De drie maanden durende proef met het nieuwe ‘totaal-ticket’ op de Zaanse Schans kost meer dan € 1,1 miljoen. Daarvan gaat € 727.000 naar personeel (kwartiermaker, projectleider, kassamedewerkers, hosts, verkeersregelaars) en € 392.000 naar materialen (kassa’s, info-cabins, camera’s, website etc.).
Tegenover de uitgaven staan uiteraard ook inkomsten. Bij het gunstigste scenario kopen 209.000 mensen een kaartje wat € 3,2 miljoen oplevert. Maar dat zijn geen netto opbrengsten. De ‘normale’ kaartverkoop en de toiletten hadden anders in die periode ruim een miljoen opgeleverd. Dat bedrag moet van die € 3,2 miljoen opbrengsten worden afgetrokken en bovendien moet € 130.000 ‘vermakelijkshedenbelasting’ aan de gemeente worden afgedragen. Er blijft dan iets minder dan € 2 miljoen over. Als daar die € 1,1 miljoen kosten vanaf gaat levert dat een positief resultaat op van bijna € 900.000.
Maar dat is het meest gunstige scenario. Het ‘break-even’ point ligt ongeveer bij 140.000 kopers van de nieuwe kaart. Als minder mensen een kaartje kopen, maakt de pilot verlies.
Het maximale verlies wordt op € 725.000 begroot. Zaanstad heeft vandaag bekendgemaakt dat maximaal € 350.000 daarvan betaald wordt.
Door Piet Bakker. Bron: presentatie business model Ticket Zaanse Schans.
Goede vraag voor zo’n 7-10 man 3mnd 7,3 ton, is bij 10 man 24.000 pp per maand! De vraag is of het echt alleen om 3mnd personeel gaat.
Als u de informatie leest die u als raadslid heeft ontvangen kunt u zien dat het anders zit. Personeelskosten zijn er langer dan 3 maanden
Personeels kosten voor 3 maanden 727.000 euro! Wat verdienen die mensen wel niet p.p. Ik denk dat menig kassamedewerker bij b.v. AH hier wel aan de slag wil, of gaat de 'jackpot' naar de projectleider e.a hoog geplaatsten?
De vereniging Hart voor Stad is nauw betrokken geweest bij de "Corridorstudie Amsterdam Hoorn". Daarbij werd voorgesteld de N-Z metrolijn vanuit Amsterdam door te trekken naar Zaandam en door naar de Zaanse Schans. Op lange termijn een veel beter idee. Kost wel wat maar brengt ook heel veel op. Zie: http://onderweg.site/HOverzicht%20Metro.htm voor details.
Komt het doordat ze meer subsidie krijgen dan jullie bij de Orkaan?
Het zit jullie nogal hoog die Schans hè! Dit is het zoveelste negatieve stuk wat er geschreven wordt. In het positiefste geval houden ze €900.000 over. Dit hebben jullie natuurlijk dagelijks op zak?!?
extreme dure pilot......dit is echt geld verkwisten van de gemeendschap...gedoemd te mislukken.
Daar is weer niet over nagedacht
Tja, Zaandam en later Zaanstad heeft nooit goed met geld van de gemeenschap om kunnen gaan. Stokpaardjes en doordrammen leiden heel vaak tot dure probeersels en mislukkingen. Het geld kon beter besteed worden.
deze nogal dure Pilot wordt zeer waarschijnlijk een nogal dure mislukking.
gedoemd om te mislukken ja.