Half januari was het voor de zoveelste keer raak (of eigenlijk mis). Het regende klachten over de brom uit de Alaskahaven die in grote delen van de Zaanstreek te horen was. De Alaskahaven ligt aan de overkant van HoogTij. Boosdoener was de Grande Brasile van Grimaldi Lines.
De klachten kwamen niet alleen binnen bij De Orkaan maar werden ook doorgestuurd naar de Amsterdamse havendienst (Port of Amsterdam). Die gaat er wat aan doen. Het schip komt voorlopig niet meer terug in Amsterdam:
“Afgelopen weken hebben we de ervaren geluidshinder meerdere keren besproken met de rederij en de terminal. We zijn blij dat het de rederij gelukt is om het schema voor het schip aan te passen voor de komende periode. Dit heeft er toe geleid dat dit schip voorlopig dan ook niet meer gepland staat voor Amsterdam. De rederij kan geen 100% garantie geven dat het schip in de toekomst helemaal niet meer in het schema wordt opgenomen.”
Geluidmeting
De rederij spant zich volgens de havendienst in om het schip zoveel mogelijk buiten Amsterdam in te plannen. Als dit onverhoopt toch niet lukt, wordt ernaar gestreefd om het schip zo kort mogelijk in de haven te laten en het nachtelijk verblijf te beperken. Ook zal er dan een geluidsmeting aan boord van het schip worden uitgevoerd door een extern bureau om de oorzaak van de hinder te achterhalen.
Maar dat de buren van de Amsterdamse haven geen last meer zullen hebben, kan de havendienst niet beloven:
We zijn ons er ook van bewust dat het geluid van schepen hoorbaar zal blijven. Bij grote overlast gaan we vanuit Port of Amsterdam met de reder in gesprek over oplossingen, juridisch hebben we weinig mogelijkheden, maar door samenwerking proberen we een goede oplossing te vinden. We zijn blij met deze samenwerking en het resultaat en hopen van harte dat we de geluidshinder van dit schip in de toekomst zoveel mogelijk kunnen beperken.
Melden van overlast kan bij 020-5234600 en/of de gemeente.
Door: Piet Bakker / Merel Kan, bronnen: mail Port of Amsterdam, eerder nieuws op De Orkaan, foto van Jeroen Gigengack.
Geluidsmeting aan boord is zinloos om meerdere redenen.
Geluidmeting “downwind” op 1 kilometer afstand geeft het enige juiste beeld.
Pas DAN gaat resonantie -wat het grootste probleem is met dit specifieke schip- opgemerkt worden.
Een simpel verbod tot binnenvaren is de enige adequate remedie, totdat het uitlaatsysteem van de agregaten conform geluidsnormen is aangepast.
Een relatief eenvoudige ingreep voor de rederij.
Vreemd dat het juridisch lastig is om dit aan te pakken. Verander de wet dan, zou ik zeggen. Je zult er maar wonen en er komt zo'n schip aanmeren. Er is dus helemaal niets aan te doen lees ik.
Schepen maken hun eigen electriciteit.
Dat gebeurt met grote dieselmotoren.
Schepen gebruiken meestal voor een redelijk dorpje aan electra, dat valt via de wal vaak niet te leveren.
of tegen absurde prijzen.
De brom is dus niet of slecht aan te ontkomen.
Realiseer je waar je wonen gaat.
Wauw! Wat een goede actie. Als omwonenden van Schiphol hebben wij constant geluidoverlast van non-stop vliegtuigen die over ons dak vliegen.
Werd daar ook maar zo adequaat opgetreden.
Er is niet opgetreden, het schip komt gewoon toevallig een tijdje niet. Waarschijnlijk.
ik werk al 35 jaar op grimaldi schepen, ja dat is niet geluidloos soms. maar heel veel mensen hebben hun werk en producten van deze O.A deze schepen