Door het werk aan de Houtveldweg staan daar dagelijks lange files. Eind februari verslechterde de situatie toen een vrachtauto een stalen constructie boven de weg stuk reed. Autoverkeer wordt nu zelfs over het fietspad geleid.
Waarom de busbrug niet tijdelijk open? Op Facebook en Twitter wordt om deze oplossing gevraagd. DZ heeft inmiddels vragen aan B&W gesteld.
Westerwatering is slecht bereikbaar geworden, de doorstroming bij het station laat te wensen over.
Een greepje uit de klachten:
25 minuten nodig gehad om de wijk uit te komen. @GemZaanstad @RaadZaanstad. Laat zien dat jullie er zijn om problemen op te lossen i.p.v. verschuilen in stadhuis. Gooi de busbrug open of zorg voor een tijdelijke voetgangersbrug bij station. #doeiets
— Marcel_075 (@Marcel_075) 15 maart 2019
@GemZaanstad als jullie eens naar buiten kijken, dan zien jullie dat de wijk Westerwatering helemaal vastloopt door werkzaamheden bij station. Wasrom kan de busbrug niet tijdelijk open? pic.twitter.com/0Zzt0myJvJ
— Robert (@Rieguh) 15 maart 2019
Gemeente Zaanstad los die ellende eens op in westewaterin! Gooi busbrug open. Sta nu 15 min stil. Schande #gemeentezaanstad
— Nicole Kroon (@kroonnicole) 15 maart 2019
Zaanstad wil niet echt meewerken…
Het duurt inderdaad nog wel even… Als alle stappen zijn doorlopen, dan kan de busbrug op zijn vroegst eind 2020 worden opengesteld. ^MW
— Gemeente Zaanstad (@GemZaanstad) 15 maart 2019
Vragen DZ
Juliëtte Rot van DZ heeft in juli 2018 al vragen gesteld over een tijdelijke opening van de busbrug tijdens werkzaamheden. Zaanstad wilde daar toen niet meteen aan maar zegde toe “de situatie tijdens de werkzaamheden in de gaten te houden.” De POV diende een motie in die werd verworpen.
Juliëtte Rot:
“Sinds deze week is de verkeerssituatie aan de westkant zo veranderd dat er elke dag een file staat tot aan de spitstunnel. Dit zorgt voor veel irritatie, vervuiling en bijzonder gevaarlijke situaties doordat auto’s over fietspaden en woonwijken als sluiproute er doorheen proberen te komen. Wat kunt u op korte termijn doen om deze situatie op te lossen dan wel aanzienlijk te verbeteren?”
Zaanstad stelde in 2017 de busbrug wel tijdelijk open wegens de werkzaamheden aan de Houtveldweg. En toen winkeliers in het centrum klaagden over verlies aan inkomsten wist wethouder Slegers niet hoe snel hij de poller op de Beatrixbrug buiten werking moest stellen. De poller op de Czaar Peterstraat is al maanden buiten werking, nu voor werkzaamheden die al weken geleden zijn afgerond.
Foto boven van Twitteraccount van Robert, onder uit de Facebookgroep Je Bent Zaankanter Als… van Lisanne Dupon.
Zie de motie van POV Zaanstad van december 2018 die door het college van B&W en merendeel van de Raad niet werd gesteund. Het probleem van het verkeersinfarct is alleen maar groter geworden. Meningen herzien en de urgentie onderkennen siert de mens en dwingt respect af. Dus ............
Alle opmerkingen zo te lezen was de inhoud van mijn motie in december 2018 ze gek nog niet. Diegene die toen niet met de motie meegingen moeten nu toch echt wel onderkennen de zaak verkeerd cq. te licht beoordeeld te hebben. Het siert de mens zoiets te onderkennen en terug te komen op eerdere beslissingen. Daar dwing je respect mee af. Dus ........
In het begin woonden er net 2000 mensen. Inmiddels, met al die expansiedrift, misschien wel tien keer zoveel. Dat moet op spitstijden allemaal via die ene Houtveldweg. Die is nu op dat belangrijke deel van de dag ook gestremd. En de busbrug dicht.
Het is niet te hopen dat zich ooit een calamiteit voordoet in onze wijk, want een behoorlijke ontsluiting is er al dertig jaar gewoon niet.
Er moet gewoon nog een ontsluiting komen en daarvoor zijn twee opties, de eerste is de aloude weg buitenom, dus de Houtveldweg doortrekken naar de N515, de Guisweg en de tweede optie is de Houtveldweg doortrekken naar de Provinciale Weg thv de haakse bocht bij de hoogspanningmasten,daar is nu nog ruimte.
Vervuilmonster...nou nou.Beetje overdrijven is de schrijver niet vreemd.
Hoe vervuilend kunnen woorden zijn, dacht ik even.
Het lijkt me gewoon verstandig een weloverwogen keuze te maken,de fiets,de trein,de auto afhankelijk o.a. van de afstand en de reden van de verplaatsing.
Ach, weet je wat het is als het over fijnstof gaat dan heeft men de mond vol, maar owee als men aangesproken wordt op de eigen vervuiling, of het rijgedrag, of de eigen tegenwerkende krachten
Begrijp me aub niet verkeerd, soms kunnen we niet anders en ik ben niet heiliger dan de Paus en snap ook de problemen van anderen
Ik word alleen erg moe van het moord en brand geschreeuw van sommigen en dan wil ik nog wel eens overdreven reageren ;)
Lees je rant nog eens terug en kom ook tot de conclusie dat je kant noch wal raakt met je verhaal...
