Donderdag 14 maart gaat een historische dag worden voor Oostzaan. Het einde van het dorp als zelfstandige gemeente? Of wint het gezond Oostzaans boerenverstand het van de prietpraat uit de rapporten van dure consultancybureaus die een hele moeilijke keuze hebben versimpeld tot gekleurde bolletjes.
Door: Steve Smit, politicoloog en betrokken burger in Oostzaan
Veel bewoners hebben het gevoel dat de eindconclusie al vaststaat. De eindconclusie die het ambtelijk jargon ‘bestuurlijke samenvoeging’ heeft meegekregen. Of in gewoon Nederlands: “Zeg maar dag met je handje tegen je dorp.” Meerdere gemeenten in onze regio zijn in het verleden al opgegaan in een groter geheel zoals Zaanstad en op dit moment zijn andere gemeenten dit aan het onderzoeken. En dit spook waart weer door de regio.
Vanuit bestuurlijke en politieke hoek worden voornamelijk voordelen verwacht op gebied van schaalvergroting. Hierbij wordt gedacht aan efficiënter werken en een groter productievolume. Vanuit de burgers wordt deze kwestie met gemengde gevoelens bekeken. Veel mensen met name in de kleinere gemeenten voelen zich erg betrokken bij hun dorp. Deze identificatie is zeer sterk en soms zelfs blijvend na jarenlange fusie. Nog steeds zullen inwoners van Zaanstad zich eerder Zaandammer of Zaandijker noemen dan ‘Zaanstadder’ of ‘Zaanstedeling’. Is er überhaupt wel een woord voor een inwoner van Zaanstad?
In de bestuurlijke context speelt de kwestie van verbondenheid en identiteit echter een kleine rol. Deze invalshoek is meestal bedrijfseconomisch. ‘Identiteit’ is verworden tot één gekleurd bolletje van het consultancybureau. Men vergeet echter dat de lokale democratie en het lokaal bestuur meer is dan een bedrijfseconomisch model. De voordelen van schaalvergroting zijn niet altijd duidelijk. Grotere gemeenten functioneren niet altijd beter. Vraag het maar eens aan een inwoner van Zaanstad. Inwonertal en gebiedsgrote zijn niet alleen beslissend voor beleidsprestaties. Voor succes zijn ook inzicht in maatschappelijke problemen, het vermogen om burgers bij beleid te betrekken en consensus te bereiken over de inhoud van het te voeren beleid van belang.
Grote gemeenten kunnen op dat gebied soms nog wat leren van de kleinere gemeenten. Dit komt omdat daar de gemeenschap en de bestuurlijke schaal vaker samenvallen. Dit aspect komt in het huidige debat in onze regio niet veel naar voren. De nadruk van bestuurders wordt vaak vernauwd door een bedrijfseconomische blik op het openbaar bestuur. Niet gek natuurlijk na meer dan 40 jaar de dominantie van neoliberaal denken in het algemeen en het zogenaamde Public Management in de publieke sector in het bijzonder.
Er is bijna geen aandacht voor de identificatie van de burgers met hun gemeenschap. Geen aandacht voor de menselijke maat. ‘Computer says no’. Oorzaak hiervan kan zijn dat ambtenaren, bestuurders en ook politieke partijen zich meer verwant voelen met de zogenaamde systeemwereld van de bedrijfsmatige blik op de overheid in plaats van de leefwereld van de burgers. De verschrikkelijke gevolgen hebben we in diverse parlementaire enquêtes mogen zien. Praat eens met mensen uit Groningen.
Marcel Boogers van de Universiteit Twente schreef in 2000 al dat “herindeling de uitdrukking is van een geloof in de superioriteit van rationele, op algemene en abstracte principes gebaseerde vormen van publieke besluitvorming.” Gemeenschapszin of identificatie van inwoners met hun directe omgeving is waarschijnlijk dan irrationeel. Echter in bijvoorbeeld organisatiekunde heeft identiteit wel een wetenschappelijk basis. Als dat op schaal van een organisatie kan dan is het ook mogelijk om dit op gemeentelijk schaal te doen.
