De busbrug? Blauwe zones? De A8-A9-verbinding? Pollers op de Bernhardbrug? Afsluiting van de Westzijde? Hogere parkeertarieven? De Coentunnel dicht?
Het is makkelijk scoren, het zijn onderwerpen die de Zaankanter aan het hart gaan – of beter gezegd: diep in de ziel raken. Het gaat over zijn (m/v) auto. En daar moet je vanaf blijven.
Zelfs in de meest onschuldige discussies weet de vier-wiel-fan zijn auto op te voeren. 120 nieuwe woningen in Westerkoog? Een reactie: “waar moet ik parkeren als ik naar de arts moet?”
Het is gek, maar er is nooit iemand die schrijft dat hij/zij gewoon lekker in de auto van A naar B wil rijden. Zaankanters moeten met de auto vooral naar de dokter, mantelzorg verlenen bij hun zieke grootmoeder, hun bedlegerige schoonmoeder een mandje proviand bezorgen, hun invalide echtgenoot naar het ziekenhuis brengen, noodzakelijke etenswaren voor hun nooddruftige familie inslaan of zieke kinderen naar vioolles brengen.
Autorijdende Zaankanters zijn zwak, ziek, misselijk of slecht ter been of ze vervoeren familieleden die dat zijn. Autorijden is een noodzakelijk kwaad. Ze zaten natuurlijk liever niet in de auto, maar het kan nu eenmaal niet anders.
En ze zijn begaan met het milieu. Die busbrug moet er natuurlijk komen omdat het omrijden benzine kost en slecht voor het milieu is. De A8-A9-verbinding moet er komen omdat dat zo goed voor het milieu is (ook voor de mensen die erlangs wonen?). Omrijden is slecht. Fietsen kennelijk geen optie (is ook lastig met je zieke schoonmoeder achterop).
De laatste bijdrage op milieugebied komt van de initiatiefnemers van de moskee in Saendelft, die moet er komen omdat ze met “eigen gebedsruimte een grote bijdrage kunnen leveren aan het sterk terugdringen van het autogebruik. De meeste mensen kunnen dan met de fiets of lopend.” Als de aanhangers van het ware geloof allemaal gaan fietsen, waarom dan nog een parkeerplaats bij de moskee ingetekend?
Onderbelicht blijft dat een groot aantal gelovige en ongelovige Zaankanters gewoon dolgraag in de auto zitten, vol gas door de parkeergarage scheuren, cruisen over de Rozengracht, met draaiende motor en de geluidsinstallatie op vol voor de open Wilhelminabrug wachten, aan de rest van de wereld wil laten zien wat voor een coole Golf ze wel niet hebben en hun auto gratis vlak voor elke willekeurige supermarkt willen parkeren.
En als ze hun zin niet krijgen gaan ze dreigen: “Dan gaan we wel parkeren in Amsterdam-Noord of in Purmerend! Dat is ook veel gezelliger!”
Eerlijk gezegd lijkt me dat een goed idee. Iedereen die Purmerend en Amsterdam-Noord ‘gezellig’ vindt, wens ik een prettige enkele reis toe.
Afgelopen zondag was ook weer zo'n dag dat iedereen massaal zijn (m/v) zieke schoonmoeder naar de dokter moest brengen. Sneu voor al die mensen, want het was een prachtige dag om te fietsen, te roeien of te wandelen.
Komend weekend beloofd weer zo'n trieste dag te worden voor autobezitters.
Wellicht een tip voor al die autobezitters: doe de auto de deur uit dan kan de zieke schoonfamilie geen beroep meer op je (m/v) doen en heb je zelf ook weer eens tijd van het mooie te genieten op de fiets.
Helemaal mee eens JanN. Doe zelf zoveel mogelijk op de fiets, beter voor een mens en nog sneller ook. Wanneer iedereen dat zou doen zou dat, tenminste binnen de gemeente, al een heel stuk schelen.
Het oplossen van het fileprobleem Amsterdam, Purmerend enz in de omgeving is natuurlijk een ander probleem, tenminste zolang de meesten het geen punt vinden ver van het werk te blijven wonen.
Feit is wel dat het zo langzamerhand zo niet langer kan. Denk dat het met een jaar of vijf onmogelijk geworden zal zijn in de Randstad nog te rijden in de spitsuren, elektrisch, als een treintje of niet, het zal niet uitmaken. Vol is vol.
Dus toch maar weer het werken dichtbij het wonen, net als vroeger.
Misschien verstandig als bedrijven zich minder in de grote steden vestigen maar zich meer door het land verspreiden. Natuurlijk is het makkelijk je bedrijf vlak bij Schiphol, Amsterdam Centraal of aan de rand van de snelweg te vestigen. Maar door alle files die daardoor gecreerd worden ben je meer tijd kwijt als dat de bedrijven zich verspreiden en er daardoor "waarschijnlijk" minder files ontstaan.
Pittig stuk Piet maar je hebt m.i. wel grotendeels gelijk. De automobilist ga je nooit meer uit zijn auto krijgen. Gemakzucht, luiheid, het veiligheidsgevoel of een combinatie van die drie. En het dondert bovendien niet wat het kost als je maar kunt autorijden. Asfalt is er ook nooit genoeg (de oplossing voor het fileprobleem is natuurlijk alle snelwegen en tunnels weghalen). Zelf probeer ik zoveel mogelijk de fiets te gebruiken. Woon/werkverkeer, boodschappen en alle bestemmingen die op een redelijke afstand liggen, zeg een kilometer of 10. Wel vind ik autovakanties heerlijk en ook heel fijn is het na een concertbezoek in de auto te stappen i.p.v. van gebruik te maken te maken van het openbaar vervoer.
Ook moeten de kinderen naar en van school gereden worden.
Tweede auto dus voor moeder de vrouw m/v.
Ooit wel eens de colonnes gezien rond de scholen om een uur of negen in de ochtend?