De busdienst van EBS komt moeizaam op gang met veel rituitval. Op dit moment wordt er nog volgens de vakantiedienstregeling gereden, maar op 8 januari moet, als het goed is, de ‘normale’ dienstregeling weer worden hervat.
Het ‘kerstvakantie-rooster’ houdt in dat op 12 lijnen in heel Zaanstreek Waterland niet of minder wordt gereden. Maar ook deze ‘kerstvakantie’-dienstregeling verloopt niet volgens plan. Tussen 12.00 en 17.00 uur vielen bij drie grote bushaltes in Zaandam tussen de 24 en 30 procent van de ritten uit.
Op 31 december heeft EBS een verbeterplan voorgelegd aan vervoerregio Amsterdam, maar die laten op hun beurt weten dat het tot uiterlijk 18 januari gaat duren om het plan goed te keuren. Wat er precies gaat gebeuren tussen 8 en 18 januari is nog niet duidelijk.
Vandaag constateerden we dat er nog steeds veel EBS-bussen uitvallen. Op de MeerPlus-app hebben we per uur in kaart gebracht hoeveel bussen er wel rijden en hoeveel er uitvallen.
Station Zaandam
Van de 119 bussen die tussen 12:00 en 17:00 vanaf station Zaandam rijden, vallen er 30 uit. Dat betekent dat 25 procent van de aangekondigde bussen niet rijdt. In de grafiek is te zien hoeveel er per uur uitvallen en hoeveel er nog wel rijden.
De Vlinder
Voor busstation De Vlinder geldt dat 24 procent van de ritten uitvalt. Van de 180 bussen die uit hadden moeten rukken, deden 136 dat in de praktijk. Gemiddeld vielen elk uur 8 bussen uit. Ook hier is in de grafiek het aantal bussen per uur te zien dat wel en niet rijdt.
Gedempte Gracht
Tot slot hebben we gekeken naar de halte aan de Gedempte Gracht (hoek Westzijde). Tussen 12.00 en 17.00 uur hadden 118 bussen hier moeten vertrekken, maar uiteindelijk werden dit er 83. 30 procent van de ritten kon niet worden waargemaakt.
EBS laat in een reactie weten zich niet volledig te herkennen in het aantal uitgevallen ritten, volgens hen is dat minder. De oorzaak is vooral uitval van personeel, er is personeelsgebrek maar er vallen ook veel chauffeurs uit wegens ziekte. (De Orkaan: wij hebben slechts drie haltes gecheckt en ook maar gedurende een beperkt aantal uren, een andere selectie zou andere gegevens op kunnen leveren.)
Door Sascha Timmmerman. Bronnen: MeerPlus-app, EBS, foto: De Orkaan.
Jongens wat een verhalen.
Ik woon zelf in Twente en sinds Arriva op 10 December hier het vervoer heeft overgenomen is het niets beter dan bij jullie.
Bussen rijden niet op tijd, jachtige chauffeurs die verklaren niet op tijd te kùnnen rijden, bussen die niet komen opdagen, de volgende ook niet, incheck apparatuur wat niet werkt óf verkeerde locaties aangeven, inchecken en vervolgens bij het uitstappen weer inchecken, en weer inchecken, uitchecken niet mogelijk, kaartverkoop bij de chauffeurs werken vaak ook niet, de chauffeurs geven aan dat hun verkeerslicht beïnvloeding ook niet werkt, ze staan vaal lang stil voor rood licht of gesloten slagbomen of pollers.
Het is één groot drama hiervin Twente sinds Arriva het stokje overnam van Keolis.
Mijn kids dus nu elke keer met de trein want anders weten ze nooit wanneer ze arriveren op werk/ school. Hopeloos.
Laten we bij dit alles niet vergeten dat Connexxion in de laatste 2 kwartalen een zomerdienstregeling reed,terwijl de huidige dienstregeling van EBS uitgebreider is dan de vroegere dienstregeling van Connexxion . En dat Connexxion niet gedaan heeft wat de usance is bij een overgang: enigszins mee te werken om de nieuwe concessionaris een redelijke start te geven.Dat verklaart ook enigszins het gebrek aan chauffeurs.Wat essentieel is (los van het feit dat er nu niet met elektrische bussen wordt gereden) dat de reiziger erop moet rekenen dat hij/zij/het op tijd op zijn afspraak,werk etc.komt.
