In noordwestelijk Assendelft ligt Kreekrijk. De wijk is nieuw en zo’n vier jaar geleden namen de eerste bewoners intrek. Op de website nieuwbouwkreekrijk.nl valt het volgende te lezen:
‘’De ambitie is om een zo duurzaam en energiezuinig mogelijke wijk te ontwikkelen, met behoud van woongenot.’’
In dat laatste slagen de ontwikkelaar en de gemeente vooralsnog niet. Volgens de bewoners door een staaltje ‘ouderwets vingerwijzen’.
De bewoners vertellen dat de ellende begon nadat duidelijk werd dat het werk van, een inmiddels failliete aannemer, niet deugde. Dit onder andere door het gebruik van slecht materiaal. Ook zou de ontwikkelaar (VMB Ontwikkeling) het riool wel willen herstellen, maar worden zij keer op keer geconfronteerd met nieuwe eisen van de gemeente. In een persbericht dat een aantal bewoners opstelden valt op te maken dat ze het zat zijn:
‘’In plaats van gezamenlijk naar een oplossing te werken, wordt de ene na de andere eis gesteld. Telkens als een restpunt wordt opgelost, komen er nieuwe eisen van de gemeente bij. Dit schaakspel leidt tot een eindeloze cyclus van uitstel en frustratie.’’
De gemeente beaamt dat het riool inderdaad niet volgens de gemeentelijke eisen is aangelegd. Hierdoor moet een deel van het riool worden vervangen in het gebied van deelplan H1 (het gedeelte waar de bewoners van het persbericht wonen). De gemeente spreekt tegen dat er momenteel knelpunten zijn tussen de gemeente en de ontwikkelaar:
‘’Er zijn geen knelpunten. De ontwikkelaar weet precies wat er moet gebeuren.’’
Onder het kaartje tikken we door.
Verkeer
Nu ligt er in de wijk een noodbestrating. Binnen de wijk zorgt dit niet voor problemen, maar om de wijk heen des te meer. Momenteel ligt er een zandhoop bij de hoek Kreekrijklaan/Beemdgras. Dit zorgt volgens de bewoners voor een dode hoek die gevaarlijk zou zijn voor de schoolgaande kinderen van het naastgelegen OBS De Delta en ICBS Het Koraal (onder de foto tikken we door).
Naast deze onoverzichtelijke situatie zou al het verkeer door het al drukke Saendelft worden geleid, omdat de ontsluiting van de wijk door een rondweg om Saendelft nog niet gerealiseerd is. De bewoners in het persbericht:
‘’Dit veroorzaakt extra verkeersdrukte, onveilige situaties en overlast voor de bewoners van zowel Kreekrijk als Saendelft, die dagelijks met de gevolgen van deze situatie moeten omgaan.’’
De gemeente zegt niet op de hoogte te zijn van problemen met de verkeersveiligheid. Mochten die er wel zijn ligt de verantwoordelijkheid hiervoor bij de ontwikkelaar. Volgens de gemeente zal in deelplan H1 in het tweede kwartaal van 2025 het riool, inclusief bestrating zijn aangelegd.
Tekst & Foto’s: Rick Nieborg. Kaartje: www.nieuwbouwkreekrijk.nl.
Als alle ouders van de scholen hun kinderen nu eens lopend of per fiets naar school brengen, wordt het meteen een stuk rustiger en veiliger.
Het is dagelijks een puinhoop rond de tijd dat de scholen beginnen en uitgaan.
Misschien wordt het de hoogste tijd dat gemeente Zaanstad wordt opgedeeld in kleinere subgemeentes, zodat de burger en de gemeente beter bereikbaar zijn.
Dus de oude gemeentes zoals Koog, Zaandijk, Wormerveer etc zich weer laten bezighouden met de locale problematiek. Ondertussen zijn deze 'gemeentes' ook flink groter geworden.
Het is me al eerder opgevallen maar de gemeente kent zijn/of haar positie niet of probeert die te ontlopen. In een dergelijk bouwproject is er één partij verantwoordelijk, van A t/m Z. Ik zag bij een sloopproject dat de gemeente de burger probeerde te koppelen aan de sloper om daar de klachten af te laten handelen, maar voor een sloper of in dit geval een Ontwikkelaar is een burger geen rechtspersoon of partij. Zo werkt het ook niet. De gemeente heeft een contract met een Ontwikkelaar, geeft aan wat er geleverd moet worden en onder welke verplichtingen en eisen. Ook verkeersveiligheid valt daaronder, dit volgens de wettelijke eisen. De gemeente blijft hoofdverantwoordelijk en is voor de burgers het aanspreekpunt, niet de Ontwikkelaar. Bij klachten van burgers moet de gemeente daarmee richting Ontwikkelaar. Zo is het geregeld.
