Geachte burgemeester Hamming,
U heeft de Dam in Zaandam afgesloten voor fietsers. Ik wil daar bezwaar tegen aantekenen.
Ik kan tot 2 september bezwaar maken, maar ondertussen heeft u het besluit al genomen. In september gaat desbetreffende afdeling er voor zitten en die wijst dan ergens in oktober mijn bezwaar af. Als ik in beroep ga is het november en dan is de afsluiting al afgelopen, die duurt namelijk tot 1 november.
Ik vind dit een schoolvoorbeeld van onbehoorlijk bestuur. Besluiten moet ruim op tijd genomen worden zodat belanghebbenden bezwaar aan kunnen tekenen en een besluit desnoods tegen kunnen houden.
Belanghebbend ben ik zeker. Ik fiets vanaf de Hogendijk naar Verskade, Gouden Schaar, Bullekerk, ING, Fluxus etc. en weer terug. Van u moet ik afstappen, gaan lopen over de Dam of omrijden via de Beatrixbrug. Bij die laatste route moet ik niet alleen die gevaarlijke Beatrixbrug nemen maar ook de kruisingen van de Savornin Lohmanstraat en Peperstraat en de kruising bij de Wilhelminabrug. Ik kruis vier keer autoverkeer en loop een grote kans om voor een open brug te staan.
En met mij duizenden andere fietsers. Die moeten allemaal omrijden of afstappen vanwege een extra extra groot terras (ze kregen een groter terras, hebben bij u geklaagd en hebben toen een nog groter terras gekregen) van 6 of 7 horeca-ondernemers. Hier is de belangenafweging totaal uit de bocht gevlogen. Een handjevol ondernemers wordt hier bevoordeeld boven duizenden fietsers.
Maar het moet volgens u, het is “een druk bezocht uitgaansgebied” met “veel horecagelegenheden” en veel “oversteekbewegingen” waardoor “gedurende de openingstijden van de terrassen” de zaak afgesloten wordt.
Druk? Open terrassen? Oversteekbewegingen?
Onderstaande foto is van afgelopen zaterdag, 14:30 uur – dus je mag daar al 2,5 uur niet fietsen. Slechts één terras is open, er zit verder niemand, maar omdat u het zo gevaarlijk druk vindt, mag ik daar niet fietsen. Eén van die ondernemers die door u in de watten wordt gelegd, vindt het wel geinig om daar een bestelauto te parkeren. Bij het eerste terras staan de tafels gewoon op de openbare weg (minimaal 3,5 m doorgang voor nood- en hulpdiensten?)
O ja, houdt iemand zich aan dit verbod? Natuurlijk niet.
Het weren van fietsers nadat de terrassen zijn vergroot is ook nog tegen uw eigen regels: “Het terras bevindt zich niet op een locatie dat bestemd is voor gemotoriseerd verkeer en/of fietsers.” Nadat die terrassen extra groot waren gemaakt, heeft u de fietsers geweerd.
En iedereen fietst en bromt vrolijk door op De Dam en De Gedempte Gracht (Portofino en andere maatijdbezorgers, ... Geen handhaving te bekennen.
Is dit brzwaarschrift nu echt nodig,? Een probleem maken van 200 mtr lopen? Hoe erg is dat zeg pfffff
Doorgaan Piet, het is gewoon een rommeltje daar met die bordjes.
Van de kant van het Zaantheater kom je eerst een woonerf bord tegen ( duidelijk en opvallend ) en iets verder een beetje verloren aan de linkerkant van de weg een voetgangersgebied bord.
Kan het nou echt niet wat overzichtelijker daar ?
Kunnen de fietsers op de Wilhelmina- en Beatrixbrug niet beter hun stuur vast houden, en voor zich kijken ipv stukjes voor de Orkaan te typen? Is niet handig gedaan, maar “gevaarlijk”?
Verder helemaal eens met de bezwaren tegen de afsluiting van de Dam voor fietsers
Als fiets liefhebber ben ik wel gewend om creatief te denken in Zaandam zo links en rechts worden er nog wel eens wat straten opengebroken (Westzijde) of wijken afgesloten dus nu ook maar via het Rustenburg en Vinkenstraat naar de westzijde als de Dam afgesloten is, ben tenslotte een fietsliefhebber.
