Dagelijks stappen bijna 40.000 mensen in en uit de trein op één van de Zaanse stations. Meer dan de helft (55 procent) doet dat in Zaandam dat het aantal met 2 procent zag stijgen in 2017.
De grootste stijger is station Zaandijk Zaanse Schans dat het aantal reizigers met 15 procent zag toenemen tot 3800 per dag.
Na Zaandijk Zaanse Schans waren Wormerveer (plus 6 procent) en Koog aan de Zaan (plus 5 procent) de grootste stijgers. In Krommenie / Assendelft nam de groei af (plus 1 procent), op Zaandam Kogerveld stapten in 2017 minder mensen in en uit dan in 2016 volgens cijfers van treinreiziger.nl.
* Zaandijk Zaanse Schans en Koog aan de Zaan heten nog maar zo sinds eind 2016. Daarvoor heetten ze Koog Zaandijk en Koog Bloemwijk.
Spoor is weinig milieubelastend dus een goed idee.
Natuurlijk moet je het goed voorbereiden en dat kost tijd.
Interessant bedacht plan,maar Ivo,je weet toch wel dat railgebonden plannen in dit land een zeer lange adem behoeven alvorens tot uitvoering wordt overgegaan.
Denk maar eens aan dat gekrakeel over die voorgenomen tramlijn Maastricht-Hasselt,het gezemel over opnieuw een tram in Leiden,een project wat overigens ook niet door ging en zo zijn er nog meer voorbeelden te noemen.
Lijn 52 doortrekken naar de Zaanstreek en Waterland
Het metronetwerk van Amsterdam moet daarom doorgetrokken worden naar de regio's Zaanstreek en Waterland. Zeker nu er ook in de gemeente Zaanstad binnen drie jaar 5.400 extra nieuwbouwwoningen gebouwd gaan worden. Het metronetwerk van Amsterdam kan vanaf het metrostation Amsterdam-Noord via een tracé langs de Ringweg, Coentunnelweg (met metrostations ter hoogte van Oostzaan/IJdoornlaan, Zuideinde/Kerkstraat en Hoorseveld-Peldersveld/De Watering), Prins Bernhardweg (metrostation Zaans Medisch Centrum/Koningin Julianaweg) en Vincent van Goghweg (metrostation Van Gogh) via de Provincialeweg verbonden worden met het NS station Zaandam.
Vanaf het NS station Zaandam kan dan via of langs het NS spoortracé Zaandam-Uitgeest de metro doorgetrokken worden naar het NS station Uitgeest. De Waterlandse verbinding kan dan deels gerealiseerd worden via het oude tracé van de Waterlandse tram. Dus o.a. via de Ringweg-Noord en Het Schouw richting Purmerend. Vergelijk het maar met het metronetwerk van Berlijn. Te financieren via fondsen van o.a. de grote pensioenverzekeraars als ABP en PGGM en bijdragen van het Rijk en de Vervoerregio Amsterdam. Uiteraard te realiseren binnen vijf jaar,noem het maar het Deltaplan Openbaar Vervoer Zaanstreek en Waterland.
Ik zeg: doortrekken naar de Zaanse Schans, ideaal voor toeristen en daarna naar Zaanstreek noord.