Trouwens nog iets
Iedereen die tijd heeft om met zoiets onzinnigs bezig te zijn als twitter tijdens het autorijden mag van mij zijn rijbewijs kwijtraken
;)
Heeft er iemand wel eens aan gedacht om met de fiets te gaan en het vierwielige vervuilmonster te laten staan?
Oh wacht...
Vandaag is het fietspad geasfalteerd zodat de vierwielige vervuilmonsters niet meer stil hoeven te staan tijdens het vervolg van de werkzaamheden, vanaf as maandag kan er weer lekker doorgetuft worden
Hoe het verder moet met de fietsers en voetgangers is verder niet belangrijk, die kunnen altijd nog omrijden/lopen via de busbrug
Heeft DZ al vragen gesteld over de extra kilometers die fietsers en voetgangers moeten maken nu het fietspad en de stoep is verdwenen?
Ik begrijp best dat fietsen beter is voor het millieu en ook voor de eigen gezondheid. Maar als je geen keuze hebt en met de auto moet gaan, kun je alleen via het station de wijk in of uit. Dat is nu een onveilige route geworden waar niemand bij gebaat is. De wijk groeit maar de enige route de wijk uit wordt alleen maar slechter en wekt veel irritatie op. Als iedereen een beetje meegaand is en elkaar de beperkte ruimte gunt, scheelt dat al een heel eind. Een voorstel om de busbrug ‘tijdelijk’ open te stellen is geen slechte gedachte, maar als daar binnenkort rotondes worden aangelegd, schiet het niet echt op. We zitten als bewoners met de auto een beetje klem. Voor de toekomst is het beter als er nog een ontsluiting bij komt. Dat blijkt nu wel.
Jaren geleden (1998) al gepleit voor een ontsluiting rechtstreeks uit de Westerwatering ter hoogte van de Vincent van Goghweg. Dat kon niet, kostte teveel, of de NS wilde niet meewerken. Ook toen vroeg ik mij al af: wie heeft er nu een echt goede wil om het probleem op te lossen zonder dat de bewoners van Westerkoog daar de overlast van ondervinden? Onderzoeken wezen toen al uit dat de verkeersdruk via de Binding ontoelaatbaar hoog zou worden. Kortom, een directe ontsluiting van Westerwatering is keiharde noodzaak geworden, zeker nu de wijk flink groeit.
Beste meneer Esteie,
U maakt mooie foto`s maar verder bent u een beetje egoistisch.
Heeft u er wel eens aan gedacht dat het geen pretje is om in storm en regen te fietsen ?
DZ hoeft geen vragen te stellen over de extra "kilometers" die fietsers en voetgangers volgens u zouden moeten maken want dat zijn geen kilometers maar dat is maximaal 200 meter. Of zijn uw "kilometers" de som van het totaal omgereden meters op jaarbasis?
Heeft u er wel eens over nagedacht hoe het is om met zakken potgrond, kattebakkorrels of bouwmateriaal van Hornbach naar Westerkoog te fietsen?
Beseft u wel dat er veel mensen naar hun werk moeten en dat de afstand woon/werk te groot is om te fietsen?
Heeft u er wel eens aan gedacht dat er in Westerwatering geen sportaccomodaties zijn en dat er veel mensen met kleine kinderen wonen die naar het zwembad of de sporthal moeten?
Ik woon zelf in Westerkoog op 50 meter afstand van de Binding en ik vind het ook vervelend om helemaal om te rijden als ik naar Hornbach, Ranzijn of voor onderhoud van mijn " vierwielig vervuilmonster " naar de garage moet.
Beste meneer Visser
Ik heb geen rijbewijs en fiets elke dag naar mijn werk in Amsterdam, dus als er iemand is die weet wat door weer en wind naar zijn werk te fietsen betekend...
De rest van uw betoog betreffende een zwembad of Hornbach doe ik af met niet ter zake doende, er is namelijk een veel simpelere oplossing en die oplossing heet een regenpak!
Dus hup, spring op de fiets en dan hoeft dat vervuilende monster ook niet meer onderhouden te worden
Uit eigen ervaring kunnen we stellen dat de situatie voor fietsers daar volkomen onoverzichtelijk en gevaarlijk is. Doodlopende omrijroutes, fietsen over trottoirs en fietsers die noodgedwongen toch maar een stukje autoweg nemen. Voor voetgangers is het gedoe met niet werkende lift en kapotte roltrap ook geen pretje. De situatie aan de andere kant is minstens zo slecht voor fietsers en voetgangers. Afsluitingen en ver omlopen. Zaanstad geeft daar duidelijk geen prioriteit aan.
Goh Erik! Zeker geen werk, of altijd lekker in de buurt gewerkt en op het fietsje of met ov gekund? Wel eens bij stilgestaan dat er van de 17.000 mensen die hier wonen een aanzienlijk aantal voor hun werk wél afhankelijk zijn van de auto, en dat die gewoon op een normale manier de wijk uit willen komen? En na een lange dag werken weer terugkomen hetzelfde verhaal treffen, met een gat in het wegdek waar je velgen van krom gaan staan, is dat best frustrerend.
Moet er eerst iets ergs gebeuren met een fietser die even de weg kwijt is!Laat staan als er een noodgeval is waarbij een ambulance straks niet op tijd zijn rit kan vervolmaken?
Vanmorgen een belangrijke afspraak, op tijd vertrokken,35 minuten stilgestaan voor ik de wijk uit was. Ongehoord en schandalig, dit. Terwijl een (tijdelijke) oplossing zó dichtbij is. Gewoon via busbrug, is er ook weer genoeg veilige ruimte voor fietsers en voetgangers!
Dat is wel leuk zo ze gaan ook al met de rotondes beginnen bij de bus brug. Ben benieuwd hoe ze dan alles gaan oplossen