Twee dagen geleden schreven we over agressieve verkoop bij de aanleg van glasvezel waarbij er sterke druk werd uitgeoefend om over te stappen op een andere provider. Dat speelde in Koog aan de Zaan. Peter Kraaijeveld herinnert zich na dit bericht van een voorval in Zaandam (Vissershop) waar ook alles uit de (meter)kast werd gehaald om hem naar een andere provider te krijgen.
Peter Kraaijeveld over: ‘Glasvezel zonder keuze’
‘Beter goed gejat dan slecht verzonnen’ luidt de bekende tekst. En meestentijds wordt deze uitdrukking gebruikt wanneer iemand een ‘eigen’ website / pagina ‘bouwt’ / ontwerpt.
Mogelijk heeft ODF hieraan gedacht toen zij ging flyeren/proppen voor het gebruik van ‘haar’ glasvezelnetwerk. Want wat ODF nu doet is niet uniek, zij heeft het namelijk afgekeken van een ander.
Op 1 juni 2022 stond aan de voordeur van mijn woning (hoe hij in het primair afgesloten wooncomplex binnen is gekomen weet ik nog steeds niet) een mij onbekende man.
Als senior ben ik ietwat argwanend als er een onbekend persoon onverwacht voor mijn deur staat, of hij nu wel of geen bedrijfskleding draagt (lees: van een niet nader te noemen pakjesbezorger wiens bedrijfsnaam al meerdere malen bij berichtgevingen over overvallen genoemd is).
Ik kon zien dat hij alleen voor de deur stond en ben met hem in gesprek gegaan. Hij peilde mijn interesse voor een KPN-abonnement op glasvezel en of hij even in de meterkast mocht kijken voor ‘de’ (niet ‘een’) aansluiting van de kabel. “Want binnenkort wordt er glasvezelkabel aangelegd”, aldus zijn woorden. Dan voel ik direct op dat moment nog meer argwaan opkomen want ik heb in de hele wijk nog helemaal geen glasvezelactiviteiten (ingraven kabels) gezien of er iets van gehoord / of gelezen!
Ik heb de man vriendelijk afgewimpeld met de mededeling dat hij de woning niet binnen mag, omdat ik daar niet om gevraagd heb en daaromtrent ook niets van de woningverhuurder heb vernomen.
“Ik gooi nog wel even een kaartje in de brievenbus met mijn telefoonnummer erop zodat u mij kunt bellen als u het toch wilt”, was zijn antwoord.
Later bleek het inderdaad een origineel briefje van KPN Netwerk te zijn. Met daarop de mededeling: We leggen op dit moment het glasvezelnetwerk aan in je straat. Vandaag ben ik langs geweest, maar er was niemand thuis’. Wederom rare informatie dus!
De volgende dag ben ik maar eens gaan bellen naar KPN Netwerk om zijn verhaal te verifiëren. En ik kreeg een antwoord wat ik al enigszins verwachtte: “Er zijn geen werkzaamheden bij u in de wijk en staan ook niet in de planning.”
Het is nu al 2 jaar verder en ik weet in Zaandam-Zuid (Vissershop) nog steeds niets over een aansluiting op de KPN-glasvezelkabel. Volgens de (door mij zojuist nogmaals geraadpleegde) website van KPN is er op mijn woonadres nog geen aansluiting beschikbaar maar kan ik het al wel vast bestellen. (Volgens de Ziggo-website kan ik overigens bij hen al wel terecht voor glasvezel).
De wonderen zijn de wereld nog niet uit… en inderdaad nooit saai aan de Zaan!
Door Peter Kraaijeveld.
weet je wat ik apart vind aan die kortingen.
dat klanten jaren lang bij 1 provider nooit dergelijke kortingen krijgen en die rond hoppers van provider naar providers die kortingen wel krijgen.wat is een vaste klant dus waard voor een provider?
juist.!!! wij betalen die rekening van die korting acties met volledige abonnent kosten.
Wel bij Vattenvall energie, die geven "blijven loont korting" Die begrijpen het wel enigszins.
