Frits Schuster is vrijwilliger en gids bij het Atelier van Monet.
Toen hij op De Orkaan het stuk ‘Zaans Museum wil naar centrum Zaandam (met Monet als aftrap)’ las, reageerde hij.
In het centrum van Zaandam zou een groot nieuw museum moeten komen, en het ‘Monet-jaar 2024’ zou daarvoor een breekijzer zijn.
Wij zochten contact met Frits, om te vragen of hij zijn reactie verder zou willen toelichten en dat resulteerde in onderstaande tekst.
‘Welkom in het Schilderij’
Op 12 mei 2010 werd de Stichting Monet in Zaandam opgericht. Hoewel ik in de nabijheid van de Claude Monetstraat woon, had ik over het leven van Monet eigenlijk nog nooit gehoord. Daar kwam verandering in toen de stichting in 2012 de wens had om het Blauwe Huis van Monet op de Hogendijk weer blauw te schilderen.
Als voormalig verftechnicus heb ik onderzoek uitgevoerd naar de historisch verantwoorde kleur blauw, met als resultaat dat het Blauwe Huis werd geschilderd in het blauw zoals te zien is op het schilderij ‘Het Blauwe Huis’ van Monet.
Toen op 16 juni 2016 het Atelier van Monet, gelegen aan een van de mooiste plekken aan de Zaan ter hoogte van de Beatrixbrug, officieel werd geopend, was ik de allereerste vrijwilliger/gids.
Sinds die tijd stellen wij vijfentwintig replica’s van de schilderijen die Claude Monet in 1871 hier maakte tentoon. En bezoekers uit minstens vijfenzestig landen bezochten het Atelier. Zij verwonderden zich over het feit dat hij hier zoveel mooie doeken heeft geschilderd in slechts vier maanden tijd!
Ik voel mij al zo’n drie jaar zeer betrokken bij het Atelier van Claude Monet en heb het nodige te melden.
Vanuit de Stichting Monet in Zaandam is er jaren gewerkt aan een Monetjaar in 2021. Dat is een logisch jaar, omdat het dan 150 jaar geleden is dat Monet hier zijn schildersezel plaatste. Vanuit het Zaans Museum werd gekeken naar een Monetjaar in 2024. Zaanstad bestaat dan 50 jaar, maar met Monet heeft dat niet direct van doen. Ook is er tussendoor gesproken over het jaar 2026, de honderdste sterfdag van Claude Monet.
Nu zijn er plannen om in 2021 de Zomer van Monet te vieren, hetgeen dan overeenkomt met 150 jaar Monet, waar ik geheel achter sta. Maar het idee dat dit een opmaat zou zijn naar 2024 waarin wij (voor een deel) moeten verkassen, naar een nog te realiseren, kostbaar museum op het Krimp (het voormalige PTT-gebouw), staat mij in het geheel niet aan.
Om te beginnen is de huidige locatie een van de mooiste plekken langs de Zaan. Daar was Monet het mee eens, als je afgaat op zijn ‘Tuinhuizen aan de Achterzaan’. Als ik onze bezoekers ontvang en ze verwelkom met de woorden ‘Welkom in het Schilderij’, beseffen ook zij hoe mooi en uniek de plek is waar wij zitten.
Uniek, maar momenteel te krap om de stijgende bezoekersaantallen waardig te kunnen ontvangen. De ruimte in het Atelier voor bijvoorbeeld de merchandising en opslag is te klein. In mijn visie moet er worden uitgebreid, en dat is niet onmogelijk op deze plek.
Er is een binnentuin tussen het Theehuis en het Atelier, die zou je overdekt kunnen maken (zoals bijvoorbeeld de binnenplaats van het Scheepvaartmuseum), en het Theehuis zou als Monet-locatie betrokken kunnen worden.
Een andere – of aanvullende – optie is het pand in de Westzijde waar nu de Multivlaai zit, bij het Atelier van Monet te trekken. Multivlaai zou graag naar de Gracht willen. De beschikbare ruimte wordt hierdoor aanzienlijk groter en overzichtelijker.
De bereikbaarheid van het Atelier van Monet kan hierdoor, onder andere door middel van een ruime (rolstoelvriendelijke) entree in de Westzijde, en een mooie steiger vanaf het parkeerterrein of vanaf de Beatrixbrug sterk worden verbeterd.
Deze optie zal ertoe bijdragen dat het Atelier van Monet blijft waar het zit, op de mooiste locatie van Zaandam en dan hoeven wij dus niet naar de Kolos op het Krimp!
Creëer een Monet-beleving, dat hoeft geen zeven miljoen euro te kosten. ‘Monet aan de Zaan’ oftewel de ‘Zomer van Monet’, kan in 2021 toekomstbestendig van start.
Ik ben er klaar voor,
Frits Schuster, Atelier-vrijwilliger van het eerste uur.
Panoramafoto (klik erop voor een groter exemplaar)
Hier hebben we toen en nu, voor de gein, over elkaar heen gelegd.
Meer dan 25 jaar geleden, gedurende een bezoek aan de podiatrist, zag ik een bekend beeld het binnenkomen in de behandelkamer. Ik zei gelijk: "Ik weet waar dat is." Het was een ingelijste poster van Monet's "Tuinhuizen aan de Achterzaan." Dit schilderij is een deel van de Robert Lehman Collection en hangt in het MOMA in New York. Het heet daar "Landscape near Zaandam."Op kantoor terug gekomen heb ik gelijk het museum gebeld in diezelfde poster hangt nu al zolang, mooi ingelijst, in mijn huiskamer in Cincinnati en deelt broederlijk de ruimte met twee Zaanse landschappen van Piet Clijnk. En ik geniet elke dag van alle drie.
Wat een puik plan van meneer Schuster, weldoordacht en beargumenteerd. En de foto's zijn om te genieten.
Zullen we het geheim houden?
Veel beter idee dan het "cultuurcluster 2.0" dat nu via een achterdeur de cultuurvisie is "ingefietst"!
En wellicht kan er dan eindelijk (OK, ooit) volwaardig poppodium in het gebouw op de Krimp komen.
Geen speld tussen te krijgen Frits.Laten we hopen dat dit het wordt, stuk voordeliger ook en een pracht plek.
Hier hoort het thuis.
Maar ja, Zaanstad kennende ??