Dick Rombout (voorm. sen. adviseur Infrastructuur)
Het is me al eerder opgevallen. De gemeente kent soms zijn positie niet. De gemeente is verantwoordelijk voor een project. Van A t/m Z . De projectontwikkelaar werkt onder de gemeente. Al eerder zag ik dat de gemeente het liefst ziet dat bewoners rechtstreeks gaan klagen bij een Ontwikkelaar maar voor die Ontwikkelaar zijn bewoners geen rechtspersoon. zo werkt het ook niet. De gemeente heeft contracten met een Ontwikkelaar waarin staat wat deze moet leveren en wat deze wel en niet mag. Die afspraken kennen burgers niet. Alles overigens wel volgens de Wettelijke eisen. De gemeente moet dat controleren en is daar zelf verantwoordelijk voor. Klachten van burgers komen terecht bij een gemeente en dan moet de gemeente daar actie op ondernemen in dit geval richting de Ontwikkelaar.
Dick Rombout
voorm. senior adviseur infrastructuur
Het lijkt wel een klucht. Heel Saendelft is verkeers onveilig. Niet alleen Kreekrijk. Sinds de bouw van Saendelft is al in het begin gezegd dat er een hoop gedonder komt qua verkeersveiligheid, want hoe moet al dat verkeer de wijk in of uit? De dorpsstraat is een verkeers infarct weg geworden met 10000 verkeersbewegingen per dag. De weg van Kreekrijk naar de A8 is een drama. Vele (bijna) verkeersongelukken zijn op de rotonde een feit. De weg naar Heemskerk is een drama. de weg onder de spoorlijn levensgevaarlijk. Kortom er staat een mooie wijk zonder goede uitvalswegen.
Zet camera'snl neer om de verkeershufters te bekeuren. Ga aan de slag met het bouwen van uitvalswegen. Deze situatie is langzamerhand onhoudbaar.
Het geduld van de bewoners wordt wel flink getest. Het natuurlijk wel bijzonder dat je de volle mep gemeente belasting mag betalen.
Maar vervolgens diezelfde gemeente accepteert dat ons woongenot afhankelijk is van een projectontwikkelaar.
Wat betreft de veiligheid nodig ik graag de wethouder uit om een paar routes te fietsen. En ervaar zo de onlogische risico verhogende verbindingen. En natuurlijk zou het ook helpen wanneer ouders ook andere kinderen veilig naar school kunnen laten gaan. En niet naar werk of huis racen zodra hun kind is gedropt.
Kortom, ieders geduld wordt hier flink getest.
De verkeersonveiligheid is niet alleen het probleem in Kreekrijk, ook de route vanuit de Jan Brassertunnel en de Saendelverlaan is gevaarlijk. Er wordt te pas en te onpas krankzinnig hard gescheurd met peperdure verlaagde auto’s, die wonen ook in Kreekrijk!, ook richting Kreekrijk en inmiddels ken ik de auto’s die het steeds weer doen met hun knallende uitlaten. Toen een paar jaar geleden de rotonde Saendelverlaan/Kreekrijklaan werd “aangepast” voor de verkeersveiligheid kregen wij allen een schrijven daarover. Ik heb de betreffende ambtenaar een mail gestuurd over bepaalde punten in de rotonde die niet veilig waren, zowel voor fietsers en automobilisten, ik heb nooit antwoord gehad. Er werden gele grote borden geplaatst, de eerstvolgende week lag er al een vrouw met fiets onder een auto. Er zijn nog veel meer situaties die gevaarlijk zijn, maar dan zit deze mailbox helemaal vol.
Niet alleen 'Ouderwets vingerwijzen' maar ook gewoon liegen.
> De gemeente zegt niet op de hoogte te zijn van problemen met de verkeersveiligheid.
Dit is volledig onjuist, persoonlijk heb ik al meerdere meldingen gedaan waaronder nog altijd openstaande zaak SIG-6646.
De laatste reactie in deze zaak van de gemeente is dat het plein voor school, een doorgaande weg, auto vrij is gemaakt en dat er een zebrapad is aangelegd.
Hiernaast weet ik dat andere bewoners en ICBS Het Koraal ook meldingen hebben gemaakt bij de gemeente.
Dus die zijn wel degelijk op de hoogte van de problemen met de verkeersveiligheid, er is alleen nog geen ernstig ongeluk gebeurt waardoor het totaal geen prioriteit krijgt, niet van de gemeente en niet van de politie.