Uit de jaarstukken van vervoer regio amsterdam, 2022:
JUNI
Brede coalitie aan kabinet: gok niet met het ov. #methetov
Gok niet met het openbaar vervoer en bied een financieel vangnet voor 2023. Dat is de
oproep van een brede coalitie van opdrachtgevers (waaronder de Vervoerregio),
vervoerders, bonden, Milieudefensie en Rover aan het kabinet met het oog op de
behandeling van de Voorjaarsnota. In hun pamflet vragen zij het Rijk een financieel
vangnet voor mochten de reizigersaantallen de komende jaren nog achterblijven. Een
belangrijk deel van de reigers heeft geen alternatief. Goed OV draagt bij aan een
samenleving met bereikbare voorzieningen, een maatschappij mensen kunnen meedoen
en een sterke economie.
EBS wint aanbesteding concessie Zaanstreek-Waterland
EBS verzorgt vanaf december 2023 het openbaar vervoer in de concessie Zaanstreek-
Waterland. EBS deed samen met Transdev mee aan de aanbesteding voor Zaanstreek-
Waterland. EBS heeft die gewonnen omdat het aanbod van deze vervoerder het beste
aansluit bij de wensen en ambities van de Vervoerregio en omdat EBS vooral uitgegaan is
van de beleefwereld van de reiziger. Dat maakte Vervoerregio Amsterdam bekend. Voor
Zaanstreek is EBS nieuw, in Waterland reed het bedrijf al.
Beste Orkaan: hebben jullie al eens uitgezocht wie er precies in die commisie zitten die dit hebben besloten; en hoe zij tot dit waanzinnige besluit zijn gekomen? Is daar een rapport van? Staat daar ook in dat EBS helemaal geen bussen beschikbaar had? En geen chauffeurs ook?
EBS herkent zich niet in de geconstateerde gegevens. Zouden zij zich wel herkennen als stelletje sukkels die beloften doen en niet nakomen? Laten we maar zwijgen over de mensen van de Vervoerregio die links en rechts in de maling worden genomen door EBS. In die Vervoerregio zit toch de heer Slegers?
Vanochtend vroeg kon ik mijn zoon weer naar zijn werk brengen , 1 grote rommel is EBS !!!!
Wat ik mij afvraag is.
Blijkbaar is bij de aanbesteding enkel gekeken naar de prijs.
EBS heeft geen bussen, nog chauffeurs en in de rest van het land een slechte naam.
Is er in het Zaans gemeentehuis nu werkelijk niemand die het aantal bussen, de staat van de bussen, de staat van bestelling nieuwe bussen, aantal chauffeurs in dienst.
Dat is toch eenvoudige basiskennis.
Iemand in de aanbesteding heeft hier erg met zijn of haar pet naar gegooid.
Lijk of hij heeft gegoogeld wie is het goedkoopst EBS, mooi vrijdag middag ik ga nu naar huis.
Flo van Hoorn, u schrijft zonder kennis van zaken. Het gaat bij een busaanbesteding altijd om meer dan de prijs. In het bestek staat welke criteria er zijn en hoe zwaar die wegen. De verantwoordelijke overheid is de Vervoerregio, niet gemeente Zaanstad. Personeelstekort is een groot probleem voor het openbaar vervoer. Is het u bekend dat dat ook zo is in de zorg, het onderwijs, de techniek, enzovoort?
Veel beloven, weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Altijd hetzelfde spelletje van vlees noch vis NLse OV markt!
De overheid (concessie eigenaren) die prijs altijd nog altijd als doorslaggevende factor ziet om een concessie toe te kennen.
Sommige OV bedrijven zijn meer lowbudget bedrijven die alle infrastructurele en innovaties inkopen, als het ware bijna alleen het regie doen.
Zo staan EBS en QBuzz niet bekend om hun technologisch innovatieve investeringen.
Het is dan ook voor bedrijven die zich wel willen onderscheiden in vernieuwing bijzonder uitdagend om die plannen daadwerkelijk mee te nemen in de aanbesteding.
Persoonlijk denk ik de ambtenaren die het allemaal moeten beoordelen ook vaak tegen beter weten in al te graag voor het goedkoopste gaan. Ik zal toch niet de enige zijn die opmerkt dat de winnaar later met hangende pootjes aan de poort staat met de mededeling dat het allemaal net niet past, gevolg versobering of geld bijstorten.
