Streekvervoerders gaan opnieuw in staking. Als er geen overeenstemming wordt bereikt over een cao, zullen reizigers in het streekvervoer de komende zes weken worden geconfronteerd met vijftien dagen van stakingen.
Dit werd aangekondigd door de vakbonden FNV en CNV. Morgen 28 februari is de eerste stakingsdag.
9292 reisplanner adviseert om de reis zo laat mogelijk van tevoren te plannen. Als er een alternatieve reis mogelijk is, zal dit als optie worden gegeven.
De geplande stakingsdagen zijn:
- Dinsdag 28 februari 2023
- Donderdag 2 maart 2023
- Maandag 6 maart 2023
- Woensdag 8 maart 2023
- Vrijdag 10 maart 2023
- Dinsdag 14 maart 2023
- Woensdag 15 maart 2023
- Maandag 20 maart 2023
- Woensdag 22 maart 2023
- Vrijdag 24 maart 2023
- Woensdag 29 maart 2023
- Donderdag 30 maart 2023
- Maandag 3 april 2023
- Woensdag 5 april 2023
- Vrijdag 7 april 2023
Eerder werd er gestaakt bij het kantoor van Connexxion in de Achtersluispolder in Zaandam. De reportage van De Orkaan is hier terug te zien.
Discussie gesloten.
geachte heer versteeg, werkt u in loondienst? enig idee waarom vakverenigingen indertijd zijn opgericht? vind u een looneis die nog onder de inflatiecorrectie ligt unfair?
Met name de fnv is in mijn ogen een criminele organisatie die moedwillig heel veel mensen duperen en dat zou strafbaar moeten zijn.
Die bonden komen met absurde eisen, het is pure chantage wat ze doen en ze zouden zich diep moeten schamen voor wat ze aanrichten.
Ik wordt niet geraakt door die stakingen maar ik denk wel aan al die mensen die van het OV afhankelijk zijn en degenen die het hardst worden getroffen zijn vooral de gepensioneerden, de minima en de scholieren.
En net als al 70 jaar terug vindt je dus dat werknemers geen rechten hebben en maar moeten doen wat jou goeddunkt. De enige crimineel ben jij die hardwerkenden een eerlijke boterham ontzegd. Je zou nog liever van die Oostblkkers uit een pensionnetje , van de busmaatschappij, trekken en voor nog minder laten rijden.
Het is natuurlijk niet voor niets dat er amper buschauffeurs te krijgen zijn en dan vooral niet betalen maar wel klagen de maatschappijen dat hun winst zo mager is . En dan zijn de Bertjes zo welwillend om de stakende personeelsleden als crimineel te bestempelen.
Boonstra, je hoeft niet zo fel van leer te trekken!
De bonden vind ik criminele organisaties en als werkgevers niet doen wat ze willen gaan ze staken!
Dat noem ik pure chantage.
Het valt wel op dat stakingen veelal bij het OV voorkomen.
Is het niet een kwestie van mentaliteit?
De loonsverhoging die de bonden eisen zijn veel te hoog.
Mensen hoeven echt geen medelijden met buschauffeurs te hebben want die krijgen een redelijk salaris, gemiddeld € 2660 bruto per maand, een gemiddelde politieagent verdient minder.
Vergeet niet dat het OV grotendeels betaald wordt door de burgers, hetzij via ons belastinggeld hetzij door de verkoop van de kaartjes.
Het is heel verstandig van de werkgevers om niet op de absurde eisen van de bonden in te gaan.
Die bonden denken de sympathie te krijgen van de burgers, nou die krijgen ze echt niet op deze manier.
Staken is een recht en geen gunst van de werkgevers Bert Versteeg, knoop dat even in je oren. Toen ik begon met werken zei mijn vader, je moet wel lid worden van de vakbond jongen, hij vond dat dit gewoon zo hoorde. Mijn vader vond mensen profiteurs als ze wel meeprofiteerde van wat de vakbond voor elkaar kreeg. Dat je het FNV een criminele organisatie noemt is diep triest, en ik denk dat jij in de loop der tijd misschien wel gratis hebt geprofiteerd van de zaken die de vakbond heeft geregeld, en andere lekker contributie laat betalen Bert. Natuurlijk zijn er altijd mensen de dupe bij een staking, dat is nu eenmaal zo en ook niet leuk, maar staken is het uiterste om iets te bereiken. Chauffeurs hebben een knap loon zeg je, maar dat knappe loon kalft steeds meer af door de hoge prijzen die de pan uit schieten. En wat heeft het er mee te maken dat het loon uit de pot van de belasting komt? Het buiten proporties hoge directie-salaris van de busmaatschappij komt daar ook uit Bert Versteeg. Daar hoor ik niets over van je.
.
Als ik het goed begreep uit de berichten dan staken ze met name omdat de werkdruk te hoog is en niet wegens het financiële gedeelte
Dus de centen spelen geen rol. Valt dit onder humor?
Mijnheer Boonstra, zijn de stakende personeelsleden in dienst van de FNV ??
evenals bijvoorbeeld de zorg (onze gezondheid) is het openbaar vervoer verkwanseld aan de hoogst biedende. wie denkt dat dit de kwaliteit ten goede komt en leidt tot behoorlijke salariëring en arbeidsomstandigheden moet maar lekker neoliberaal blijven stemmen. Zoals Nederland tot mijn spijt sinds jaar en dag in meerderheid doet.
De auto levert de staatskas geld op en het OV kost alleen maar geld.
De scholieren in het middelbare onderwijs zijn de FNV enorm dankbaar dit ook in te toetsweek te doen😡😡😡
Vergeet vooral de werkgevers niet te bedanken!
En die scholieren kunnen niet net als vroeger gewoon op de stalen ros naar school? Vroeger draaide je hand niet om om ff 45 min te moeten fietsen. Tegenwoordig is dd jeugd poepie verwend met stepjes die zelf rijden fatbikes die 25km/h gaan en zo kan ik nog wel doorgaan. Wij hadden met een beetje geluk 3 versnellingen en dat was het dan.
Dit heeft niks met verwend te maken. Op de middelbare zelf ook 15 km gefiets met geen elektrische er reed helemaal geen bus (en dat was 3/4 jaar geleden). Maar nu ga ik niet 2,5 uur fietsen heen en terug wat ik met het ov in 1,5 uur kan doen.
Sorry, zie dat ook de CNV er achter staat, dus ook de dank naar die vakbond.🤬🤬🤬
Die scholieren moeten net als jij bij de werkgevers zijn niet bij hen die wel willen maar tekort betaald krijgen.Maar ik denk dat je ze graag als "gratis" participatie slaaf ingeroosterd zag.