In 2020 mag er op Schiphol maximaal 500.000 keer geland en opgestegen worden. Dat is in januari 2015 afgesproken tussen Schiphol, luchtvaartpartijen, omwonenden, regionale bestuurders en het Rijk.
Uit de cijfers van Schiphol blijkt echter dat in 2016 480.000 starts en landingen plaatsvinden. Dat is een toename van 6%. Als dat zo door gaat – en alles wijst daarop – wordt het aantal vliegbewegingen van 500.000 in 2017 al overschreden.
In 2016 worden 64 miljoen reizigers verwacht, dat is 10% meer dan in 2015. Die passagiers leveren weinig op omdat de groei vooral van prijsvechters als Transavia, Easyjet en Ryanair komt. De winst van Schiphol daalde daarom met 40 procent.
Dus minder winst en meer overlast. Schiphol-topman Nijhuis wil een snelle ontwikkeling van de luchthaven Lelystad om niet in de problemen te komen.
Alle vliegbewegingen live bekijken? Dat kan hier.
"meer overlast"
Inderdaad dat is zeker het geval. Vooral s nachts wanneer vaak luidruchtige vliegtuigen opstijgen en de inwoners uit hun slaap houden (en dan zwijg ik nog over de vervuiling). Wordt tijd dat degeen die de overlast veroorzaakt daar ook flink voor gaat betalen. Met de opbrengst kan men de huizen die in die overlastgebieden liggen goed isoleren.