De afsluiting van de fietsstroken op de Wilhelminabrug kan nog maanden duren. Sinds eind mei 2020 toen de nieuwe brug werd geopend, zijn de fietsstroken afgesloten en voorlopig blijft dat zo.
In het eerste kwartaal van 2021 wil Zaanstad “meer duidelijkheid geven over eventuele structurele aanpassingen”.
Dat de scherpe rand tussen fietsstrook en autoweg een oorzaak voor ongelukken zou zijn, is volgens de gemeente niet zeker:
“in het begin moesten weggebruikers wennen aan de situatie en het ‘randje’ is niet altijd direct de aanleiding geweest. Vaak spelen er ook andere factoren mee, zoals het gedrag van weggebruikers.”
Zaanstad stelt dat de brug “volgens de landelijke richtlijnen en normen” voldoet aan de veiligheidseisen. Maar desalniettemin ervaren “een aantal weggebruikers (met name fietsers) de brug als onveilig”.
De woordvoerder van verkeerswethouder Gerard Slegers stelt dat de gemeente gaat bekijken welke eventuele oplossingen er zijn voor langere termijn en of er extra maatregelen nodig zijn:
“Tot die tijd blijft de situatie op en rondom de brug zoals die nu is; fietsers blijven op de rijbaan. Het streven is om in het eerste kwartaal van 2021 meer duidelijkheid te geven over eventuele structurele aanpassingen.”
Eerder deze week fietsten we al eventjes over de fietsstroken, maar dat was dus ‘illegaal’. De aannemer was vergeten de roadblocks terug te zetten na het geel schilderen van de brug.
Boven de situatie richting de Savornin Lohmanstraat, hieronder de andere kant op.
Ik blijf zeggen dat er eens een opschoning (of anders bijscholing) van de verkeersambtenaren in Zaanstad plaats moet vinden. Bijna ieder verkeersdossier draait uit op chaos en blinkt uit in koppigheid en verkeerde beslissingen. Vaak wordt er gekozen voor een snelle oplossing, die achteraf niet blijkt te werken of toch heel duur is. Er zit bij deze afdeling structureel iets fout.
fietspad op brug open na woensdag 16 maart 2022 (verkiezingen), de nieuwe gemeenteraad zal dan een beslissing nemen, wat de huidige niet durft
Natuurlijk zegt de gemeente dat het niet zeker is dat de scherpe rand tussen fietspad en rijbaan de oorzaak is van de ongelukken die er zijn gebeurd.
Het is ook kinderachtig te zeggen om dat het gedrag van medeweggebruikers een factor is zeker gezien het feit dat snellere fietsers en snor- en bromfietsers meestal de rijbaan nemen.
Dan verschuilt de gemeente zich dan men de landelijke richtlijnen en normen heeft gehouden alleen vergeet men er bij te zeggen dat die landelijke richtlijnen en normen uit voor 2010 stammen.
Staat er ook in die landelijke richtlijnen dat er scherpe bochten vlak voor de verhogingen moeten komen?
Waarom gebeuren er in verhouding veel minder ongelukken op de Beatrixbrug?
Als de aannemer vergeten is de kunststof barriers terug te zetten waarom duurt dat zo lang?
Op 5 november zo zegt de wethouder zou dit gecorrigeerd worden maar toen ik vrijdagmiddag 6 november om 15.30 over de Wilhelminabrug fietste waren de fietspaden nog steeds afgesloten!
De Wilhelminabrug is half mei geopend waarom is dan het streven om in het 1e kwartaal van 2021 meer duidelijkheid te geven over eventuele structurele maatregelen?
Vooral de woorden streven en eventuele zijn hierbij zeer discutabel.
Waarom zegt de gemeente niet dat ze in de 1e helft van 2021 met een definitieve oplossing willen komen.
Het 1e kwartaal is de periode tussen 1 januari en 31 maart dan is de brug al minimaal 7 maanden open !
"Wennen aan een nieuwe situatie" en "gedrag van weggebruikers" zijn meestal de excuses voor luie verkeersambtenaren, die door onkunde een gevaarlijke verkeerssituatie hebben gecreëerd.
Zouden ambtenaren hun vakliteratuur bijhouden dan hadden ze geweten dat het gebruik van betonranden, verhogingen, varkensruggen e.d. al sinds jaar en dag wordt afgeraden. En eigenlijk heb je daar geen onderzoek voor nodig, iedereen die regelmatig op een fiets zit snapt dat ook wel.
De onkunde zit helaas diep verankerd. Ik herinner me een schouw van de beruchte Slinger waar we de aanwezige ambtenaren wezen op een rapport van het CROW waarin boogstralen van minimaal 10 meter werden aangeraden bínnen en van 20 meter buiten de bebouwde kom. De gemeten boogstraal op de Slinger is 2 meter. Het document was de ambtenaren echter volledig onbekend, maar men bleef volhouden dat 2 meter volgens "hun deskundigen" wél veilig was.
Er zullen in Zaanstad nog heel wat fietsers ten val gaan komen.
De brug en omgeving zijn een soort hindernisbaan met roadblocks in allerlei soorten en maten, werkbussen op de stoep, schaftkeet midden op de rijweg en overal hekken en paaltjes. Dan nog toegesnauwd worden door een verkeersregelaar als je een stap verkeerd zet. Echt op z’n zaans.
Die rare slinger bij het zaantheater moeten ze er uit halen, dan is het al een stuk beter. Is dat nou zo moeilijk!
De gladde schuine kanten zijn het probleem, zodra je daar op komt gaat het fout. Je voorwiel glijdt schuin weg, 1e reactie is tegensturen en je ligt onderuit.
Spuit op het fietspad een duidelijke fiets en op het voetgedeelte een wandelaar.
Hoopt mogelijk om valpartijen te voorkomen
En kost weinig en kan morgen worden uitgevoerd.
Dat zou best aardig zijn ware het niet dat de gele vlakken er niet zijn voor de veiligheid maar omdat de brugwachter anders niet kan zien of er mensen op de brug staan. Als er een fiets of wandelaar op geschilderd wordt loop je de kans dat ze blijven wachten tot deze de klep verlaten voordat deze openen
Zo is het niet gegaan. Na het ongeluk bij de Den Uylbrug beloofde Zaanstad maatregelen te nemen - met name op het gebied van cameratoezicht omdat dat mede de oorzaak was. Toen er later een ongeluk bij de Bernhardbrug gebeurde kreeg Zaanstad van de Onderzoeksraad voor Veiligheid er ongenadig van langs omdat er vrijwel niks gebeurd was. Toen is men snel allerlei maatregelen gaan nemen. Waaronder dit geel schilderen. Of het helpt is nog onduidelijk.
En nu maar hopen met alle kennis 😂🤣😂🤣 en onwetendheid van de geleerde heren van de gemeente Zaanstad het inderdaad volgend jaar (triest) wordt en niet enkele jaren later.