Het is deze en volgende week Peperstraat-week: donderdag 11 juli in het Zaanstad Beraad (met niet minder dan zes insprekers) waarna op 18 juli de raad een klap op het bestemmingsplan kan geven.

In de discussie over de Peperstraat gaat het meestal over de sloop van de flats en dan vooral over de sloop van de Beatrixflat. Maar ook zijn de plannen zeer ingrijpend voor het verkeer: de straat wordt ‘afgewaardeerd’ tot een “groene, parkachtige straat met veel ruimte voor de fietsers en voetgangers”. Maar kan dat eigenlijk wel met een nieuwe parkeergarage, meer woningen dan voorheen, veel busverkeer en een nieuwe supermarkt in het plan?

Dick Schilp, tot 12 jaar geleden verkeersplanoloog bij Zaanstad, en nu gepensioneerd, heeft zich in de afgelopen jaren intensief beziggehouden met de plannen. Zijn laatste bijdrage dateert van begin deze maand toen hij opnieuw insprak bij het Zaanstad Beraad.

Volgens Schilp had Soeters “er verstandig aan gedaan om in een vroeg stadium in het Peperstraatproces verkeerskundig advies in te winnen”. In tegenstelling tot de verwachting (afwaardering van de straat met als gevolg minder auto’s) moet de Peperstraat volgens Schilp juist meer verkeer gaan verwerken. Hij schat dat in op 13.000 motorvoertuigen per etmaal: “meer verkeer, minder verkeersveiligheid”.

DEKA

Dat verkeer bestaat uit bussen (ongeveer 450 per dag), taxi’s, hulpdiensten, vrachtverkeer en het verkeer dat nu al van de straat gebruik maakt. De nieuwe woningen en de nieuwe supermarkt die er zou moeten komen, zorgen ook voor extra verkeer.

De DEKA-supermarkt die in het nieuwe plan zou moeten komen zorgt vooral voor veel extra problemen volgens Schilp: extra verkeer van klanten en bevoorrading. Of de DEKA wil verkassen van de Prinsenstraat is nog maar de vraag volgens Schilp. Ze krijgen minder vierkante meters en verliezen hun eigen parkeerruimte. “Eigenlijk is de huidige situatie van de DEKA op de huidige plaats, qua verkeersveiligheid een bijna perfecte situatie.” Op de nieuwe plek rekent Schilp op 360 auto’s per dag.

Die DEKA-plannen hebben te maken met het voornemen van Zaanstad om op de plaats van de huidige supermarkt aan de Prinsenstraat woningbouw te realiseren. Daarom zou de DEKA daar weg moeten.

Dat de Peperstraat wordt opgedeeld in twee fysiek gescheiden rijstroken is geen goed idee volgens Schilp: bromfietsen en fatbikes die naar de andere kant van de straat willen, gaan waarschijnlijk tegen de rijrichting in rijden.


Het Zaanstad Beraad begint op donderdag 11 juli om 18.30 uur.

* Dankzij het onnavolgbare zwartlakbeleid van Zaanstad verdween de naam van Schilp in zijn bijdrage terwijl hij zich gewoon bij naam voorstelt en dus geen enkel bezwaar heeft tegen openbaarmaking. Grappig is ook dat de naam Sjoerd Soeters één keer is weggelakt uit de bijdrage en één keer is blijven staan.

Impressie Peperstraat, bijna geen auto te zien…

Door Piet Bakker. Bronnen: bijdrage Schilp in Zaanstad Beraad 2 juli 2024 en website VernieuwingPeperstraat.nl. Foto: De Orkaan (Peperstraat vanaf de Gerhardstraat).