@Paul vd Akker.
Je bent niets verplicht om bij een provider te blijven. Ik heb een nieuwe woning en daar zit een kabel van Ziggo in en ook een gllasvezelaansluiting. Bij Ziggo betaalde ik rond de €94 per maand met ESPN erbij, en bij KPN nu een een jaar lang €39 en met ESPN €51, dus een verschil van ongeveer €33 ten opzichte van Ziggo. Na één jaar ga ik bij KPN /ESPN rond de €66 betalen en je bent een dief van je eigen portemonnee om het niet te doen. Kwalitatief is KPN net zo goed als Ziggo en tegenwoordig is alles draadloos via een modem vanuit je meterkast, geen draden meer achter je meubels. Vroeger was ik niet echt een liefhebber van KPN omdat alles uit een telefoonaansluiting kwam en als je even 50 meter te ver van de telefooncentrale afwoonde had je slechte ontvangst. Maar die tijd zijn we nu voorbij. Zou zeggen stap of hop af en toe over van provider naar provider het scheelt je een aanzienlijk bedrag op jaarbasis.
(Ter correctie een verschil van €43 per maand)
Ik ben zelf overgestapt naar ODIDO (toen mog T-Mobile)
heb er wat langer op moeten wachten (Den Haag)
ik laat ze allemaal naar binnen met hun kabel.
ik betaalde bij Ziggo ca €80,- p/m nu €40,- p/m Dat is 50% goedkoper!
Elke jaar laat ik ze allemaal een aanbod doen en pak de goedkoopste, moet wel bekennen dat ik echt tevreden ben met Glasvezel, is veel stabieler dan Coax van Ziggo naar mijn ervaring.
Delta zou ook komen, maar die komen waarschijnlijk niet meer uit met hun Businesscase.
zolang het kosteloos is, mogen ze hun kabel bij mij naar binnen brengen, zo speel ik ze elke jaar tegen elkaar uit.
in mei verlengt bij ODIDO dreigde over te stappen naar een andere en..... 9 maanden 50% korting betaal dus 2 tientjes elke maand!
Dat de overheid dit soort praktijken toelaat/toestaat, is me een groot raadsel. Niet alleen in Zaanstad, maar vrijwel overal worden straten opengebroken door glasvezelboeren. Sommige gemeenten staan het zelfs toe dat hun straten een aantal keren open moeten voor verschillende glasvezelcowboys. Ten eerste vraag ik me af waarom dit niet één keer centraal door de (semi-)overheid zelf kan gebeuren, zodat daarna elke internet/TV/telefonie-provider er gebruik van kan maken. Dat gaat bij het gas- en elektriciteitsnet toch ook zo? Liander verzorgt de leidingen en de verschillende providers jagen er 'hun stroom en gas doorheen', voor zover dat 'hun' gas en stroom is. Ten tweede zet ik grote vraagtekens bij het nut en de noodzaak van het aanleggen van glasvezelnetwerken. De ouderwetse kabel voldoet nog prima, zeker voor particulieren, en kan nog makkelijk een paar decennia mee. Ten derde kost het aanleggen van de glasvezelkabels klauwen met geld, wat straks dus terugbetaald moet worden door... de klanten! Nu wordt nog gezegd dat men voorlopig op de kabel kan blijven voor alle beschikbare diensten, maar let op mijn woorden: over 1 of 2 jaar worden het internet en het TV-signaal via de kabel op onverklaarbare wijze ineens slechter. De signaalsterkte gaat daar door de providers straks met opzet teruggedraaid/afgeknepen worden, zodat iedereen dan maar voor het duurdere glasvezelabonnement gaat kiezen. Helemaal "vrijwillig", maar niet heus. Dit zijn hele smerige praktijken die onze bestuurders onder hun ogen laten gebeuren.
