Parkeren, parkeren en nog eens parkeren. Waar laten we onze auto? Eigenlijk het liefste voor de deur, maar kan dat nog wel? Parkeren is misschien wel het heetste hangijzer in Zaanstad.
Met de nieuwe parkeervisie trekken burgemeester en wethouders geen volle zalen. Sterker; nog voor er in de raad ook maar iets over werd gezegd, pleitte Lokaal Zaans al voor een referendum. Laat het volk er maar een oordeel over geven.
Dat vond onze stagiair Jens Huis ook. Gewapend met Orkaan-microfoon trok hij naar de markt om jouw mening te horen. Want wat wil jij? In de podcast hieronder hoor je de meningen van de Zaankanter op de markt in Zaandam.
Wil jij ook je zegje doen over het parkeerbeleid van Zaanstad, of het nu om auto’s of fietsen gaat, laat hier je visie horen!
Door Jens Huis en Di-Lan Sun.

Maak de tweede auto van een adres duurder.
Waarom? Beide bewoners kunnen een baan hebben in tegenovergestelde richting. Een inwonend kind dat geen woning kan vinden kan ook een auto hebben, die eigenlijk bij de eigen woning had moeten staan.
Het is allemaal te simplistisch gedacht.
Het OV is volkomen ruk, tenzij je de mazzel hebt ideaal te wonen qua OV, dagelijks naar een toevallig goed bereikbare plek moet en gedurende de reis niet omgeven bent door asocialen. En dan moet je geen bezwaar hebben tegen staan, want zitten is er niet bij.
Ben altijd met de fiets,en in Zaandam stal ik mijn fiets in de fietsfabriek,altijd n veilige plek en heel aardig personeel.Altijd plaats .
we gaan steeds meer mensen bij elkaar zetten door de hoge woontorens en omdat we graag 60000 mensen binnen laten in Nederland moeten we over deze problemen niet meer zeuren boontje komt om ze loontje
Wat er niet oké is aan het hele beleid in Zaanstad is het constant ontbreken van een lange termijn visie.
Er worden iedere keer ad hoc oplossingen gezocht en naar de inwoners wordt niet geluisterd, nee die worden aan de lopende band voorgelogen! (Denk aan de Binding al 40 jaar leugen op leugen)
Natuurlijk kun je niet door blijven bouwen en het parkeren daarbij op de lange baan schuiven en via betaald parkeren geld binnen willen harken. Dan wordt het parkeren verplaatst naar andere wijken waar het misschien nét nog ging VERPLAATSPOLITIEK heet dat volgens mij.
Daarnaast wordt door de Gemeente wel gezegd dat mensen de fiets of het openbaar vervoer moeten pakken ........ MAAR,,,,,,waarom zijn fietspaden dan altijd de plekken die worden volgestouwd met allerlei zaken om het bouwen te bevorderen? Fietspaden worden afgesloten en fietsende burgers hebben absoluut GEEN PRIORITEIT bij de Gemeente Zaanstad (rare fliepertjes, gevaarlijke verhogingen op de bruggen, fietsers afstappen, fietspaden geel verven, ach de lijst is zó lang,
Het fietsparkeren is een drama in de binnenstad, als je buiten een geverfd hokje staat loop je de kans dat je fiets door de gemeente wordt weggehaald. Maar er zijn doodsimpel niet genoeg plekken om hem veilig weg te zetten.
Openbaar Vervoer is geen prioriteit bij de Gemeente Zaanstad
Veilige fietsroutes is geen prioriteit bij de Gemeente Zaanstad
Fietsparkeren is geen prioriteit bij de Gemeente Zaanstad
Parkeren van auto's is geen prioriteit bij nieuwbouw, bij de Gemeente Zaanstad
En het dan gek vinden dat inwoners GEEN vertrouwen meer hebben in de politiek in Zaanstad.
Luisteren en iets doen aan de wensen van inwoners is helaas ondergeschikt aan wat bestuurders willen.
Irene, lange termijn visie staat niet in het Zaanstedelijk woordenboek!
Jammer dat je maar blijft zeuren over de Binding.
Staat de woorden in herhaling vallen en variatie in jouw woordenboek?
Het is belachelijk het parkeerbeleid van de gemeente Zaanstad.