Een optimale schaal voor alle beleidsvraagstukken bestaat niet. Milieuproblematiek heeft een veel grotere schaal nodig dan problemen met hangjongeren. De oplossing ligt dan ook niet in steeds grotere gemeenten maar in per beleidsonderwerp zoeken naar een goed functionerende schaal. Dat kan binnen een gemeente maar ook bovengemeentelijk. Goed om te onthouden is dat alle oplossing hun eigen nadeel hebben. Elk voordeel heeft z’n nadeel zoals Cruijff zei.
Als de bedrijfsmatige blik overheersend is en in mindere mate wordt gekeken naar de sociale gemeenschap dan gooien we het kind met het badwater weg. Dat in een tijd waarbij in onze zogenaamde participatiesamenleving meer en meer wordt gevraagd van een sterke sociale gemeenschap van mensen. Waarin mensen enerzijds moet leunen op de omgeving voor hulp en anderzijds waarin burgers zich vervreemd voelen van een grote overheid die geen oog meer heeft voor de menselijke maat. Iets dat in de kleine gemeenten in onze regio nog altijd goed georganiseerd kan worden.
In het debat rondom bestuurlijke samenvoegingen dienen deze overwegingen een gelijkwaardige plaats te krijgen naast de bedrijfseconomische invalshoek. Dus niet één van de gekleurde bolletjes. Een gemeente staat ten dienste van de gemeenschap en de burgers moet de kern zijn. Anders ontstaat het gevaar dat de gemeente een speeltje wordt voor bestuurders en dat de burgers steeds meer vervreemd raken van hun eigen lokale democratie en lokaal bestuur.
De kans is groot dat de gemeenteraad van Oostzaan donderdag met één ondoordachte beslissing op basis van gekleurde bolletjes, gemaakt door de blauwe pakken van consultancybureaus, een streep gaat zetten door een eeuwenlange geschiedenis van Oostzaan als zelfstandige gemeente. Dat er daarmee ook een bijl gezet wordt aan de wortel van een hechte gemeenschap. De gemeenteraad heeft één mogelijkheid tot het maken van een onherstelbare misser en vele kansen tot het maken van beslissingen die wellicht niet perfect zijn maar wel Oostzaan als dorp kunnen laten behouden.
Door: Steve Smit, politicoloog en betrokken burger in Oostzaan
Steve Smit weet wat los te maken met zijn opiniestuk. Als dorps raadslid uit Wormerland volg ik de Oostzaanse raadsdebatten over haar bestuurlijke toekomst met belangstelling, en ook de berichtgeving in De Orkaan het het Noordhollands Dagblad.
Is Oostzaan niet meer ‘in control’? Die uitspraak verbaast me. Wat is mis, en waarom? Wordt Oostzaan soms niet goed bediend door OVER-gemeenten, en is daardoor de gemeentelijke zelfstandigheid van Oostzaan niet meer te handhaven? Geen idee hoe dat zo kan. We zitten toch samen in het zelfde schuitje? Waarom praten we hier niet met elkaar over?
De ambtelijke samenwerking in OVER is van essentieel belang voor een goede dienstverlening aan al onze inwoners. En dienstverlening wordt in beide gemeenten door de inwoners, gewaardeerd (waarstaatjegemeente.nl). Ik merk wel dat er verschil van inzicht is gegroeid tussen beiden gemeenteraden. Er lijkt weinig eenheid in de bestuurlijke visies en beleid van de afzonderlijke raden en dat is schadelijk voor de dienstverlening. Het raakt ook OVER in haar rol als aantrekkelijke werkgever – en dat in een tijd van chronisch personeelsgebrek! Bestuurlijke struikelpartijen, tegenvallers, misverstanden en fouten hebben tot financiële offers geleid. De samenwerking is flink op de proef gesteld. Dat mogen we ons aantrekken en we moeten er ook van leren.
En hebben we hier voldoende lering uit getrokken? Waarom laten we na om hierover met elkaar in gesprek te gaan – maar zijn we wel druk in de weer geweest met consultants. Neem dus die constatering dat de het gemeentebestuur van Oostzaan niet meer 'in control' zou zijn. De adviseur van TwynstraGudde kan het vast goed uitleggen maar toch niemand hoor ik het in zijn eigen woorden herhalen. En waarom herkennen wij dit niet in de Wormerlandse gemeenteraad?
