Zojuist stuitten we op de foto die Wim de Jong een jaar geleden maakte tijdens Pasen op de Zaanse Schans.
Een stroom aan mensen, de overvloed. Het beeld van zo kortgeleden, maar ook van een wereld die ver weg is.
In Amsterdam werden mensen ingehuurd om toeristen naar de Zaan te jagen. Tegelijkertijd betaalde Zaanstad ‘citymarketing’ om mensen naar de Zaan te lokken. En ze kwamen. Met duizenden, tienduizenden en honderduizenden… Drie miljoen is de prognose.
‘Zaanstad op de kaart zetten’. Zaanse inwoners werden (worden?) zelfs getrakteerd op workshops ‘Toeristische Arrangementontwikkeling’, gegeven door Amsterdam Marketing.
Meer, meer, steeds maar meer.
De wereld staat stil, en het geeft ons een kans om te bedenken wat en wie we als samenleving belangrijk vinden. Niemand zit te wachten op een lege Zaanse Schans, zoals op de Paasfoto hieronder van de Zaanse politie te zien is. Is er een redelijk midden?