De online petitie van de Actiegroep “Behoud de Zaanferry” is inmiddels ruim 1.300 keer ondertekend. Eind september stopt de bootverbinding omdat Zaanstad niet langer subsidie geeft.
Het stoppen van de subsidie voor de Zaanferry (€ 180.000 per jaar) was één van de weinige concrete punten in het coalitieakkoord van Zaanstad. In 2021 (corona) werden iets meer dan 5.000 tickets verkocht wat neerkwam op € 45 subsidie per kaartje.
De initiatiefnemers van de petitie stellen dat
“de Zaanferry dit seizoen goed en steeds beter gevonden wordt door een groeiende en zeer diverse groep gebruikers uit zowel de Zaanstreek als de rest van de wereld; en dat daarmee een functie wordt vervult met toegevoegde waarde op zowel maatschappelijk, recreatief, toeristisch, cultureel en industrieel historisch als economisch vlak.”
Lees hier ons Zaanferry-dossier.
Wat moeten wij toch met die ferry. 2 haltes met de trein en je staat midden in Amsterdam. Een paar km verderop 3!!ponten vanaf Amsterdam Noord naar Amsterdam C. Verschillende busdiensten Asd-Zaandam vv. En dan ook nog een ferry onderhouden, waar de baten totaal niet in verhouding staan met het erin gepompte, verspilde belastinggeld?? Die ferry moet niet door onze strot geduwd worden
De trein, busdiensten en ponten zijn openbaar vervoer. De Zaan Ferry is bedoeld als een toeristentrekker. Dat het in de afgelopen coronajaren niet goed mogelijk was om toeristen te trekken is jammer, maar neemt niet weg dat het in de nabije toekomst wel eens beter zou kunnen gaan. Misschien moet men in plaats van de subsidie afschaffen de ZF maar volledig subsidieëren zodat het voor toeristen nog aantrekkelijker wordt om de Zaanstreek te bezoeken. Ik kan me voorstellen dat het bedrijfsleven dat hiervan zou profiteren ook mee zou kunnen betalen.
De teller voor de petitie staat inmiddels op 1400+ ondertekeningen en blijft doortellen!
Maar toch steeds weer die €45,- per kaartje. Laten we met wat meer nuance verder kijken dan de sensationele en polariserende “vet gedrukte” koppen van de laatste tijd.
1
Deze kosten zijn gebaseerd op cijfers van een corona-jaar en daardoor absoluut niet representatief voor een normaal bedrijfsresultaat. De concessiehouder was immers contractueel gehouden om zoveel als mogelijk te blijven varen volgens de vastgestelde dienstregeling, ongeacht het aantal passagiers. En het is duidelijk dat de hele Corona-pandemie niet tot de reguliere bedrijfsrisico’s gerekend mag worden. De concessiehouder heeft bij mijn weten verder ook geen Coronasteun mogen ontvangen.
Is het dan wel zo fair om deze concessiehouder (of het personenvervoer over water in zijn algemeenheid) zo hard af te rekenen op een Corona-jaar?
2
Daarnaast heeft de auteur, in die steeds maar weer terugkomende, “harde” €45,- per kaartje, ook nog een verduurzaming subsidie van €60.500,- per jaar (tussen 2018-2021) meegerekend. Een subsidie die, als tegemoetkoming in de kosten, gegeven is, omdat de concessiehouder zich bereid heeft getoond om, op verzoek van de gemeente, 2 volledig nieuwe en volledig elektrische boten te laten bouwen om daarmee volledig emissieloos op de Zaan te kunnen varen. Dit is dus een verduurzamingssubsidie die veel meer (vaak ook nog winstgevende) bedrijven ontvangen met dan niet zelden ook nog eens veel grotere bedragen.
Is het dan wel zo fair dat een relatief kleine ondernemer een dergelijke duurzaamheidsambitie verweten worden?
Vanaf het jaar 2022 valt dit subsidiebedrag dus ook nog eens helemaal weg.
Al met al ligt het allemaal dus toch wel wat anders en genuanceerder dan de sensationele KOPPEN op dit kanaal moeten doen geloven. Wederom spijtig!