En maar woningen bouwen, wat ik op zich alleen maar goed vind, zeker voor mensen die geen woning kunnen krijgen.
Maar parkeerpleken ho maar voor de bewoners.
En als ze er al zijn dan veel te weinig voor het aantal woningen.
En maar denken dat de mensen met het openbaar vervoer willen.
Ik vraag mij in alle ernst af wat een referendum ons -bewoners van Zaanstad- gaat brengen.
Zolang er bepaalde individuen niet opstappen uit de gemeentepolitiek, wordt het oude wijn in nieuwe zakken.
Deze ellende speelt immers al jaren en nog steeds luistert men niet naar de bewoners.
In 2023 kreeg Zaanstad er ruim 10.500 nieuwe bewoners bij. Blijkbaar denken o.a. B&W van Zaanstad dat deze mensen alleen een fiets bezitten? Bij nieuwbouw worden de parkeerproblemen zonder schroom op het bordje van de bestaande bewoners gelegd, die mogen het maar uitzoeken.
Dit speelt rond de Zaandijkerkerk ook al dik 10 jaar.....
Stephan, ouwe rammer, parkeren is toch overal in Zaanstad een drama?
Niet alleen bij jou achter de Zaandijkerkerk, maar straks ook in de Slachthuisbuurt / Kogerveld, Houthavenkade, Oostzijderpark, Catharinatoren, bij ons in Westerkoog, kortom overal waar tegenwoordig gebouwd wordt is een tekort aan parkeerplaatsen.
De gemeente moet zich eens goed achter de oren krabben dat dit niet langer kan.
Ook bestaande parkeerplaatsen in wat oudere wijken voldoen niet altijd meer met het groter worden van de personenauto`s ( SUV`s).
Bert, ouwe beuker, ik gaf onze situatie als voorbeeld.
Ik weet dat heel Zaanstad hiermee worstelt. We hadden een prachtig parkeerterrein met ca. 35 plekken.
Inmiddels ligt daar al zo'n half jaar een berg puin op. Dus van de een op de andere dag zijn deze 35 parkeerplaatsen verdwenen door puin afkomstig van de sloop van de voormalige Pielkenrood fabriek.
Dat is dus niet straks, maar met onmiddellijke ingang en dat merk je meteen.....
Overigens was door een zekere wethouder plechtig belooft dat deze 35 parkeerplaatsen ongemoeid gelaten zouden worden.
Immers was dit aantal plaatsen een voorwaarde voor de nieuwbouw destijds.
In 2023 vertrokken er ook ruim 9000 mensen uit Zaanstad (sterfte en verhuizing). Per saldo dus een toename van ruim 1500 inwoners. En het grootste gedeelte daarvan zijn geboortes.
Als ik zo om mij heen kijk wie de nieuwbouw en verkochte huizen inmiddels bevolken, zijn dat veelal mensen afkomstig uit Amsterdam.
"Zaanstad groeide in 2024 van 161.389 naar 162.784 inwoners (0,9 procent). Deze groei komt voornamelijk door een positief verhuissaldo 6 personen per 1000 inwoners. De buitenlandse migratie was 1,9 personen per 1000 en de natuurlijke aanwas bescheiden met 0,7 per 1000".
Nu u weer.
Inderdaad, dat waren er dus netto in 1395 over heel 2024, heel wat minder dan de 10.000 die je noemt over 2023.
Dat klopt, die 1395 inwoners erbij... Alleen de aanwas door geboortes niet.
Het grootste deel is afkomstig uit Amsterdam of door migratie en niet door geboortes.
Deze mensen moeten dus ook wonen (bijna 1.000 door verhuizing naar Zaanstad, ruim 300 door migratie en slechts 113 geboortes).
En dat getal van 10.500 (bruto) komt overigens van deze site.
Maar goed, als ik de onzin in onderstaand artikel lees, wordt mij heel veel duidelijk.
