De buschauffeurs in het streekvervoer staken op woensdag 19, donderdag 20 en vrijdag 21 oktober. Ze eisen van hun werkgever “een fatsoenlijke cao en ze voeren actie tegen de afbraak van het openbaar vervoer.”
Dat betekent dat er geen bussen in de Zaanstreek rijden. In Amsterdam rijdt het openbaar vervoer wel.
Update: wij namen een kijkje bij de stakers in Zaandam.
Het streekvervoer staakte vorige maand ook al twee keer op 7 en 16 september. Ook het treinpersoneel staakte in die maand en kreeg na afloop vrijwel alle eisen ingewilligd. De werkgevers in het streekvervoer hebben € 1000 ineens afgesproken met de vakbond CNV maar willen de lopende cao niet openbreken. Na de vorige stakingen hebben de werkgevers volgens de FNV geweigerd om opnieuw te onderhandelen. Daarop is deze driedaagse staking afgekondigd.
Omdat de staking door het FNV is uitgeroepen is het mogelijk dat chauffeurs van andere bonden of mensen die geen lid zijn wel werken. Maar gezien de ervaringen bij eerdere stakingen is dat niet aannemelijk.
Marijn van der Gaag, bestuurder FNV Streekvervoer laat op de site van het FNV weten:
‘De werkgevers steken gewoon hun middelvinger op naar hun eigen personeel. Maar de chauffeurs zijn het nu echt zat en gaan het er niet bij laten zitten. Ze gaan door tot die eerlijke cao er ligt.
Chauffeurs vinden het ontzettend vervelend voor de reiziger, maar deze staking komt echt door de weigerachtige opstelling van de werkgevers om tot een eerlijke cao te komen. Daarnaast maken de chauffeurs zich ernstig zorgen om de inkrimping van het openbaar vervoer die op dit moment gaande is.’
De chauffeurs willen een loonsverhoging ter compensatie van de prijsstijgingen van 10 procent en een koopkrachtverbetering van € 100 euro. Daarnaast moeten de werkdruk en het personeelstekort aangepakt worden.
In de Zaanstreek kunnen stakers zich registreren bij de Connexxion-vestiging in de Achtersluispolder.
Door: Piet Bakker
waarom werden vakbonden destijds ook al weer opgericht ?
Vermoedelijk weinig animo bij de chauffeurs, bussen rijden vrijwel normaal. Misschien dat FNV eens moet gaan nadenken over onderhandelen en daarbij de belangen van beide partijen bekijkt. Heeft weinig zin om maar te vragen als er economisch slechte tijden zijn en bedrijven het water bijna aan de lippen hebben staan. Wat is het belang van de FNV als bedrijven door deze onzinnige stakingen over de kop gaan? Hoeveel leden heeft die FNV eigenlijk? Misschien eens een voorbeeld nemen aan o.a. CNV die wel aan de onderhandelingstafel gaan zitten zonder het woord staking als eerste op de agenda te zetten?
Die bestuurder van de FNV zegt het verkeerd, de chauffeurs zijn het niet zat,de bond is het zat en die chauffeurs hebben zich laten opjutten door de FNV.
Zoals vaker gezegd, de FNV is ook een bedrijf die voornamelijk aan zichzelf denkt want ze moeten het hebben van hun leden.
Wat die bond ook niet begrijpt is dat stakingen alleen maar averechts werken en dat de burgers alleen maar op kosten worden gejaagd want ook het buskaartje al duurder worden.
Ook de laatste uitspraak van Van der Gaag rammelt natuurlijk aan alle kanten, eerst even excuses maken aan de reizigers en vervolgens zeggen dat de staking komt door de weigerachtige opstelling van de werkgevers!
Wie zijn er eigenlijk met absurde eisen gekomen en wie heeft deze staking georganiseerd? Volgens mij niet de werkgevers!
als het goed gevonden wordt, dan zal streekvervoer straks ook onbetaald.worden.net als NS.
hierna zal gvb en andere bus maatschappijen volgen.
we gaan het weer meemaken.
enkele EU landen is het vele malen goedkoper, of Gratis..
Maar dat komt niet omdat de chauffeurs gratis rijden, maar omdat het qua milieu, filedruk, veiligheid op straat en compensatie voor koopkrachtverlies belangrijk wordt gevonden door de overheid om te bekostigen. Hier proberen ze de prijzen lager te houden door concurrentie, oftewel de bedrijven mogen zich zo goedkoop mogelijk inschrijven op de aanbesteding. Maar zij willen wel winst draaien, dus krijgen chauffeurs geen loonsverhogingen en worden minder populaire (maar voor sommigen essentiële) routes of haltes uit de dienstregeling gehaald.
Voor wie in Amsterdam werkt: door werkzaamheden aan het spoor rijden er ook geen treinen van en naar Sloterdijk. Meer dan 30 minuten extra reistijd, vervangende NS bussen.
En er rijden dus ook geen streekbussen.
Als de vervoerders (werkgevers) geen fatsoenlijke CAO kunnen overleggen bij de chauffeurs (werknemers) hebben deze laatste mijns inziens het volste recht om komende drie dagen te staken.
Juist in de Zaanstreek moet de actiebereidheid vrijwel 100% zijn, omdat in plaatsen zoals Westzaan, Oostzaan, Koog a/d Zaan, Krommenie en Wormerveer vroeger de CPN de grootste partij was bij verkiezingen. Er zou veel meer links radicale politiek moeten zijn op de werkvloer.
Bij de FNV ligt het woord staking bestorven in de mond.
Het is een FNV-staking. De organisatiegraad bij chauffeurs is hoog en de bereidheid van anderen om de staking 'te breken' is laag. Bovendien hoeft niet iedereen te staken om het systeem plat te leggen. Wij gaan er vanuit dat net als bij vorige stakingen er niet of nauwelijks gereden gaat worden.
Zijn alle chauffeurs dan aangesloten bij FNV in de Zaanstreek? Anders klopt het artikel niet...