Na de Belastingapp-phishing, de ING-neppers, de pannenset-oplichters, de nep-electricien, Woningnet-phishing en de koffie– en thee-fraudeurs… vandaag in deze serie:
De Rabo-scanner-scam…
In de mailbox zat dit bericht (een paar keer zelfs):
“Geachte heer/mevrouw,
Uw huidige Rabo Scanner voldoet niet meer aan de standaard eisen van de Rabobank en komt hierdoor binnenkort te vervallen. We adviseren u om uw nieuwe Rabo Scanner binnen 2 werkdagen op te vragen om een blokkade te voorkomen.
Is uw scanner al geblokkeerd? Dan kunt u in de tussentijd niet inloggen of betalen.
Om uw nieuwe Rabo Scanner geheel kosteloos te ontvangen heeft u uiterst 2 dagen de tijd om de aanvraag in te dienen. Dit kunt u doen door hier te klikken. Na de genoemde datum brengen we 24,95 euro in rekening per Rabo Scanner.
Afzender is ‘hannahtealeaves’ uit Sri Lanka – een ‘scannen-scam’ dus, ook de Fraudehelpdesk waarschuwt tegen deze praktijken.
UPDATE: ook de SNS-bank wordt gebruikt door oplichters, daar zou het gaan om een verouderde Digipas.
Ook ik krijg nu weer de ene na de andere fishing mail binnen .
Doorgestuurd naar valse-email@fraudehelpdesk.nl.
Hele poos niets gekregen nu is t weer raak .
Nu weer 3x per dag van DHL over pakketjes , let op dus !!
Ook ik heb vandaag een bericht gekregen van de Rabobank over een channel teveel ik helemaal geen rekening heb bij de Rabobank en ook van postal en expres over pakketjes die niet konden geleverd op mijn adres omdat er niemand thuis is dit zijn allemaal valse email
Toch wordt hier telkens aangehaakt aan een aantal emotionele menselijke eigenschappen die bijna niet te beteugelen zijn: angst en nieuwsgierigheid. Daarom lukt het nog steeds.
Mijn advies: reageer nooit binnen 24 uur en win in de tussentijd advies in.
Trouwens die 24 uur zou moeten gelden voor al onze digitale post. Het zou een hoop ellende voorkomen.
Als je medewerking verleend om te klikken moet je ook niet lopen janken dat je bankrekening leeg is en niks vergoed krijgt van de bank
Zeker niet aan oudere slachtoffers gedacht
ik behoor ook gelukkig tot de oudere maar ben gelukkig uitstekend op mijn hoede
Hoe vaak is er niet gezegd dat banken en overheidsinstellingen nooit emails sturen over persoonlijke zaken, maar altijd een brief sturen? Toch trappen er nog steeds mensen in. Ongelooflijk, dus in dit soort toestanden een duidelijk geval van " eigen schuld, dikke bult".