Klaarblijkelijk geloven ze bij ROSA in sprookjes.
https://www.rosa-zaanstad.nl/nieuws/rosa-op-weg-naar-een-autovrije-generatie/
Stephan, dat heet visie en geen sprookje, maw, iets waar je voor staat/probeert te bereiken. Meer plaatsen om te parkeren betekent meer auto's op de weg en de regio Amsterdam heeft al dagelijks te maken met een verkeersinfarct en dat zal alleen maar erger worden als we auto's als essentieel blijven beschouwen, ze zijn dat namelijk niet voor heel veel mensen. Heel veel mensen zien het gebruik van een auto als een recht. (net zoals een dak boven je hoofd, drinkwater, nuts voorzieningen, enz) Want de kinderen moeten naar school, de boodschappen moeten gedaan worden, ik ga niet in de regen fietsen, enz. Ruimte is schaars in Nederland en nog meer parkeerplekken gaat niet werken want dan hebben we straks ook een 7e Coentunnel nodig om al die auto's te kunnen verplaatsen van A naar B. De tijd van auto's is over en het wordt tijd om energie te steken in alternatieven, zoals beter en meer OV, dichter bij het werk gaan wonen (of werk zoeken dicht bij huis) en meer en betere fiets verbindingen (al zijn de fietsverbindingen goed, tot zeer goed op orde in Nederland)
Ik ben dus ook voorstander van een autoloze generatie, je moet ergens beginnen...
Als ik dit zo lees,heeft Erik dus geen auto.
En Erik denkt dat iedereen in een fabriek,winkel,supermarkt of iets dergelijks werkt waar je dus dan maar moet verhuizen of op de fiets of openbaar vervoer heen moet. Nou Erik heel veel mensen moeten met de auto naar het werk of hebben de auto nodig om hun werk te doen of omdat er op dat tijdstip geen openbaar vervoer rijdt! Daar komt ook nog bij dat vele mensen hun Auto nodig hebben om b.v op vakantie te gaan, met caravan of tent bijvoorbeeld. Met het vliegtuig mogen we eigenlijk niet,want dat wordt ook beperkt en duurder. Dus voor Jan met de pet is het dus straks onbetaalbaar om nog vakantie te vieren.
Een huisje of stacaravan huren is ook geen optie in Nederland kost in het hoogseizoen een godsvermogen. Met andere woorden, blijf lekker thuis en ga in je tuin zitten als je die hebt.
Welterusten!
Erik denkt -net als een deel van B&W en gemeenteraad- dat als men maar voldoende parkeerplaatsen schrapt, mensen de auto zullen afschaffen.
"Ontmoedigingsbeleid" noemt men dat bij de gemeente Zaanstad. Het is niets meer dan de inwoners op stang jagen of pesten. Het heeft helemaal niets met ontmoediging te maken. Als je het autogebruik wilt ontmoedigen, zul je met goede alternatieven moeten komen (dag en nacht OV etc.). Dat gaat nimmer gebeuren...
Leuk allemaal, maar totaal niet realistisch. De auto is niet weg te denken. Toevallig ken ik wat mensen zonder auto en/of rijbewijs en raad eens waarop dan een beroep gedaan wordt.
Pakjesbezorgers, bouwvakkers e.d. allemaal op de fiets en het OV? Koekoek! Wat is voor hen het realistische alternatief????
Ik noem het onzin… Dan moeten bouwvakkers, klusjesmensen, boodschappen bezorgers etc. op de bakfiets door de stad? In Amsterdam willen vaklieden niet eens meer aan het werk door het gevoerde beleid…
Als we nu eens beginnen met mensen die een auto echt nodig hebben een parkeer plek te gunnen, en ik bedoel echt nodig hebben. Dus niet de mensen die elke dag de kinderen naar school moeten brengen, of de mensen die dagelijks de tunnel door moeten om op hun werk te kunnen komen in Amsterdam, of de mensen die een auto nodig denken te hebben om op vakantie te gaan.
Ik denk dat dat al een slok op een borrel scheelt. En nee, ik heb geen auto en toch werk ik in Amsterdam. Ra ra hoe kom ik dan op mijn werk. En ik ga ook af en toe op vakantie...
Ik werkte afwisselend door het hele land, dus soms ook in de regio Amsterdam. Wat zou jouw ideetje dan voor mij hebben betekend? Auto kopen, auto verkopen, auto ... enz
Een werklocatie in Amstelveen kostte me 3x zoveel tijd met het OV, naast de ergernissen tgv OV reizigers (had even geen vervangende auto).