Op dinsdag 28 mei rijden er geen treinen en bussen in Noord-Holland en varen ook de GVB-ponten naar Amsterdam niet.
De bonden van OV-werknemers staken die dag voor betere pensioenvoorzieningen.
In Noord-Holland is de staking algemeen. Verwacht wordt dat veel mensen de auto zullen nemen zodat er een grote kans op files is.
Met de fiets naar Amsterdam kan ook niet omdat de ponten van het GVB niet varen. Alleen de tocht via de Schellingwouderbrug is een optie voor fietsers.
Het GVB meldt dat ook de veerponten niet varen en raadt reizigers aan de website in de gaten te houden voor het laatste nieuws. In het verleden heeft de gemeente Amsterdam tijdens een staking de IJtunnel wel eens opengesteld voor fietsers.
Ook bij Connexxion wordt aangeraden de website in de gaten te houden. Of die chauffeurs staken is niet 100 procent zeker.
De bonden willen dat de AOW-leeftijd wordt bevroren op 66 jaar en dat pensioenen waardevast worden.
De actie wordt georganiseerd door FNV Stadsvervoer, FNV Spoor, CNV Vakmensen, VVMC en FNV Streekvervoer.
Is er dan nergens een inventieve creatieve schipper van een leuk vakantieschip die ditwil waarnemen?
En misschien moeten weook eens denken aan de boeren die aan de ene kant van het kanaal de koeien hebben lopen en aan de andere kant aan het hooien zijn of hun beesten moeten verzorgen en vice versa. Kunnen sowieso niet met de bus. Mogen ookniet door de tunnel. Gevaarlijke stoffen idem. En voor de koffie tenten aan weerszijden van Buitenhuizen is het ook een strop.
Nou kom op bootbezitters! Wees eens lekker sociaal en voor een euro de fietser gaat het goedkomen, he?
Geen ponten vind ik bizar. Je kan toch niet een heel stadsdeel afsluiten? Het is een basisvoorziening.
Verzoek openstelling IJtunnel ligt bij de gemeenteraad maar mag wsch niet meer door de tunnelwet. Wordt een demonstratie optocht door de IJtunnel op 28 mei voor betere IJ-oeververbindingen, hou de berichten van de Fietsersbond in de gaten.
Ik zie helemaal niks over 28 mei op de website van de Fietsersbond. Om te gaan werken die dag heb ik twee keuzes: met de auto (en dan mijn werkdag vervroegen naar 7:00-15:30 ipv 8:30-17:00), of we gaan inderdaad met zijn allen met de fiets door de Coentunnel. Zullen we het dan wel even van tevoren doorgeven aan de verkeersdiensten en politie? Kunnen ze een baantje voor ons afzetten.
Oh en als je met de auto gaat: bied elkaar s.v.p. een lift aan. Altijd zo zonde die auto's met maar 1 persoon erin.
Coentunnel is geen optie. De IJtunnel wel, vanwege de aanvoerwegen en de ervaring. Bij een eerdere staking maar bijvoorbeeld ook tijdens de Dam-tot-Damloop (en fietstocht) werd een buis voor lopers en fietsers opengesteld.
Via de IJtunnel wordt het wel erg ver omfietsen naar Slotervaart, dat zal niet iedereen fysiek kunnen (25 km enkele reis), en niet iedereen kan met de auto. Vind het wel heftig hoor, als je in het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis werkt wil je toch echt wel gewoon naar je werk die dag.
https://www.youtube.com/watch?v=nMpVdANMVdI
Grappige NS-reclame voor op 28 mei.....
De IJtunnel zal open zijn voor langzaam verkeer, tenminste, die was altijd open als er geen ponten varen over het IJ.
Maar ik verwacht dat er nog een kort geding zal komen over de staking op de ponten. De ponten zijn toch een soort van basisvoorziening en ik denk dat er een grote kans is dat de staking van de ponten verboden wordt. Helemaal omdat de optie om over de IJmuidersluizen te fietsen ook afgesloten is(meen ik)
De auto's staan 28 mei toch stil voor en in de Coentunnel, kun je gemakkelijk tussendoor fietsen. En doe je iets massaal, krijg je meestal begeleiding....
Plusje voor 010, de Maastunnel en Beneluxtunnel hebben een aparte buis voor fietsers, daarnaast kan er over de Willems- en Erasmusbrug gefietst worden.
Maar goed, 020 heeft de Schellingwouderbrug nog.
De pont ook niet, dat kunnen ze niet maken. Dat stuk is (verlenging van de) rijksweg en moet altijd begaanbaar zijn. Dat was althans eerder de uitkomst van een rechtszaak, toen (destijds Rijkswaterstaat geloof ik) de pont 's voirtaan nachts uit de vaart wilde nemen.
Of moeten we dan maar (massaal) met de fiets door de Coentunnel?
Heb je wellicht een link naar die uitspraak? Zou wellicht nuttig kunnen zijn om daar dan een kort geding over aan te spannen, om in ieder geval de pont in bedrijf te houden!