Ik vraag mij echt af of de half liberalisering van het busvervoer echt zoveel heeft gebracht als dat men beweert. Besparing van processen en mensen aan de OV bedrijven kant (lees efficiëntie) is men kwijt aan allerlei controles ,overdreven overleg organen en ambtenaren.
In dit artikel staat dat op 8 januari, als het goed is, de ‘normale’ dienstregeling weer moet worden hervat. Dit gaat dus NIET gebeuren. Bij het vorige artikel over EBS (en op de Orkaan verschijnen er nogal wat) schreef ik al het volgende. De uitgeklede Kerstvakantievariant wordt volgende week doorgezet, maar zelfs daarin gaan nog weer diensten uitvallen vanwege personeelsproblemen. Vanaf week 3 of 4 zou er dan een geheel nieuw dienstenpakket moeten zijn, waarmee een "betrouwbaardere dienstregeling" zou kunnen worden gereden. Dit gaat neerkomen op een ritaanbod waarin voorlopig zelfs structureel MINDER bussen rijden dan in de Kerstvakantie, maar dan wel zo verdeeld dat de kans op rituitval van meerdere ritten achter elkaar aanzienlijk kleiner wordt... in theorie uiteraard. Op zaterdagen worden vanaf 8 januari voorlopig zondagsdiensten gereden en de nachtbussen op zondag t/m woensdag rijden voorlopig niet meer. Spitslijnen 211 en 219 worden voorlopig geschrapt. Naast al deze "verbeteringen" om tot een stabielere dienstregeling te komen, blijft het feit dat er door EBS in de praktijk uitgemolken blijft worden wat er uit te melken valt. De ernstige exploitatieverstorende bus- en chauffeurswissels blijven onverminderd toegepast worden, waardoor er in de hele regio maar een eend hoeft over te steken of een tak van een boom hoeft te vallen, waardoor er in heel Zaanstreek-Waterland een kettingreactie plaatsvindt waardoor de hele dienstregeling steeds op z'n gat komt te liggen. Ik vraag me ondertussen nog steeds af waar de vakbonden blijven in dit hele slechte horrorverhaal. Zelfs zij lijken zich inmiddels binnen het invloedsveld van EBS te bevinden. Als de VRA ze nog allemaal op een rijtje heeft, gaan ze nu héél snel de stekker uit dit concessiecontract trekken.
Vanmorgen (4 januari) ging het ook mis op de Badhuislaan in Krommenie. De bus van 6.57 uur ging in de Weverstraat rechtdoor naar de Provincialeweg ipv. links af de Badhuislaan op. Een persoon die daar op de halte stond zag zijn bus verdwijnen. Om 7.27 en 7.57 uur viel deze uit volgens het matrixbord. Dus op zijn vroegst zou er om 8.27 uur weer een bus komen. Het geval van 6.57 uur is belachelijk. De brug over de Nauernasche Vaart is al sinds 22 december weer begaanbaar. Dus één rit die niet de juiste route volgt en dan 2 uitvallen kan echt niet.
Ook iets positiefs: Eindelijk hangen in Krommenie de nieuwe vertrekstaten van EBS. Dematrixborden geven wel afwijkende tijden van enkele minuten.
gemeente Zaanstad moet zich gewoon schamen. of vervoersregio huppeldepup.. Wie er dan ook verantwoordelijk is. Een bedrijf als de NS wordt zovaak op op de vingers getikt... en dit bedrijf , wat niet alleen in de Zaanstreek een zooi er van maakt maar ook in andere delen van het land, dat heeft een grote t#ringzooi ervan gemaakt en er lijkt geen einde aan te komen.
Connexxion amper problemen.. van de ene dag op de andere is het een puinhoop. en dan maar roepen dat mensen meer met het ov moeten.. om je rot te lachen..
Die jaag je zo regelrecht de auto in (of brommer). Hoe moeten burgers op deze manier nog op het openbaar vervoer vertrouwen? En hoe moeten zij hun lokale politici nog vertrouwen? Dit is echt wel heel, heel erg slecht!
