternatieve route is dan de N514 (Ned Benedictweg). Voetgangers en fietsers kunnen wel over de brug.
Als het allemaal niet lukt is de uitdaging voor Zaanstad groter. Dan wordt de brug langer afgesloten en moet er een pont ingezet worden voor voetgangers en fietsers. Janson Bridging, de constructeur van de brug, denkt overigens ook over een alternatief plan waarbij langzaam verkeer wel over de brug zou kunnen.
Stikstof
Dat autoverkeer moet omrijden is een pikante oplossing. De tijdelijke brug is nadrukkelijk voor alle verkeer bedoeld om omrijden te voorkomen. Omrijden via de Ned Benedictweg – zoals het plan ook oorspronkelijk was – zou namelijk extra stikstof-uitstoot betekenen en die uitstoot zou aanleg van de nieuwe Zaanbrug onmogelijk maken.
Voor de problemen zijn 5 scenario’s gemaakt terwijl Slegers ook alles in een Raadsinformatiebrief zal uitleggen, ook gaat hij contact opnemen met de Fietsersbond over de problemen.
De storing aan één van de cilinders werd dinsdagavond 13 september geconstateerd. Eerst werd de brug helemaal niet geopend, later maximaal één keer per uur.
Lees ook: Tijdelijke Zaanbrug kan niet meer omhoog, schepen moeten omvaren (update: 1 keer per uur open)
Foto is van Fred Wolf, en laat het inhijsen van de cilinders zien (juni 2022).
Het defect is toch niet nieuw? Op de locatie waar nu de Amaliabrug ligt, had deze zelfde noodbrug ook al de nodige problemen
"Om omrijden te voorkomen", en vooral de Busbrug in Koog in de spits dichthouden om omrijden te stimuleren.
Ik begin zoo gehecht te raken aan kapotte bruggen.
Een pontje van Wormerveer naar Wormer....heerlijk.
Het Wormer-Veer !
Had plan A moeten zijn, dan had de scheepvaart gewoon het werk kunnen doen wat nodig is.
Laat die stikstoffabel even los en bouw zsm die brug af.
Ik zie de bui al hangen: extra stikstof (en fijnstof en koolwaterstof) in de Kalverpolder en de Enge Wormer, nog kwetsbaarder gebieden dan de Poel en de Trickel. En ook nog eens meer aangereden vogels, wandelaars en fietsers op de Ringdijk (ja, dat is ook een stukje Zaandam, dus relevant voor de raad van Zaanstad).
Ik hoop stiekem op een nieuwe coronalockdown zodat de automobilisten weer volop moeten thuiswerken. Of schappelijke werkgevers die flexibel zijn met hybride kantoorwerk en meedenken met hun personeel als dat de Zaan niet meer fatsoenlijk over kan. Al is met de fiets naar je werk of het station natuurlijk een vriendelijker vooruitzicht - denkend aan een oplossing waarbij het "langzaam verkeer" nog wel de Zaan over kan.
Maar wellicht wordt de soep niet zo heet gegeten, en gaat de reparatie gewoon lukken. Dat zou toch moeten kunnen in een land als Nederland?