De problemen met de elektrische bussen van EBS blijven aanhouden. Vrijdagmiddag 22 november werden reizigers van buslijn 63 onprettig verrast toen de bus in Zaandam stil kwam te staan vanwege een ‘bijna lege batterij’. De passagiers moesten de bus halverwege de rit verlaten en kregen geen alternatief vervoer aangeboden, zo meldt een gedupeerde reiziger.

Geen vervangende bus

De bus die rond 16.25 uur vanaf Station Zaandam richting Assendelft reed, strandde in Westerwatering. De passagiers werden verzocht de bus te verlaten, waarna zij zelf mochten uitvogelen hoe verder te gaan. Er kwam geen vervangende bus, waardoor ‘onze’ reiziger in de sneeuw moest wachten op een familielid om opgehaald te worden. Zij schrijft: 

‘Gelukkig waren er geen ouderen of mensen met een beperking aan boord, anders had het nog vervelender kunnen worden.’

Wel noemt zij de situatie onaangenaam. Nood breekt wetten, pech is slecht te sturen, maar zuur werd het omdat er toch € 1,94 werd afgeschreven voor een reis die niet voltooid werd.

Achterliggende problemen

Dit incident staat niet op zichzelf. Eerder deze maand meldde EBS al problemen met de laadstations in Purmerend en Zaandam. Deze functioneren niet goed, waardoor elektrische bussen niet voldoende kunnen opladen. In Zaandam is de situatie extra complex omdat het laadnet overdag geen stroom levert. Bussen moeten daarom ’s nachts volledig opladen, een taak die door defecten bij de laders steeds vaker mislukt.

EBS probeert met leverancier Siemens een oplossing te vinden, maar de oorzaak van de storingen is nog niet gevonden. Inmiddels rijden er in Zaandam dieselbussen als alternatief en worden extra reservechauffeurs ingezet. Toch blijven incidenten zoals vrijdag duidelijk aantonen hoe kwetsbaar de -nooit op stoom gekomen- dienstregeling is.

‘Gering’

De Vervoerregio Amsterdam, verantwoordelijk voor het toezicht op het openbaar vervoer in de regio, werd op 5 november door EBS geïnformeerd over de laadproblemen. Het aantal rituitvallen werd toen als ‘gering’ bestempeld. Dat zou zo kunnen zijn, maar wat bedrijfsmatig misschien als ‘gering’ is weg te zetten heeft voor reizigers soms grote gevolgen.

Niet meer kunnen rekenen op de continuïteit van de dienstregeling met daarbij het automatisch afschrijven van een onvolledige reis is een enkeltje Onvrede. 

EBS heeft eerder aangegeven de inzet van collega’s te waarderen die alles op alles zetten om reizigers zo goed mogelijk te bedienen. Toch wordt duidelijk dat er meer nodig is om het vertrouwen van reizigers te herstellen winnen. 

Door: Merel Kan met informatie van gestrande reizigers en uit het Orkaan-archief. EBS is om een reactie gevraagd, als dat binnenkomt vullen we dit bericht aan.