Het gemis van wederzijds begrip raakt ons allemaal. Juist bij onze samenwerking is een gezamenlijke visie en beleid van belang – en wordt ze ondergraven door het ‘ieder voor zich’. Komen we niet verder door in dialoog oog te krijgen voor elkaars behoeften en belangen, om de bereidheid te hebben om wel eens water bij te wijn te doen om er samen uit te komen. Dat leidt tot eendracht en kracht. Dan overtijgt het totaal van de samenwerking de som van de afzonderlijke Oostzaanse en Wormerlandse inbreng. Onze inwoners die de zelfstandigheid, de kern van de lokale identiteit, koesteren verdienen dat. En ook onze ambtenaren die zich in de afgelopen jaren loyaal en onvermoeibaar hebben ingezet voor onze gemeenschappen.
Ons huidige tijdsgewricht wordt naast een chronisch personeelsgebrek, begrotingstekorten, vooral gekenmerkt door confrontaties. Confrontatie in Den Haag, de landelijke politiek, de confrontatie van Rijk en gemeente over het gemeentefonds, en afschuwelijke geweld in bijvoorbeeld Oekraïne, Gaza, Soedan.
In onze streek en in onze gemeenteraden, bij onze inwoners, is behoefte aan dialoog. Wat gaat mis/goed en wat kan beter. De technocratische analyses van consultants hebben we nu al, maar juist de gesprekken van de raadsleden van Oostzaan en Wormerland met elkaar en met inwoners, die worden node gemist. Kunnen we komen tot periodiek raadsoverleg met elkaar, over die analyses, maar ook met goede informatievoorziening over beleidsvorming en -realisatie, de besluitvorming in OVER. Om met elkaar te werken aan verdere harmonisatie van beleid en uitvoering zodat de ambtelijke inzet beter wordt benut.
Zou dat lukken? Noem me naïef maar waar een wil is is een weg. In plaats van afzonderlijke en onomkeerbare besluiten waarvan de uitkomst evenmin onduidelijk zijn, zou het mij een lief ding waard zijn als we de dialoog een kans zouden geven,
Komende donderdagavond kijk ik met veel belangstelling naar de raadsvergadering in Oostzaan. Want het gaat echt ergens over.
Ik zal me niet met zaken bemoeien die mij niet aangaan. Maar hoop wel van ganser harte dat als het tot een andere samenstelling van de huidige gemeente Zaanstad komt dat dat dan ook leidt tot het verdwijnen van de vermaledijde naam Zaanstad.
Mogelijk wil Zaanstad een volksraadpleging organiseren om te peilen of ze Oostzaan wel willen hebben....
Of het nu boerenverstand(boerenverstand met omgekeerde vlaggen?) of bolletjes (graag ijs) is niet zozeer de vraag maar of de gemeente in zijn huidige vorm ook bestuurlijk het hoofd boven water weet te houden. En gezien de insteek van het bestuur denk ik dat het water bestuurlijk Oostzaan tot aan de lippen staat.
Mocht het tot opheffen komen zou de provincie toch wat ruimer moeten kijken. Want ook de ander oostelijke buurgemeente komt ooit tot deze vraag.
Wat herindelen betreft horen de dorpen Oostzaan en Wormer meer bij Zaanstad dan al het omliggende groen. Het buitengebied van zowel Oostzaan als Wormerland horen dan veel meer in een nieuwe gemeente Groot Waterland met mogelijk nog Landsmeer als dat niet naar Amsterdam wil.
Waar men als lokale gemeenschap vooral op moet hameren is het vastleggen van diensten van de gemeente (zoals rijbewijzen,vergunningen en paspoorten) in of nabij de huidige gemeentehuizen. En dan ook als harde eis dat een volgende gemeenteraad het niet weg kan bezuinigen.
