Ouders van jonge voetballers bij Fortuna Wormerveer raakten in paniek door een fout in de contributie-inning. Kinderen die gebruikmaken van de Meedoen Zaanstad-regeling staan hierdoor op een zwarte lijst en kunnen zich pas uitschrijven als de openstaande bedragen zijn betaald, terwijl de contributie normaal vergoed wordt.

De Meedoen Zaanstad-regeling, onderdeel van de ZaansePas, biedt kinderen uit gezinnen met een laag inkomen financiële ondersteuning om te kunnen sporten. Toch ontvingen ouders eind 2024 facturen terwijl deze door de Meedoen Zaanstad-gebruikers niet betaald hoeft te worden. Er werd gesproken over een deurwaarder die langs zou komen indien de facturen niet op tijd betaald worden.

Foutieve inning

Volgens gemeente Zaanstad ligt de oorzaak bij een foutieve inning door Fortuna Wormerveer. In maart 2024 werd de contributie voor seizoen 2023-2024 geïnd, maar in het najaar werd opnieuw een volledige jaarbijdrage afgeschreven voor het seizoen 2024-2025. Omdat de meeste verenigingen contributie slechts één keer per jaar innen, ontstond verwarring en financiële problemen voor ouders.

De club erkent de situatie en werkt aan een oplossing. De gemeente heeft de deurwaarder laten weten dat die niet langs hoeft te gaan bij de getroffen ouders, omdat de verrekening op een juiste manier zal plaatsvinden.

Verschil financieringssystemen

Het ging mis bij Meedoen Zaanstad omdat die financiële ondersteuning per kalenderjaar biedt en Fortuna een voetbalseizoen van augustus tot mei heeft. Ouders moesten bij de start van het nieuwe seizoen opnieuw een aanvraag indienen. In sommige gevallen stroomde een kind halverwege het seizoen in, waardoor de financiering niet synchroon liep met de contributie-inning van Fortuna Wormerveer.

De vereniging heeft geen inzicht in de financiële situatie van haar leden en kan alleen zien of iemand gebruikmaakt van Meedoen Zaanstad. Is dat niet zichtbaar, dan ontvangen ouders zelf een factuur. Volgens voorzitter Joost Cornelissen van Fortuna Wormerveer schakelt de club pas een deurwaarder in als laatste middel om druk uit te oefenen wanneer een factuur na meerdere verzoeken niet wordt betaald.

‘Dit benoemen wij bij ieder lid die zijn of haar facturen na langere tijd nog steeds niet betaald heeft. Omdat wij in dit geval niet konden zien dat die desbetreffende ouders voor het nieuwe seizoen ook nog gebruik wilden maken van Meedoen Zaanstad, hebben zij ook dat bericht gekregen. Het is natuurlijk niet de bedoeling geweest om mensen die misschien al kampen met financiële stress, dit er ook nog bij geven.’

Oplossing

Cornelissen heeft het probleem zo snel mogelijk aangepakt. De tweede aanvraag voor financiële ondersteuning van een gedupeerde ouder is inmiddels goedgekeurd. Er komt ook geen deurwaarder meer langs. Volgens de voorzitter van Fortuna Wormerveer loopt het financieringssysteem van ZaansePas nu gelijk met de voetbalseizoenen. Gemeente Zaanstad blijft in gesprek met Groupcard, de organisatie achter de ZaansePas, om ervoor te zorgen dat de contributie-inning in de toekomst probleemloos verloopt.

Door Renée Koopman op basis van gesprek met Gemeente Zaanstad, voorzitter Joost Cornelissen en betrokken ouders. Foto: Archief De Orkaan ter illustratie.