Op werkdagen, wanneer de noeste arbeiders en (onder)aannemers van Ten Brinke bouwen aan 710 woningen, verandert de Houthavenkade in een kakofonie van blik.
Werkbusjes en auto’s worden op de meest onhandige, gevaarlijke en vaak illegale plekken, geparkeerd.

En dat terwijl Ten Brinke speciaal een parkeerterrein heeft ingericht bij de Stormhoek, naast de Aldi. Maar… op een enkele auto na blijft het daar akelig leeg.

Door: Merel Kan, met dank aan en foto’s van Erik-Jan Visser.
foutparkeerders een prent geven. Dan hebben de smerissen ook wat om handen.
Ik zie het probleem niet, ze kunnen toch hun spullen op de bouwplaats uitladen en dan hun busje wegbrengen?
En als het te ver lopen is dan moeten ze een fiets meenemen.
Maar ik denk eerder dat de bouwvakkers bang voor hun busjes zijn, die parkeerplaats ziet er afgelegen uit en als je dan rond 06.30 je bus daar parkeert is de Aldi nog dicht en is het nog donker dus de kans op inbraak is groot.
Dan is de kans groot dat er iets weg is bij terugkomst. (ervaring)
Wij hadden vroeger zeecontainers op het werk waar we onze spullen in deden.
Dan rij je 1x naar de bouwplaats, zet je spullen in de container en brengt je bus weg en als het werk af is haal je alles weer op.
Het bouwterrein is bewaakt dus spullen zijn veilig als je tenminste de container op slot doet.
Onze containers hadden een soort kluisslot en aan de deuren was een holle pijp gelast waarin een stalen stang zat, Na het openen van het slot kon je een klepje opentrekken en haalde je de stalen stang weg en kon de deur open.
lang geleden toen een arbeider nog een dubbeltje koste. Nu ga je al snel naar de 60 euro per uur. En volgens jouw filosofie is dat uur snel voorbij. Vergeet daarbij de ATW niet waardoor werktijd behoorlijk schaars is. Dus wie gaat dat dan bekostigen. Niet de arbeider zelf en ook jij niet want jij heb je schaapjes allang op het droge dus uiteindelijk kan de jeugd daar weer voor opdraaien. Omdat er een paar zeurders op een internetplatform overal over moet zaniken.
Bert ik ben inmiddels met pensioen, maar de laatste werken die ik had, werden goed beveiligde containers open gezaagd met accu gereedschap. De camera's waren richting de hemel geduwd. Container scharnieren gewoon door geslepen. Andere container gat in de achterkant gezaagd.
Zoals zichtbaar op de foto zijn ongeveer 50% van de 'fout'geparkeerde voertuigen personenauto's! wellicht zou de inzet van een pendelbusje tussen 06.00- en 07.00 uur en 16.00- en 17.00 uur een oplossing zijn
Wat mijns inziens vooral voor gevaarzetting zorgt is het parkeren langs de 'tijdelijke' omleidingsoute voor fietsers die achter de woonschepen liggend in de Voorzaan loopt.
Ook hier wordt vaak geparkeerd aan beide zijden van het 'tijdelijke' fietspad. Vaak staan daar auto's op het voetpad aldaar. Maarja op de kentekens staat natuurlijk een NL vignet (Niet Lopen betekent dat)
Na de oplevering van de 710 woningen zal er nog steeds een probleem zijn doordat er maar zo'n 300 parkeerplaatsen worden gerealiseerd. En meneer Meeuwsen gevaarzetting ja, voetgangers moeten uitwijken naar het 'tijdelijke fietspad die dus al erg krap is doordat er aan beide zijden wordt geparkeerd.
Gevaarzetting ???
Het is heel onhandig als je werkbus met gereedschap niet op de werkplek staat.
In de werkbussen bevind zich ook vaak gereedschap en andere benodigdheden, dan is zover weg niet handig! Dus deels begrijp ik het wel!
leg dat maar eens uit aan projectmanagers die alles op papier uitdokteren.
Het is inderdaad een behoorlijk stukje lopen, het was handiger geweest om een parkeerterreintje in te richten op het voormalige IKEA terrein.
Even een noodbrug over het water achter Oud Saenden maken en dan is het 5 a 10 minuten lopen!
Heeft Zaanstad niet iets van Handhaving of hebben die het te druk in het Centrum waar ze de hele dag rondjes lopen?
Zou het komen omdat het een kwartier lopen is van het parkeerterrein naar de werkplek?
Het is 900 meter lopen in 13 min, en dit met je gereedschapbak zware boormachines en andere gereedschappen. En niet te vergeten je broodtrommeltje. Ben je ook nog wat vergeten, kan je helemaal terug. Niet te doen.
Daar lopen ze dus niet mee, koelbox en klaar, gereedschap is op t terrein. Het is niet om de hoek maar daar zijn wel oplossingen voor te bedenken, het hier al eerder genoemde pendelbusje of setje fietsen in de container…