Zaanstad gaat de stadsadvocaat inschakelen om de ontwikkelaar van Gouwpark aansprakelijk te stellen voor de ontstane parkeerproblemen in de nieuwe wijk. Volgens de gemeente hebben ontwikkelaars HSB en Wilma voor te weinig parkeerplekken gezorgd.
De ontwikkelaars wijzen elke aansprakelijk af, maar feit is dat er veel te weinig parkeerplekken in de wijk zijn. Behalve dan voor de 37 woningen die er meteen 2 per huis hebben gekregen. Die 74 plekken zouden aanvankelijk openbare plekken zijn.
Het gevolg is dat bewoners een vergunning moeten aanvragen en dat er geen vergunningen voor bezoekers worden afgegeven. Zaanstad verwacht een tekort aan parkeerplekken, maar wethouder Gerard Slegers (CDA) zei op vragen van Rob Karst (D66) en Geert Rijken (PvdA) dat hij liever tot het voorjaar van 2022 zou wachten met extra maatregelen omdat “er nu nog voldoende parkeerplekken” zijn (er woont namelijk nog niemand) en pas volgend jaar duidelijk wordt hoe “de situatie zich ging ontwikkelen”.
Karst had wel een idee:
“Het gaat zich slecht ontwikkelen, er ontstaat chaos en een waterbedeffect richting andere wijken.”
Slegers stelde in antwoord op de vragen dat de schuldvraag wat hem betreft duidelijk is, “de ‘ontwikkelaar heeft zaken gedaan niet niet door de beugel kunnen.” Maar hoe gaat hij het oplossen? Er zijn volgens hem een aantal opties: geen tweede vergunning uitgeven, bezoekers niet laten parkeren (dat is nu dus het beleid), parkeren op andere plekken buiten de wijk mogelijk maken, korting geven op betaald parkeren elders, een bezoekerspas (tegen betaling) uitgeven of het uitsluiten van mensen die al parkeerplek hebben (ook dat is al aangekondigd). De kosten voor zulke maatregelen wil hij bij HSB en Wilma neerleggen.
Binnenkort worden de eerste 150 woningen opgeleverd. Volgens de wethouder worden de vragen over parkeren op de website beantwoord (wij hebben niks kunnen vinden).
Lees hier alles over Gouwpark.
Wie heeft er nu zitten slapen? De 74 openbare parkeerplaatsen, welke later bij de woning werden aangeboden, dat was toch bekend? Daar had de gemeente al moeten ingrijpen. Er was toen nog geen paal in de grond geslagen en achteraf gaat de gemeente een jurist inschakelen! Nee, Zaanstad jullie hebben boter op jullie hoofd. Eerst profiteren van de grondverkoop, dan profiteren van de (hoge) W.O.Z. waarde (inl. z.g. Openbare parkeerplek) en dan gaan "jammeren" Bah!
Ja hoor beste bezoeker je mag niet voor de deur parkeren bij mijn 7-900.000 dure woning want er zijn niet genoeg parkeerplaatsen. Wat een grap. Qua parkeer kosten zijn we nog niet te vergelijken met Amsterdam maar zo te lezen met beschikbare parkeerplaatsen is het nog erger gesteld in Zaandam dan Amsterdam.
Wel fijn dat de gemeente stappen onderneemt! Moet ook gezegd worden!
Voor 700-900k heb je vast een eigen oprit voor twee auto’s en met beetje passen en meten kun jij er vast nog een extra auto tijdelijk kwijt. Snap het probleem niet helemaal. Bij AH koop je een dagkaart voor 6€. Dit kan je toch wel veroorloven? Dit tikken we per uur af in Amsterdam.
De kleine groep zonder een eigen parkeerplek moeten maar eens nadenken om maar 1 auto te nemen ipv 2. Als je voor de deur wil parkeren, dan had je maar een huis moeten kopen met een prive parkeerplek. Misschien 80% van de koopwoningen waren incl eigen parkeerplek.
Wat wil je? De grootste tuin van het hele project en ook nog eens de luxe om voor je huis te parkeren. Nee, je kan niet alles hebben.