Na deze reactie, (die overigens al eens eerder is gespuid door I.B) vraag ik nu op de man/vrouw af of de mening van de Wormerse, Landsmeerse en Oostzaanse inwoners ook mag worden meegewogen in de uiteindelijke beslissing?
30.000 inwoners van bovengenoemde gemeenten zullen uw gewaardeerde antwoord met interesse tegemoet zien......
Mijn gevoel zegt kleinschaligheid is fijn aan oostzaan - dus samen met kleine buurtgemeente past oostzaan goed. Maar lossen we daarmee het probleem op lange termijn voldoende op? Ik denk het niet.
Kijk bijv. naar landsmeer. Ze schrappen een festival in twiske. Kostenpost van schrappen event inkomsten van twiske is dan 80k per jaar. Landsmeer en oostzaan dragen ieder slechts 20k per jaar bij aan begroting twiske. Landsmeer zorgt voor gat in begroting en kan dat niet vullen en niks bedenken.
Wie heeft er wel geld?amsterdam is een van de rijkste gemeenten van nederland.
Amsterdam draagt jaarlijks circa 1 miljoen bij aan twiske.
Amsterdam ontvangt bijna 3x meer per persoon uit Rijksgemeentefonds dan oostzaan.
Gemeente Amsterdam is qua gemeentebelastingen een stuk goedkoper wonen dan gemeente oostzaan. Met eigen woning en 4 persoonshuishouden scheelt zo 450-500 euro per jaar.
Amsterdam heeft ervaring met fusie (weesp). En dat is redelijk geruisloos gegaan en leidt tot betere voorzieningen (onderwijshuisvesting, sport, cultuur), openbaar vervoer, en armoederegelingen (stadspas, jeugd fonds cultuur en sport)
Wat een mooi vooruitzicht schilder je ons. Te mooi om waar te zijn. En dan is het het meestal ook niet. Gelukkig is daar internet waar je vooruitzichten kunt verifieren. Nemen we de OZB. Deze bedraagt in Amsterdam volgens haar OZB site iets meer dan 4,5 promille van de WOZ waarde, Dan komt daar nog een kleine € 500 boven op voor Afvalstoffenheffing en rioolrecht. Dan betaal ik bijna € 2500. Mooi bedrag. Helaas bijna € 1000 meer dan nu. Want A en R is in Oostzaan inclusief. Dan komt daar op termijn nog parkeerbelasting bij die overal in Amsterdam zal worden ingevoerd. Ook in heel Amsterdam Noord.. Dus van goedkoper uit zijn zie ik geen bewijzen. Wel het tegendeel. Daarnaast zou Amsterdam schatrijk zijn. Het internet toont helaas een ander beeld. In ieder geval 4 miljard schuld maar volgens rechtse websites wellicht wel het dubbele. In ieder geval.veel. Niet echt rijk dus. Gelukkig kunnen bij een fusie met Amsterdam de festivals doorgaan. Mooi, tachtigduizend euro bespaard. Gaan we naar Weesp. Daar is alles goed gegaan, toch? Helaas werden de Weespenaren na de fusie ook geconfronteerd met de Amsterdamse gemeentelijke lasten. Bijna 2x zoveel, als ik de weinige Weespenaren die ik ken moet geloven. Leuk, die mooie vooruitzichten maar om ze te gebruiken als propagandamateriaal om de Oostzaners te overtuigen van fusiepartner Amsterdam lijkt mij na bovenstaande analyse redelijk mislukt……
Die hebben hun gemeenteraad gekozen. Mocht die kiezen voor behoud of opheffing dan spreken toch ook de burgers die deze gemeenteraadsleden hebben gekozen. Maar waar heer L.D toch aan voorbij loopt is de vraag die de gemeente Oostzaan zich stelt: Kunnen wij de toekomst als zelfstandige gemeente nog aan.
Als u uit mijn reactie de conclusie kunt trekken dat ik voorbij ga aan de vraag of de gemeente Oostzaan wel zelfstandig verder kan bent u een knappe kop. Ik zal het dan nog maar één keer vertellen: In een eerdere reactie heb ik al aangegeven dat ik als het niet anders kan voor een fusie met Landsmeer ben. Overigens ventileerde ik deze gedachte al in 1972 tijdens een openbare bijeenkomst. In de Zaanlander uit oktober 1972 is dat verslag nog wel ergens te vinden. Maar in uw visie zal een samengaan met Landsmeer en Wormer ook wel niet mogen.