Er zullen nog meer chauffeurs komen die zich ziek gaan melden, want zij krijgen dagelijks te maken met kwade reizigers terwijl zij gewoon netjes hun werk doen en niet het probleem zijn van personeelstekort.
totaal mee eens kerel. Mijn ltste rit is begin december geweest en van Zaandam naar Wormerveer heel leuk fijn gesprek met hem gehad (de chauffeur) Hij was zo hoopvol met z'n verhaal... nwe stroming chauffeurs zou komen om de werkdruk op te lossen, en nwe blauwe bussen komen eraan electr. enz enz. De overstap naar EBS (eeuwig buiten staan) had naar mijn idee GROOTS aangepakt moeten worden. Ja op t monitorschermpje in de bus maar niet op de stations, bussen vele bij stations ook bij Peperstraat en niet te vergeten de bushaltes zelf. Nou voldoende dacht ik zo. Net zoals ik al in t begin zei.. na begin december niet meer met bus geweest. Woon to bushalte in Wormerveer en ben een Aagje dus weet dat er nog steeds niks van klopt. Maar topper dat je ook zo denkt. Die chauffeurs kunnen er niets aan doen. Hoop voor hen dan meerdere dat inzien want als men zo blijft afreageren op hun.. zijn de ltste straks overspannen, burn out, whatever en vallen dan misschien ook uit. Ik blijf in iedergeval de chauffeurs steunen. Ben nl afhankelijk van OV. Groetjes Katja
Het is maar een beperkt monster, maar het zijn wel drie belangrijke haltes in het netwerk, en er zit nauwelijks spits bij, waar je misschien net iets meer uitval zou verwachten, wellicht. Lijkt me eerder een onderschatting van het probleem dan een overschatting.
Zo als ik al eerder melde dit is te schandalig voor woorden vervoersregio pak dit bedrijf nou eindelijk eens aan ze plegen landelijk contract breuk niet alleen in de Zaanstreek ook daarbuiten gebeurt precies het zelfde jullie hebben boete clausules voer ze dan ook uit blijf ze niet de hand boven het hoofd houden .
Vooral reizigers van en naar Kogerveld hebben het zwaar. Lijn 64 rijdt heeeeeel vaak niet. Soms 3 achter elkaar niet, vaak 2 niet. Met een halfuurs dienstregeling kost je dat dus uren. Afspraken die je niet kunt nakomen, met bijv. dokter, kapper etc.. Op de Gedempte Gracht 2 uur wachten met boodschappen in de kou, zonder wachthokje. Al met al onacceptabel. Mensen die slecht ter been zijn, hebben helemaal geen alternatief. Wij hebben al een paar keer van ellende een taxi moeten bestellen. Ik heb me ingehouden, maar zou heel hard willen vloeken.
Niet om Connexxion de hemel in te prijzen, maar ik (momenteel zeven dagen per week met de bus) merk een 'aanzienlijk verschil' met de situatie vóór 10 december.
Voordat ik van huis ga check ik altijd eerst 9292 en voorheen was de halte waar ik opstap (Vijfhoek) overwegend zwart met een enkele keer rood vanwege een paar minuten vertraging.
Sinds EBS is het overwegend rood, vanwege te laat of uitgevallen, met een enkele keer zwart, wat eenmaal aan de halte ook niet blijkt te kloppen 😠
Ik heb het niet daadwerkelijk bijgehouden, maar volgens mij heb ik sinds 10 december maar een keer of 3, 4 volgens de dienstregeling gereden.
Het zou misschien allemaal nog te doen zijn als de informatievoorziening afdoende zou zijn, maar dat is ook niet het geval, waardoor je vaak pas van het probleem op de hoogte bent op het moment dat het alternatief nét vertrokken is 😖
Ik zal zó blij zijn als we verhuisd zijn en ik niet meer van het OV afhankelijk ben!
U raakt aan wat voor mij een erger probleem is dan de uitval en de te late (en te vroege, kan soms net zo vervelend zijn, dan mis je em net) ritten.
Dat er gewoon niks klopt van de informatie op de halte, de matrixborden óf de vele websites (ik probeer hun eigen waardeloze app, Google Maps, 9292, zelfs uit wanhoop de NS planner, maar geen enkele klopt). Connexxion kon ook wel eens te laat komen of uitval hebben, maar dan werd dit duidelijk gecommuniceerd zodat je een alternatief kon bedenken. Het kan gewoon echt niet dat je in 2024 als busbedrijf niet weet waar je materieel zich bevindt, en dat is toch echt de enige verklaring voor het niet doorsturen van informatie naar de ov apps.