Al eerder werd een motie waarin gepleit werd voor een 30 km-zone op de Westzijde aangenomen door de gemeenteraad van Zaanstad. B&W legde dat verzoek naast zich neer er maakte de zone korter in plaats van langer.
Donderdagavond – 20 september – proberen Paul Laport (GroenLinks), Roland van Braam (SP), Geert Rijken (PvdA), Judit Raa (PvdD) en Elif Hotaman (Denk) het opnieuw: 30 km maximaal op de Westzijde.
In tegenstelling tot de vorige motie wordt niet duidelijk welk deel van de Westzijde bedoeld wordt: tot Parkstraat, Papenpadsloot, Verkade of Vincent van Goghweg? Of tot het einde, de Mallegatsloot?
Ook ontbreekt collegepartij ROSA, een voorstander van 30 km, als ondertekenaar. De indieners hebben nu samen 13 zetels.
UPDATE: ook ROSA en D66 steunen de motie die daarmee net een meerderheid kan halen.
Volgens de indieners zal de Westzijde veel aantrekkelijker en veiliger worden als de maximum snelheid voor gemotoriseerd verkeer omlaag wordt gebracht. Ze wijzen op steun van de Zaanse Fietsersbond, Veilig Verkeer Nederland, Duurzaam Veilig en CROW Fietsberaad. Ook basisschool Et Buut heeft gevraagd om de maximumsnelheid voor gemotoriseerd verkeer op de Westzijde omlaag te brengen.
Ook verwijzen ze naar de actie van bewoners van de Westzijde die door raampamfletten “massaal laten weten dat zij voor een 30km-zone zijn.”
Ze moeten de hele Westzijde 30 / km zone maken en met de hele Westzijde bedoel ik niet alleen de Westzijde zelf maar ook het Zuideinde, Raadhuisstraat, Lagendijk en Hoogstraat in Koog aan de Zaan en de Lagedijk in Zaandijk maar dat zal wel weer teveel kosten want je moet tenslotte op elke kruising een bord zetten dat je er 30 km/u mag rijden. Normaal staat er een 50 km/u borden als je de bebouwde kom binnenrijd en dat geld dan voor de hele stad mits anders aangegeven.
Dat is het nu allemaal al Egbert, behalve dat stukje Westzijde tot de Vincent van Goghweg.
Zoals ik al eerder aangaf is het ook voor de duidelijkheid en veiligheid beter dat stukje ook nog 30 km te maken.
De lagedijk is al een 30 km zone in iedergeval vanaf de school staat een 30 km bord. En bij Hotel Zaandijk staat ook een 30 km bord. Maar veel mensen rijden harder daar..
Soms is het wel een spektakel om op de fiets over de dijk te gaan als er haastige mensen in een auto vlak langs je fiets rijden.
Om reden van drukte en veiligheid zou ik het al niet in mijn hoofd halen om harder dan 30 km/h te rijden. Eigenlijk is het treurig dat er vanwege een aantal overspannen automobilisten zoveel kosten en inspanning moet worden ingezet om normaal gedrag af te dwingen.
Helaas, dan maar een ingestelde 30 km/h zone. Zou eigenlijk op veel meer plaatsen moeten worden ingesteld en gehandhaafd. Mijn voorstel is om alle niet hoofdroutes binnen bebouwde kom tot fietsgebied te bestempelen met aanduiding 'motorvoertuigen te gast' en dus max 30 km/h.
Om reden van drukte en veiligheid zou ik al niet in mijn hoofd halen om harder dan 30 km/h te rijden. Eigenlijk is het treurig dat er vanwege een aantal overspannen automobilisten zoveel kosten en inspanning moet worden ingezet om normaal gedrag af te dwingen.
Helaas, dan maar een ingestelde 30 km/h zone. Zou eigenlijk op veel meer plaatsen moeten worden ingesteld en gehandhaafd. Mijn voorstel is om alle niet hoofdroutes binnen bebouwde kom tot fietsgebied te bestempelen met aanduiding 'motorvoertuigen te gast' en dus max 30 km/h.
Goed nieuws: ook ROSA en D66 steunen de motie. Er is daardoor al een meerderheid in de gemeenteraad!
En ter informatie van de Orkaan: het gaat om het overgebleven deel vanaf Klokbaai tot aan de Vincent van Goghweg. Direct na de Vincent van Goghweg (bord staat bij KrK-makelaars) begint een 30 km-zone die tot het eind van de Westzijde duurt (en daarna wordt voortgezet op Zuideinde). Hopelijk houdt de Orkaan zich daar dus al aan de maximumsnelheid van 30 km...