Vanaf ooghoogte zijn de daken van de elektrische bussen normaal gesproken niet te zien. Een inwoner van Wormerveer legde het opmerkelijke dak van de elektrische bus vast. Je zou denken dat alle busdaken identiek ziijn, maar niets is minder waar.
Het dak van een van de vijftig elektrische bussen die rondrijden in Zaanstreek-Waterland werd van bovenaf vastgelegd door Fred Waterman uit Wormerveer. Een opmerkelijk beeld. Het lijkt erop dat onder andere de kabels en ventilatoren volledig blootgesteld zijn aan weer en wind. Volgens EBS woordvoerder Jasper Vermeer is er geen sprake van een fout: alle daken van de elektrische bussen zien er zo uit.
‘De leverancier komt met een ontwerp en bij deze specifieke keuring werd dit ontwerp goedgekeurd. De elektrische bussen worden gekeurd door het RDW. Het is voor onderhoud en reparatie makkelijker om bepaalde onderdelen op de daken open te houden.’
Pantograaf
De meeste elektrische bussen worden opgeladen via een pantograaf. Van bovenaf maakt een soort beweegbare stekker contact met een laadkap op de bus waarna die oplaadt.
Onder: een pantograaf in werking.
Door: Renée Koopman. Bronnen: woordvoerder EBS, Wikipedia (ook foto EBS-pantograaf in Edam). Foto: Fred Waterman.
Een pantograaf, pentograaf of vroeger tekenaap, is een hulpmiddel bij het maken van tekeningen. Het is een verstelbaar parallellogram van hout, metaal of plastic. Een pantograaf wordt gebruikt om illustraties, tekeningen en patronen vergroot of verkleind over te nemen.
Wikipedia
En toch worden bij treinen,trams en bussen de stroomafnemer ook gewoon Pantograaf genoemd. Eerst goed herkenbaar als Parallelogram maar tegenwoordig vaak met veren en dempers een verbouwd parallelogram
Boonstra, een pantograaf wordt inderdaad bij treinen, trams en trolleybussen gebruikt dus bij lange niet bij alle bussen zoals jij doet suggereren..
Een pantograaf is een stroomafnemer die stroom van een bovenleiding haalt.
De metro pakt stroom van het derde spoor door middel van een sleepschoen.
Genoemde voertuigen zijn dus altijd met een leiding verbonden die ze van elektriciteit voorziet.
Bij elektrische auto`s, bussen etc. moeten er accus`s worden opgeladen waarna het voertuig zonder ergens mee verbonden te zijn kan rijden.
Ik suggereer niets, noem alleen maar die types die dat hebben. Dat jij er een hele trits techniek bijhaalt werd niet gevraagd.
Maar wel lekker leerzaam toch.
Denk dat het bij pantograaf om de scharnierconstructie gaat.
Zoals de stroomafnemer naar de bovenleiding op de tram.
Ik ken die constructie als tekenapparaat.
Kan je een illustratie mee overtrekken/vergroten.
Als je zelf niet tekenen kan.
de nieuwe VDL Citea New Generation worden NIET opgeladen via een pantograaf, aan de achterzijde, -op de foto niet zichtbaa- zit een klepje met daarachter een stopcontact, op de stalling doe je gewoon de stekker die bij de laadpaal hangt in het stopcontact en de bus wordt opgeladen!
Ik was in het artikel op zoek naar het opmerkelijke uit de kop van het artikel.