Parkeren in het nieuwe jaar wordt duurder, als het aan wethouder van Financiën Onclin ligt. Donderdag wordt de nieuwe Verordening Parkeerbelastingen 2025 voorgelegd aan de raad. De tarieven voor parkeren per uur gaan in alle zones omhoog, evenals de maand- en jaarkosten voor vergunningen.
In tariefzone I gaat het uurtarief omhoog van € 3,60 naar € 3,70. In tariefzone II van € 3,00 naar € 3,10 en in tariefzone III van € 2,45 naar € 2,50. Ook het tarief voor de dagkaart gaat omhoog, van € 7,45 naar € 7,60. Tuurlijk, het gaat niet om een grote stijging, maar op de lange termijn kan het toch aantikken. Zie hieronder de zones:
Vergunningskosten
Ook de vergunningskosten voor 2025 gaan licht omhoog per maand: de bedrijvenparkeervergunning stijgt van € 26,70 naar € 27,30, de burchtvergunning van € 20,20 naar € 20,65 en de bewonersparkeervergunning van € 9,50 naar € 9,70.
De jaarprijzen gaan ook omhoog: de bedrijvenparkeervergunning stijgt van € 320,40 naar € 327,60, de burchtvergunning van € 242,40 naar € 247,80. De marktparkeervergunning stijgt van € 56,75 naar € 58,00 per jaar en de bezoekersvergunning gaat van € 14,30 naar € 14,60 per 50 uur. De mantelzorgparkeervergunning blijft gratis, net als in 2024.
Door: Nick Boeske, met informatie uit het Raadsinformatiesysteem Zaanstad. Foto: Bas Sommeijer.
Inkomsten is leuk, maar deze inkomsten verwachten wel een tegenprestatie. Wordt het door de verhoging minder druk? Kan men makkelijker parkeren? Is de doorstroming van het verkeer verbeterd? Parkeerinkomsten moeten immers worden ingezet voor het verkeer in Zaanstad.
Hoe is de wethouder van plan dit te meten (want het moet meetbaar zijn!)? En wat gaat de wethouder doen als tegenprestatie als de verhoging geen of zelfs een averechts effect heeft? Gaan de kosten dan weer omlaag? Of gaat de wethouder zijn eigen vergoeding verminderen?
De kaart prettig parkeren maar veranderen in prijzig parkeren!
Gemeente Zaanstad word alleen maar beter van alle parkeer inkomsten
Terwijl er niet gehandhaafd wordt op fout parkeren op de stoepen in de nieuwe wijken omdat dat te duur zou zijn En er geen personeel voor om te handhaven. De wandelaars moeten op de weg gaan lopen in het Gouwpark .Leve het parkeerbeleid van de gemeente Zaanstad.
Word er ook nog in de krant gezet dat er een gedoogbeleid is. Nu is het helemaal een chaos goed gedaan gemeente Zaanstad.
Klopt op de botenmakersstraat wordt ook regelmatig geparkeerd op de stoep sterker nog op een in en uitrit
Maar handhaving doet er niets aan omdat ze het te druk hebben met het plaatsen van wielklemmen bij buitenlandse auto's. Terwijl deze toeristen niet expres niet betalen maar een wielklem levert natuurlijk lekker extra veel op. Althans wat kost het aanbrengen en weghalen.
2 man personeel 2 maal rijden ze zouden ook nuttig werk kunnen doen in de tussentijd
als je net de inkomsten het parkeer probleem in woonwijken verbeterd !!
prima
maar dat zal wel niet
Ja mee eens roep het al jaren hier het is gewoon een plan van de gemeente. “Huizen” oftewel schoenendoosjes bouwen zonder parkeerplaatsen en vaak ook nog zonder recht op een parkeervergunning, en dan lekker de prijs verhogen. Het is gewoon een manier om meer en meer inkomsten te genereren. Erg naar om zo weer de burger uit te knijpen (en kleine ondernemers!!)
Parkeren wordt duurder , dat is toch normaal ?
Iets wat zeldzaam is wordt vanzelf duur
En waarom is het zo zeldzaam ?
Omdat de gemeente Zaanstad er geen enkele moeite mee heeft om parkeerplaatsen te laten verdwijnen .
Op het wijnkanspad zijn er 2 weg omdat een projectontwikkelaar geen auto,s voor zijn dure appartement wil
Aan de Botenmakersstraat heef dezelfde projectontwikkelaar de grond mogen kopen waar nu een parkeerplaats is omdat hij anders zijn omgevingsvergunning niet kloppend kon krijgen .
En dan de behouden daar gaat de helft van de beschikbare plaatsen ook weg , zogenaamd omdat de heel nodig een school moet komen omdat het nabije verpleeghuis zo slecht is .
Overal komen appartementen en woningen bij , een garagebox wordt appartement ( a 1800 euro per maand )
Bouwen bouwen bouwen maar is er wel nagedacht waar al die nieuwe bewoners naar de dokter tandarts enz enz moeten gaan , en komt al hun bezoek per fiets of lopend ?
Zaanstad kan wel het afvoerputje voor Amsterdam willen worden maar wie wordt hier nu eigenlijk beter van ?
Parkeren wordt als inkomstenbron gezien door de Gemeente Zaanstad. Dat wordt het einde van het winkelgebied. Er zullen steeds meer winkels verdwijnen.
Zelfs trouwen op het stadhuis moeten vluggertjes worden als je je familie en vrienden niet op onnodige kosten wil jagen.
Hoe dom kun je zijn als gemeente!
Je hebt gelijk, maar de rijksoverheid stoot taken af naar de gemeentes en kort tegelijkertijd op de afdracht aan de gemeentes. De rekening komt bij de gemeentes terecht, die probeert wat te compenseren via parkeergelden. Ter illustratie: als je naar de bioscoop gaat, dan is het parkeren inmiddels duurder dan het filmticket.