Even artikel echt lezen...
bij ons in oud Zaandijk heeft odido de boel aangelegd. allemaal werknemers waar je qua taal niet mee kan communiceren. Ergens op een dag , ik was toevallig overdag thuis en kreeg ik een pion voor de deur,na vraag bleek ik op de lijst te staan om het naar de voordeur te brengen. gratis dat wel,maar had het gratis gebleven als ik achteraf er geen gebruik van had gemaakt. Deze kon ik dus voorkomen.
Dinsdag een belletje gehad van Vodafone/Ziggo met zeer slimme jongeman die ons toch bijna een heel duur abonnement aan probeert te smeren, uiteraard met allemaal trucjes. O.a. de maandprijs zonder btw noemen, iets met ingeschreven bij KVK en dan zakelijke overeenkomst, dus niet herroepbaar, kortom gelukkig ging het niet door.
Blijkt een tussenbedrijf, Linqnet, die je dat probeerd aan te smeren! Zeer slim en agressief! Dus blijf ik op je hoede!
Mooi verhaal, Peter. Ik herken je achterdocht bij dit soort colporteurs. komt kennelijk voort uit onze eerdere ambt.
@ Jan
Ik ben er altijd snel klaar mee als ik die verkopers aan de telefoon heb. Als ze 2 woorden hebben gesproken zeg ik gewoon 'dat hoef ik niet". Dan is het even stil en ze zeggen dan vaak U weet niet eens wat ik wil vragen, mijn antwoord is dan dat hoef ik ook niet te weten. Wens ze een prettige dag en en verbreek de verbinding. En als toetje voeg ik het nummer toe aan mijn blokkkadelijst. Al die ongevraagde lui hoef ik niet op mijn telefoon te hebben. En het ergste vind ik nog de ongevraagde post-terreur van de postcodeloterij in je brievenbus, elke keer weer die rommel tussen de post.
Peter, in je oude wijk zijn ze ook bezig geweest met glasvezel van ORF, op hetzelfde moment, van graven stond een coporteur van Odido voor de deur om een abonnement te slijten,(afgesproken werk), waar ik door zijn mooie praatjes op dat moment ben ingetrapt. Na veel heen en weer gebel met de klantenservice van Odido het ongewilde abonnement weer afgezegd. aangegeven dat ik niet weg wilde bij mijn huidige provider ZIGGO (geen problemen). ORF zou nog langskomen, voor de aansluiting meterkast, gelukkig nooit meer terug gezien.
ORF moet zijn ODF.
Ze zijn laatst ook bij mij op het Vissershop langs geweest. Was een jongen van KPN Netwerk NL (ja geen KPN, wel verwarrend). Ze zijn wel degelijk bezig om glas in de wijk aan te leggen, maar zitten nog in de planningsfase. De gemeente heeft deze informatie ook al een jaar gepubliceerd staan op moorwerkt.nl. Ze hebben nog tot juni volgend jaar, maar die deadline is al een paar keer verschoven.
Ze moeten in je meterkast zijn om de plaats van het kastje te kunnen bepalen. Ze willen voor zo min mogelijk verrassingen komen te staan tijdens de daadwerkelijke aanleg.
Je bent uiteraard niet verplicht om glasvezel aan te laten leggen, of er een abonnement over af te sluiten als ze het wel aanleggen.
De mensen van de klantenservice bij KPN Netwerk NL zijn inderdaad slecht geïnformeerd. Maar gelukkig heb je daar na de aanleg niet meer mee te maken. Je kunt altijd op hun website kijken wat de status is. https://netwerk.kpn.com (wel weer KPN, vreemd).
Overigens heb ik eerder dit jaar al een brief van KPN Netwerk NL gehad met de aankondiging dat ze glasvezel gaan aanleggen, met de vraag om alvast mijn eventuele toestemming online te geven. Het lijkt erop dat niet iedereen in de wijk die heeft gehad.
Lezen is ook een kunst. Dit speelde dus in 2022. Geen nieuwswaarde, maar ook niet echt nodig om zoiets te plaatsen anders dan stemmingmakerij.