Verder merk ik op dat een gemeente die over opheffing van gemeentes besluit zonder een volksraadpleging allang is achterhaald. Zoals geschiedde in de Rijp en Weesp kortgeleden. In dat soort gevallen kan alleen de Minister het besluit nog overrulen zoals in Haren (Gr) gebeurde. Dar was heel Haren niet zo blij mee.
Goed, genoeg geschiedenis. Nu lekker aan de koffie......
Oh ik zal niet tegen een samengaan van die drie zijn maar ik vrees dat het uitstel van executie is voor ook die club dan alsnog tegen de grenzen van wat ze kunnen behappen aanloopt. En nee geen volksraadpleging want dan komt alleen zware voorstander of dito tegenstander opdagen. En als men dan toch dit paardenmiddel wil toepassen moet je ook de opkomst zo hoog instellen dat het wel de mening van de inwoners weergeeft.. Dus opkomstcijfers die meer dan 75% van de inwoners vertegenwoordigen.
Maar de grondslag van dit is toch gewoon dat het bestuur van de Gemeente Oostzaan aangeeft dat ze haar taken niet goed meer kan vervullen. Nu kun je veel zaken uitbesteden aan andere gemeenten en alleen de burgelijke verplichtingen nakomt maar is dat dan nog een zelfstandige gemeente.
Resumerend en daar wil ik deze discussie mee sluiten is in de visie van Boonstra dat Wormer en Oostzaan bij Zaanstad moeten, dat volksraadplegingen ongewenst zijn als ze niet volgens de methode Boonstra verlopen en dat gemeentes met minder dan 40.000 inwoners te zijnertijd tegen de grenzen van hun bestuurlijk vermogen aanlopen.
Dat zowel Boonstra als ik het een goede zaak vinden dat Oostzaan verder denkt is toch iets waar we het dan allebei over eens zijn.
Wij zullen het oneens blijven maar een volksraadpleging met een opkomst ver onder de 50% representatief noemen is in mijn ogen nog verwerpelijker dan de vraag om boven de 75% . De heer Dirksen noemde in zijn betoog Haren als "slachtoffer" maar in datzelfde wetsvoorstel stond ook de opheffing van de Gemeente Ten Boer. Deze had wat minder salongeleerden dan Haren en ook minder kapitaalkrachtige burgers maar die waren al tegen hun plafond aangelopen. Zij zagen geen kans om hun gemeentelijke taken volledig te vervullen. En inderdaad alleen voor zaken aangaande het leven en reispapieren kon men nog op het gemeentehuis en de rest aan vergunningen en daaraan verwante zaken diende men zich bij een naburige gemeente te melden. Wat de ideale grote betreft is altijd arbitrair maar niet wat het personeel kost. En als de buurgemeenten of de markt beter betalen dan de kleine 50k - gemeente dan moet je niet raar opkijken dat je geen vakkundig personeel kunt krijgen.
PS volgens mij wilden zowel Wormerland als Oostzaan al eens de vlucht naar voren maken maar met 10.000 inwoners blijft het lastig en ook Wormerland zal wat meer halen maar zeker geen 20.000.
Blijft nog altijd mijn advies om notarieel vast te laten leggen dat bij opheffing er in of nabij het huidige gemeentehuis een aanspreekpunt blijft voor alles aangaande de Basis Registratie Personen en de reispapieren. Inderdaad niet overlaten aan een gemeenteraad maar als verplichting bij overname
De vlag kan half-stok
Kunt u nog zwammen, zwamt dan mee:
-Milieuproblematiek heeft een veel grotere schaal nodig dan problemen met hangjongeren.
-Gemeenschapszin of identificatie van inwoners met hun directe omgeving is waarschijnlijk dan irrationeel. Echter in bijvoorbeeld organisatiekunde heeft identiteit wel een wetenschappelijk basis. Als dat op schaal van een organisatie kan dan is het ook mogelijk om dit op gemeentelijk schaal te doen.
