De evaluatie van het gedrag van voetgangers, fietsers en scooters op De Buiging en De Slinger – de oost-westverbinding over het spoor en langs het station Zaandam – laat al ruim een jaar op zich wachten. En het wordt volgens antwoorden op vragen van POV-raadslid Perry van der Velden pas aan het einde van dit jaar verwacht.
Van der Velden vindt dat wel erg lang, en wij ook. De Orkaan nam zelf poolshoogte en leverde binnen een uur eerste een rapportje over het verkeer over Slinger en Buiging.
Beheer, handhaving, politie en het ingenieursbureau van Zaanstad hebben volgens de gemeente maandelijks gekeken of er meldingen of incidenten zijn geweest maar “de memo is nog niet helemaal gereed, de actualiteit m.b.t. het gebruik door brom- en snorfietsen op de Buiging en Slinger moet nog worden verwerkt. Naar verwachting kan de memo voor het einde van het jaar worden gedeeld met de raad.”
Fietser en voetgangers
Zoals op de foto’s boven en onder te zien wordt het fietspad ook gebruikt door voetgangers. Iedereen die daar wel eens komt – en dat geldt voor de hele gemeenteraad, B&W en alle ambtenaren, want het gebeurt voor hun deur – weet dat. Het is een potentieel gevaarlijke situatie omdat het onderscheid tussen fiets- en voetpad kennelijk onduidelijk is. Ze worden gescheiden door twee lichte stoepranden maar de blindenstrook werkt verwarrend. Bovendien zijn voetgangers gedwongen het fietspad over te steken om naar de winkels (spooroverbouwing), kantoren (Ahold) of de fietsenstalling te gaan.
Fietsers is tot daar aan toe, maar brommers en scooters (die daar niet mogen komen) zijn veel gevaarlijker. Vooral tussen 17.00 en 20.00 als er veel bezorgdiensten aan het werk zijn, wordt er veel -illegaal- gebruik gemaakt van de Buiging en de Slinger. Er zitten zelfs diverse restaurants die laten bezorgen op de spoorovergang, de bezorgbrommers staan voor de deur.
Verhaal gaat door onder de foto.
De Primark-helling
Het fietspad richting het centrum splitst zich vlak voor de Primark. Om naar de stad te gaan moet je rechtsaf, maar dat is nergens aangegeven. Linksaf is eigenlijk de geplande route, het fietspad zou achter de Primark om moeten lopen en dan op het Rustenburg uitkomen. Maar die plannen lijken op de zeer lange baan te zijn geschoven. Het fietspad loopt dood.
Om te zorgen dat er geen fietsers de Primark-helling afscheuren werd die doorgang aanvankelijk afgesloten met roadblocks. Dat is verleden tijd, e nu staat er zelfs geen bordje met ‘verboden te fietsen’ of ‘voetpad’ waardoor… inderdaad, diverse fietsers toch de steile helling afgaan.
Verhaal gaat door onder de foto.
De Slinger
Er werden ook vragen over De Slinger gesteld, het ’tijdelijke’ haarspeld-parcours langs de Houtveldweg. Ook daar zou de verkeerssituatie onderzocht worden. De planning is om de weg rechtuit, evenwijdig aan de Houtveldweg te laten lopen maar ook dit plan lijkt op de zeer lange baan te zijn geschoven.
Maar eigenlijk is er op die Slinger weinig mis. Misschien is de situatie nu wel veiliger dan wanneer de weg rechtuit zou lopen. Bovendien kruisen fietsers en voetgangers elkaar niet. Het bordje ‘Tijdelijke situatie’ kan wel weg.
Morgen meer over de veiligheid in de Droogschuur, worden daar echt zoveel fietsen gestolen?
Lees ook: Gedoe bij de Droogschuur: stutten, veiligheid en diefstallen…
en in verband met eenzijdige fietsongevallen: alle fietsers een helm op. Laten ze eerst eens kijken naar de inrichting van de weg. Op veel plekken in Zaanstad waardeloos. Fietspaden ontworpen met bochten die je alleen met rollatorsnelheid kunt 'nemen'.
Die helm gelijk doen en een fietsplaatje die je pas krijgt als je een fietsdiploma hebt gehaald. Want veel berijders van een fiets ontberen een beetje stuurmens kunst. Dat is niet leeftijd gebonden van 4 tot 80 , van de starters (heel veel helmpjes) vindt ik dat heel normaal ook zelf ooit starter geweest. Ook van mensen die ik de leeftijd aanzie , soms met helmpje, neem ik iets meer ruimte maar de groep 10 tot 70 ontbeert soms echt beheersing van hun tweewieler. Waarbij iedere bocht een uitdaging is.
Ook de weg vanaf provinciale weg richting rustenburg (de korte Rozengracht)is een bron van onduidelijkheid. Links afslaand kun je richting de slinger. Maar auto’s rijden op het fietspad want die denken dat het een 2 baansweg is. Fietsers rijden tegen het verkeer in want dan sla ik sneller af richting de Slinger. En vanaf het smidspad als wandelaar de korte Rozengracht overstekend is er enkel een smal strookje verhoogde weg om tussen autoweg en fietspad te wachten om verder over te kunnen steken. Waardeloze openbare inrichting
Niet te veel overdrijven. En brommers in de Droogschuur kunnen gewoon van de begane grond. Kom je uit bij Guillaume. En net als dat er beslist fietsers het steile hellinkje af gaan zullen de meeste gewoon eieren voor hun geld kiezen en gauw terug gaan. Niet teveel meegaan in dat POV gezeur.
Op de begane grond staat het vol met brommers en scooters, daar gaat het hier niet over. Deze staan op het niveau van het fietspad dat verboden is voor ze; natuurlijk zijn ze gewoon via dat fietspad gekomen en gaan ze ook zo weer.
Je kunt ook helemaal naar boven rijden. Laat ik het zo zeggen, ik rijdt daar regelmatig en eigenlijk heb ik nog nooit een brommer die Slinger af zien stuiven. Inderdaad wel eens van af het Station een bezorgert richting Centrum.
Beste mensen, het is niet alleen hier. Kijk ook eens op de Zaanse Schans het fietspad. Men loopt hier liever op het fietspad dan op het voetpad aldaar.Als je belt kijkt men achterom en loopt gewoon verder gaan niet opzij. En staan breeduit foto's te maken van af het fietspad.
'Zoals op de foto’s boven en onder te zien wordt het fietspad ook gebruikt door voetgangers.'
Dat is eigenlijk overal (in Nederland), en dan bij voorkeur gewoon in het donker met donkere kleding en geen verlichting.
En dan soms ook nog eens met een hond aan een lijntje die aan andere kant van fietspad loopt.