Half oktober informeerde Zaanstad inwoners van Krommenie over de plannen om van de Padlaan opnieuw een eenrichtingsverkeersweg te maken.
Die plannen worden inderdaad uitgevoerd. Vanaf 1 november is het niet meer toegestaan de Padlaan in te rijden vanuit de richting Wormerveer.
De Padlaan is eigenlijk al een eenrichtingsverkeerweg. Het tweerichtingsverkeer is tijdelijk ingevoerd voor de periode van 3 september 2018 tot en met 30 maart 2019 om de toegankelijkheid en bereikbaarheid te waarborgen tijdens riool- en bestratingswerkzaamheden op het Weiver en de Zuidervaartdijk.
Over de nieuwe inrichting kwamen veel klachten, 37 buurtbewoners klaagden over de onveiligheid en veel bijna-ongelukken als gevolg van de toename van het verkeer (dagelijks acht- tot negenduizend motorvoertuigen) en de combinatie van fiets- en autoverkeer op de smalle weg. Bewoners verbaasden zich ook over de 50 km die was toegestaan. Volgens de gemeente paste 30 km ‘niet in het beleid’.
UPDATE 25/10/2018: in Krommenie is winkeliersvereniging een poll op Facebook gezet over de afsluiting, bijna 90 procent is voor tweerichtingsverkeer.
Het afsluiten van de Zuidervaartdijk betekent dat alle verkeer vanuit de richting Wormerveer alleen maar rechtsaf kan slaan en over het Kruispad Krommenie ingaat tenzij meer auto’s de route via de Provincialeweg nemen. Dat zou tot een verkeersinfarct in Krommenie kunnen leiden. We hebben de gemeente gevraagd waarom voor de route over de Kruisstraat is gekozen en niet voor handhaven van het tweerichtingsverkeer.
Hun reactie (update 23/10/2018, 16:45)
“Het vervroegd beëindigen van de maatregel heeft te maken met de ontstane onveiligere verkeerssituatie en de bezwaren van bewoners. Het tijdelijke toestaan van tweerichtingsverkeer is ingesteld om de buurtcirculatie op gang te houden en de overlast voor de straten waarin gewerkt wordt zoals het Weiver te beperken. Gedurende de periode dat de nutsbedrijven aan het werk waren en de afgelopen twee maanden is gebleken dat de Padlaan steeds drukker is geworden waardoor de langzame verkeersdeelnemer, zoals de fietser en de voetganger steeds meer in de knel komt te zitten. Naast onze eigen waarnemingen zijn er ook vele meldingen en bezwaren geweest vanuit bewoners uit diverse straten in Krommenie.
De gevolgen voor de Kruisstraat zijn meegewogen in de besluitvorming. Het spreekt voor zich dat Padlaan terug naar 1-richting er voor zorgt dat de gesloten richting (Krommenie in) weer over de alternatieve routes terug moet. Dat gaat over bestemmingsverkeer. Het is dus mogelijk dat de Kruisstraat dankzij tweerichting verkeer iets minder druk is als het verkeer heen en terug mag via de Padlaan. Als dat zou werken is het ook logisch dat Weverstraat en Eikelaan door twee richtingen op de Padlaan juist weer drukker zal worden met verkeer. De ene beslissing heeft weer gevolgen voor een ander deel van de omgeving.”
Dit bord staat aan het begin van de Padlaan. Artikel met medewerking van Jaap de Jong die ook de foto maakte.
Open het blok voor eenrichtingsverkeer dan ontlast je het verkeer door de Noordzeehoofdstraat en de vlucht en Parklaan.
Is dit een flauwe grap en moest 01-11 eigenlijk 01-04 zijn? Welk eencellige brein heeft dit bedacht? Totaal niet bekend met de situatie wordt er waarschijnlijk aan het einde van een borrelavond deze wereldvreemde actie beslist?
De kruisstraat zelf is ook niet breed. Hier moet het verkeer vanwege de versmalling halverwege al op elkaar wachten. Op drukke momenten is dat met veel geparkeerde auto's niet erg overzichtelijk. De fietsers die daar rijden lopen dan ook extra gevaar. Dit alternatief lijkt me dus gevaarlijker dan van de Padlaan een 30km zone maken.
Eindelijk weer veiliger voor de fietsers,
want er werd aardig hard gereden.
Moet mijn inziens gewoon 30 km/h worden,
de bussen rijden er toch al 30 km/h.
Maar nog minder veilig op de Vlusch! Als je het dan over gevaarlijk met fiets hebt! Daar moet je onderhand de sloot in anders word je finaal van de weg gereden..