Speciaal voor jou is er een versie met gekleurde bolletjes...
Dank Steve, je bent inderdaad duidelijker met gekleurde bolletjes.
Zaanstad is een bestuurlijke eenheid van een klein provincie stadje en een aantal dorpen.
De stad en de dorpen houden hun eigen karakter en dat maakt Zaanstad aantrekkelijk. Oostzaan past daar prima bij en ook zij zullen net zoals de overige stadsdelen hun eigen karakter behouden.
Beste Inwoners van Oostzaan voel je welkom bij Zaanstad.
Staat er iets in het stukje van Steve dat aangeeft dat Oostzaan naar Zaandam gaat? Ik kan het niet vinden. Behalve als de Raad de verkeerde beslissing mocht nemen, namelijk Opofferen van de zelstandigheid. En zelfs dan nog zijn er drie mogelijkheden. Ikga er van uit dat in het laatste geval de inwoners in een referendum mogen beslissen, maar ik vrees het ergste…….
Beste Louis, de heer J. de Vries wil zich graag mengen in deze.
Ik heb hem wel eens verteld lang geleden in het oude gemeentehuis in Zaandam dat hij een te dure kapper heeft. En als je wilt mee praten verdiep je dan eens in de mensen. Toen werd hij heel boos.
Onderzoeken die door een overheid worden geïnitieerd, zijn geen echt onafhankelijke onderzoeken. Vooraf wordt aangegeven waar een onderzoek aan moet voldoen(begrijpelijk) en daarnaast wordt aangegeven wat de gewenste uitkomst is (onaanvaardbaar). Natuurlijk wordt er in het uiteindelijke rapport niet exact aangeven wat door de opdrachtgever gewenst wordt, maar de resultaten worden zodanig omschreven dat een politicus zowel voor als tegen kan stemmen zonder dat dit bijzonder lijkt. Een "onderzoek" kost heel veel geld en een onderzoeksbureau voldoet maar al te graag aan de "wensen" van de opdrachtgever. De overheid heeft een belangrijk argument niet, wat een private onderneming wel heeft, namelijk, het resultaat hoeft niet efficient te zijn, hoeft niet weinig te kosten, hoeft financieel niet meer op te leveren en hoeft niet praktisch te zijn (zijn nog meerdere argumenten). De beslissing die een overheidsinstantie neemt moet "verkocht" kunnen worden aan de burger, dat is het enige doel van een onderzoek. Niemand kan met droge ogen zeggen dat het goed is voor Oostzaan om zich aan te sluiten bij Zaandam en/of Amsterdam, daar is geen onderzoek voor nodig, dat kun je zelf, snel, opzoeken op internet. Met name Amsterdam heeft enorme schulden, heeft extreem hoge onroerend goed belastingen, heeft hoge heffingen, heeft vaarbelastingen, is extreem links georiënteerd(Oostzaan juist niet), heeft enorme problemen met instromers, is onveilig, weert auto's, heft hoge parkeerbelastingen, heeft megalomane milieuplannen (denk aan windmolens Noorder IJplas) enz enz enz. Het is aangetoond dat schaalvergroting op welk gebied dan ook (in de publieke sector), uitsluitend leidt tot negatieve gevolgen. Amsterdam betaalt wel meer salaris aan de gemeenteambtenaren, dus dat is wel lekker voor de zittende "macht". Oostzaan kan haar taken echt wel aan (is grotendeels een verzonnen reden), echter vanuit de Centrale overheid ligt de opdracht om alle kleine gemeenten te laten fuseren, dat is makkelijker mbt aansturing.
'Is er überhaupt wel een woord voor een inwoner van Zaanstad?', vraagt Steve Smit zich af. Indertijd - 1973 - heb ik voorgesteld de nieuwe gemeente niet 'Zaanstad' te noemen, maar 'Zaankant'. In dat geval zouden de inwoners zich als vanzelfsprekend 'Zaankanter' hebben genoemd, dat deden ze immers toch al. Mijn voorstel werd niet overgenomen. Nu zitten we met de gebakken peren.