Geen nieuwswaarde? Stemmingmakerij? Gezien de reacties onder het artikel - en ook onder het vorige - denken de lezers daar anders over. Ook onder de Facebook-berichten over deze artikelen wordt veel gereageerd. Het gaat vrijwel altijd over agressieve verkooptechnieken van bedrijven die internettoegang en glasvezel verkopen. Zelf worden we minstens twee twee per week lastig gevallen (per telefoon of aan de deur) door verkopers die voortdurend suggereren dat ze namens KPN of Ziggo contact opnemen, alleen maar 'nieuwe voorwaarden' aanbieden, 'een wijziging willen doorgeven', 'adresgegevens willen controleren' etc. Het verkopen onder valse voorwendsels van internet- en telefoonabonnementen is een enorme plaag. Waarschijnlijk levert het vooral veel schade op voor mensen die zich toch laten intimideren. Wij blijven er gewoon over schrijven.
Helemaal eens dat agressieve verkoop niet goed is. Daar maken niet alleen providers zich schuldig aan, maar ook bijvoorbeeld energieleveranciers.
Mij gaat het erom dat er negatief over glasvezel gesproken wordt. Ziggo wordt vaak de hemel in geprijsd terwijl ze helemaal geen glasvezel leveren. Toch wordt er in dit bericht aan desinformatie gedaan door te schrijven: “Volgens de Ziggo-website kan ik overigens bij hen al wel terecht voor glasvezel”.
Dus aan de ene kant veel boe-geroep als het om glasvezel gaat. Aan de andere kant laat men zich misleiden door de verkoop praat van Ziggo.
En nog even over het punt over de verkoop zelf; ik zeg verkopers altijd vriendelijk geen interesse te hebben en dan doe ik de deur dicht/hang ik op.
Dag mijnheer Wouda.
'Lezen is een kunst', schrijft u in een eerder bericht.
U lijkt mijn verhaaltje niet goed begrepen te hebben. Heeft u het mogelijk niet goed gelezen of heeft u het verward met eerdere - niet door mij - geplaatste reacties? Zo lijkt het mij althans.
In de begin alinea's schrijf ik over 'goed gejat' en over kopieergedrag van ODF. Nergens schrijf ik, of suggereer zelfs maar, dat ik een glasvezelaansluiting zou willen hebben. Of plaats ik in het artikel vraagtekens bij de kwaliteit van het product. Ik ben niet geïnteresseerd in een glasvezelaansluiting zolang het 'koperen draadje' nog goed werkt.
Het geplaatste stukje is niet meer dan een constatering dat al twee jaar geleden KPN Netwerk op dezelfde (naar ik vind onplezierige) wijze als ODF een product trachtte te verkopen. Het stukje gaat uitsluitend over een handelwijze welke op dit moment dus nog steeds plaatsvindt.
Ik reageerde op het eerdere Orkaan-artikel van 12 juni waarin de huidige handelwijze van ODF beschreven werd. En dat riep in mijn geheugen een vergelijking op met hetgeen mij twee jaar eerder al overkwam.
Uit pure nieuwsgierigheid ben ik nu dus pas op Internet gaan zoeken of het verhaaltje van de colporteur: "binnenkort wordt er glasvezel bij u (in de straat) aangelegd", wel waar was. En wat schetst mijn verbazing (u noemt het desinformatie maar het is voor mij niet meer dan een puur zakelijke constatering): Ziggo kan mogelijk wel een glasvezelaansluiting realiseren op het woonadres hetgeen KPN Netwerk na twee jaar nog steeds niet gelukt lijkt zijn. En daarmee houdt het verhaal op...
Sans rancunes...
In Oostzaan hebben we hetzelfde gehad met Delta. Ook agressieve deur aan deur pogingen. Gelukkig met stille trom is Delta weer uit Oostzaan vertrokken.
bij ons we wonen in wormerveer kregen wij netjes een paar maanden van te voren bericht van KPN dat ze glasvezel gingen aanleggen je hoeft het niet te nemen ik moet zeggen via koperen draad hadden wij veel storing nu veel beter net glasvezel ja kost meer wij zijn er blij mee