Nou, wie helpt er dit keer mee een fiets-protest-optocht te organiseren? De ervaring (met de Zaanse Schans) leert dat zoiets nog wel eens tot snel terugdraaien van idiote besluiten kan leiden.
Of wellicht sneller dan een waarschijnlijk weer tot in den treure opgerekt bezwaarproces...
Hoe het allemaal wettelijk geregeld is laat ik in het midden maar deze borden waren al geplaatst ver voordat er uberhaubt sprake was van een corona crisis, of uitbreiding van de terrassen
Het busje wat er staat is van een aannemer die aan het verbouwen is, dit omdat daar binnenkort Teasers Zaandam opent ;)
Da's niet waar. Er was voorheen slechts een geslotenverklaring voor auto's en motorfietsen. Oftewel er mocht gefietst en gebrommerd worden.
Zie hier een foto van 17 december 2019. Als je goed kijkt dan zie je het bordje van het wandelgebied al hangen aan de linkerkant
https://esteie.nl/2019/12/17/dinsdag-17-december-2019-verwarring/
Die borden stonden er al. Maar het onderbord met de nieuwe tijden is pas 24 juli geplaatst. Eerst was het alleen verboden Voor brommers vanaf 22:00. Zie https://www.deorkaan.nl/borden-houden-fietsers-en-brommers-niet-tegen-op-de-dam/
Ik fiets zelf niet meer maar ik ben het met de bezwaarmakers eens dat
dit beleid een beetje rammelt. Zaanstad lijkt wel het monopoly te hebben
als het om vreemde besluiten gaat.
Als alleen de auto's van de eigenaren (en hun bezorgers?) en de brommers van hun bezorgdiensten geweerd zouden worden wordt het al een stuk veiliger.
Eens. Sterker, alleen het weren van de (overlast)bezorgbrommers zou het niet alleen veiliger, maar ook een stuk minder herrie zijn. #overlastbezorgbrommers
Waar kan ik mijn handtekening zetten, zo mee eens...
Karel: stuur zelf een bezwaarschrift. Dat is helemaal niet zo moeilijk als het lijkt: gewoon een briefje sturen aan "burgemeester en wethouders van de gemeente Zaanstad, Postbus 2000, 1500 GA Zaandam". Je *moet* in die brief zetten: de datum; je naam, je adres en je handtekening; en je moet "de motivering van uw bezwaren" vermelden - maar dat is dus gewoon: het is daar hartstikke leeg en het is totaal niet gevaarlijk, de omleidingsroute is veel gevaarlijker. Oh ja, en ik denk dat Zaanstad het handig vindt als je in de brief ook zegt waar het bezwaar tegen is ("ik teken bezwaar aan tegen https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-39665.html").
Het is echt niet moeilijker dan dat. Doen hoor! Geldt voor alle Orkaanlezers daar in de buurt.
Helemaal gelijk! Hopelijk zullen veel mensen bezwaar aantekenen. Ik ga het ook doen.
De Fietsersbond heeft vorige week ook al bezwaar ingediend als belanghebbende partij.
Zo ver ik uit de wet begreep, mag een maatregel die de verkeerscategorieën beperkt, ook niet onmiddellijk ingevoerd worden, maar mag dat pas na zes weken. Ik ben geen jurist, kan iemand die er verstand van heeft dit controleren? (Het zou een reden kunnen zijn voor een kort geding).
Preciezer: in de wet, artikel 15: https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0006622&hoofdstuk=II¶graaf=2&artikel=15&z=2020-07-15&g=2020-07-15 Maatregelen [...] geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken.
Dat is hier het geval.
En dan in de Regeling: https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c:BWBR0004826&hoofdstuk=II¶graaf=6&artikel=27&z=2020-01-01&g=2020-01-01 "Verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 15, tweede lid, van de wet treden in werking met ingang van de dag, nadat een termijn van zes weken na de dag waarop het besluit is bekend gemaakt, is verstreken."
Het verkeersbesluit is dus nog niet in werking. Waarom staan de borden er dan al wel? Je mag hier gewoon nog fietsen. Het ergste is, dat de borden nu dus sowieso niet kloppen: de oude verkeersregels zijn geldig maar er hangen borden waar je die niet aan kunt aflezen...