Wethouder René Tuijn en Henk Brouwer eigenaar/ontwikkelaar van Opportunity Vastgoed hebben een anterieure overeenkomst over de ontwikkeling van de Peperstraat in Zaandam getekend. In die overeenkomst staan aanvullende afspraken over de bouw van de woningen en de inrichting van de openbare ruimte.
Wethouder René Tuijn erkent dat “het project impact heeft op de omgeving en de huidige bewoners, dat is duidelijk. Maar als je alles afweegt, biedt het vooral een kans met overwegend positief effect voor Zaanstad.” Henk Brouwer van Opportunity Vastgoed voorspelt “een levendige, groene wijk.”
Eind november 2022 werd de sloop van de eerste fase minstens drie maanden uitgesteld. Zaanstad wilde wachten tot alle stikstof-voorwaarden in het bestemmingsplan konden worden opgenomen. Over dit uitstel – en hoe lang het nog duurt – wordt in het persbericht van Zaanstad geen uitspraak gedaan. Het bestemmingsplan zou aanvankelijk in december 2022 al ter inzage worden gelegd aldus de ontwikkelaar, maar dat werd dus niet gehaald, het zou “niet eerder dan in het eerste kwartaal 2023” kunnen gebeuren.
Er komen 19 grondgebonden en 511 tot 541 appartementen in het plan, dat zijn ongeveer 450 meer woningen dan nu volgens de gemeente. Er komt 30 procent sociale huur (inclusief zorgwoningen), 20 procent middelduur en 50 procent vrije sector.
De omgeving heeft meegepraat over de inrichting van de openbare ruimte, onder andere over het nieuwe plantsoen, de bestrating en speelvoorzieningen. Op 23 februari volgt hierover een terugkoppeling.
Ook werkt de gemeente aan het opzetten van een Adviesgroep Participatie Centrum Oost: “Inwoners en ondernemers bepalen daarin samen met raadsleden en de gemeente hoe de buurt zo goed mogelijk betrokken kan worden bij nieuwe plannen. Aanmelden kan tot 10 februari 2023 via www.maakcentrumoost.zaanstad.nl. Bij veel aanmeldingen, volgt een selectie op basis van motivatie.”
Lees hier ons Peperstraat-dossier.
Boven hoe het ooit was (Tot + Beers, Raifeisenbank), onder hoe het moet worden (waar zijn de auto’s?).
mmm misschien als de eigenaar de woningen en winkels goed had onderhouden dan had men nog goed kunnen wonen en werken was het straat beeld nog mooi
woon al 20 jaar in de buurt en je zag het achteruit gaan
en wat krijg je terug dure woningen en een groen strook
pfff wat een blijdschap toppie hr de wethouder
Amsterdam pakt de Kinkerstraat ook goed aan met herinrichting, Zaanstad is op de goede weg met vergroening van de binnenstad en representatief te etaleren, ooit de mislukte Kurfursten Damm,een Velser tunnel met TL,openbare straat verlichting, lelijke straat
Hoe gaat de het centrum met de auto worden bereikt?
Vooral niet, een autoluw centrum(dus ook geen bussen) had er al 25 jaar moeten zijn. Tussen Zaan -Provinciale weg en Stationsstraat - Czaar Peterstraat helemaal autovrij en ruimte voor terrassen en leuke winkels
graag huizen die betaalbaar zijn voor huurders, huurhuizen zijn in de nieuwe flats van het oostzijderpark zijn veel te duur
nou dan koop jij er toch een betaal je 4 ton of meer en vraag jij 400 euro huur, met een verhuurhypotheek van pak em beet 5,2 %.kijkrn hoelang jij dat volhoudt
Impact op huidige bewoners? Dan heb je als wethouder echt een bord voor je kop, aangezien het participatietraject niet bestaand was en een meerderheid van de raad lief tegen de bewoners deed om vervolgens achter het college aan te rennen. Als omwonenden van plannen waarin waarbij woningen binnenstedelijk worden gebouwd kun je niet altijd je zin krijgen. Maar De Orkaan staat vol met voorbeelden hoe de gemeente dit fout aanpakt en omwonenden eerder als last ziet dan gesprekspartner.