Twee dagen geleden schreven we over agressieve verkoop bij de aanleg van glasvezel waarbij er sterke druk werd uitgeoefend om over te stappen op een andere provider. Dat speelde in Koog aan de Zaan. Peter Kraaijeveld herinnert zich na dit bericht van een voorval in Zaandam (Vissershop) waar ook alles uit de (meter)kast werd gehaald om hem naar een andere provider te krijgen.

Peter Kraaijeveld over: ‘Glasvezel zonder keuze’

‘Beter goed gejat dan slecht verzonnen’ luidt de bekende tekst. En meestentijds wordt deze uitdrukking gebruikt wanneer iemand een ‘eigen’ website / pagina ‘bouwt’ / ontwerpt.

Mogelijk heeft ODF hieraan gedacht toen zij ging flyeren/proppen voor het gebruik van ‘haar’ glasvezelnetwerk. Want wat ODF nu doet is niet uniek, zij heeft het namelijk afgekeken van een ander.

Op 1 juni 2022 stond aan de voordeur van mijn woning (hoe hij in het primair afgesloten wooncomplex binnen is gekomen weet ik nog steeds niet) een mij onbekende man.

Als senior ben ik ietwat argwanend als er een onbekend persoon onverwacht voor mijn deur staat, of hij nu wel of geen bedrijfskleding draagt (lees: van een niet nader te noemen pakjesbezorger wiens bedrijfsnaam al meerdere malen bij berichtgevingen over overvallen genoemd is).

Ik kon zien dat hij alleen voor de deur stond en ben met hem in gesprek gegaan. Hij peilde mijn interesse voor een KPN-abonnement op glasvezel en of hij even in de meterkast mocht kijken voor ‘de’ (niet ‘een’) aansluiting van de kabel. “Want binnenkort wordt er glasvezelkabel aangelegd”, aldus zijn woorden. Dan voel ik direct op dat moment nog meer argwaan opkomen want ik heb in de hele wijk nog helemaal geen glasvezelactiviteiten (ingraven kabels) gezien of er iets van gehoord / of gelezen!

Ik heb de man vriendelijk afgewimpeld met de mededeling dat hij de woning niet binnen mag, omdat ik daar niet om gevraagd heb en daaromtrent ook niets van de woningverhuurder heb vernomen.

“Ik gooi nog wel even een kaartje in de brievenbus met mijn telefoonnummer erop zodat u mij kunt bellen als u het toch wilt”, was zijn antwoord.

Later bleek het inderdaad een origineel briefje van KPN Netwerk te zijn. Met daarop de mededeling: We leggen op dit moment het glasvezelnetwerk aan in je straat. Vandaag ben ik langs geweest, maar er was niemand thuis’. Wederom rare informatie dus!

De volgende dag ben ik maar eens gaan bellen naar KPN Netwerk om zijn verhaal te verifiëren. En ik kreeg een antwoord wat ik al enigszins verwachtte: “Er  zijn geen werkzaamheden bij u in de wijk en staan ook niet in de planning.” 

Het is nu al 2 jaar verder en ik weet in Zaandam-Zuid (Vissershop) nog steeds niets over een aansluiting op de KPN-glasvezelkabel. Volgens de (door mij zojuist nogmaals geraadpleegde) website van KPN is er op mijn woonadres nog geen aansluiting beschikbaar maar kan ik het al wel vast bestellen. (Volgens de Ziggo-website kan ik overigens bij hen al wel terecht voor glasvezel).

De wonderen zijn de wereld nog niet uit…  en inderdaad nooit saai aan de Zaan!

Door Peter Kraaijeveld.