De gemeente Zaanstad en Stichting Zaanse Schans zijn al jaren bezig om geld binnen te harken van de toeristen die de Zaanse Schans bezoeken.
Met begerige ogen zien zij alle toeristen naar de Zaanse Schans komen. Er komt zeer veel geld binnen middels dure parkeergelden van zowel touringcars en auto’s, maar dat alles is niet genoeg. Dat ondernemers bovendien zorgen voor veel werkgelegenheid en er veel belasting door hen wordt betaald is ook niet genoeg.
Door: Jos Kerkhoven, raadslid Democratisch Zaanstad
De Zaanse Schans is een openbaar woon-werkgebied, waar dus ook mensen wonen. De gemiddelde toerist verblijft er gemiddeld 1,5-2 uur, maakt wat foto’s, bezoekt wellicht een molen of museum, bezoekt wat winkeltjes en consumeert wat.
De bezoekers zijn vrijwel allemaal tevreden. Zo gaat het al decennialang en zo zal het ook in de toekomst blijven. De Zaanse Schans is geen wereldattractie zoals de Taj Mahal, al denken de gemeente en de Stichting Zaanse Schans daar anders over.
Al jaren is de gemeente samen met de Stichting Zaanse Schans bezig geweest om een zogenaamd virtueel hek om de Zaanse Schans te zetten. Vele tonnen aan juridische procedures en onderzoeken verder, is de conclusie dat er op de Zaanse Schans geen toegangentreegeld geheven mag worden omdat het openbaar gebied is. Dat is natuurlijk zuur voor de gemeente en de Stichting. Alleen via ellenlange onteigeningsprocedures en met miljoenen euro’s aan planschade in het vooruitzicht, kan van de Zaanse Schans mogelijk een openluchtmuseum gemaakt worden. Dus dat plan is volstrekt onrealistisch, temeer daar de gemeente Zaanstad niet over deze gelden beschikt!
Ook de verkoop van de zogenaamde Zaanse Schans Card, die het bezoek aan alle erfgoedpartijen moest stimuleren, is geen succes gebleken, simpelweg omdat de meeste bezoekers of geen interesse hebben, of geen tijd hebben. Ook blijkt uit allerlei cijfers dat de molens die losse kaartjes verkopen de meeste bezoekers trekken. Dit zegt ook al genoeg.
Nu heeft het College vanwege zijn eigen financiële problemen de zogenaamde Vermakelijkhedenretributie (VMR) ingevoerd in 2021, een belasting die ze overigens alleen kan heffen bij de erfgoedpartijen omdat ze toch extra gelden wil binnen harken voor het onderhoud en beheer van de Zaanse Schans.
De gemeente Zaanstad had zich rijk gerekend met de VMR-belasting, maar deze inkomsten van de erfgoedpartijen leverden bijzonder weinig op, simpelweg omdat er niet genoeg bezoekers komen bij de erfgoedpartijen op de Zaanse Schans.
Al jaren wordt door de erfgoedpartijen samen met de Stichting Zaanse Schans en de gemeente Zaanstad aan een duurzaam alternatief voor de VMR. Het eindresultaat heeft jaren op zich laten wachten, de reden hiervan dat alle erfgoedpartijen, de gemeente en de Stichting Zaanse Schans ook wel weten dat een duurzaam alternatief kansloos zal zijn. Want als de erfgoedpartijen de afgelopen decennia niet meer bezoekers hebben getrokken, komen ze de komende jaren ook niet.
De Stichting heeft nu samen met de gemeente en de erfgoedpartijen bedacht, zonder hier samen met alle andere stakeholders op de Zaanse Schans over te spreken, om op 10 juni 2024 te starten met een pilot, waarbij toegangspoorten op diverse plekken op de Zaanse Schans geplaatst zullen worden waarna alle toeristen die de Zaanse Schans willen bezoeken, gedwongen worden een ‘Zaanse Schans Card’ aan te schaffen. De Stichting claimt dat het vrijwillig blijft, maar dat is natuurlijk niet zo. De vermeende aanleiding van deze pilot, om de drukte te beheersen op de Zaanse Schans is een gotspe. De reden van deze pilot is met name geld binnen harken voor het Zaans Museum. Bovendien worden er vele mensen en hostesses ingezet gedurende de pilot die bezoekers, die wellicht aan hun aandacht zijn ontsnapt middels toegang door de poortjes, alsnog een verplichte Zaanse Schans Card aan te smeren, kortom een illegale actie.
Het gaat hier immers om openbaar gebied en de vele toeristen die de taal niet beheersen wordt een Zaanse Schans Card aangesmeerd, om zo mensen naar de musea en de molens te lokken. Wat er zal gebeuren is dat bezoekers die een kaart hebben gekocht die niet nodig is en de musea en molens niet bezoeken, zich bedrogen zullen voelen. Bovendien denken de erfgoedpartijen samen met de Stichting Zaanse Schans en de gemeente Zaanstad het miljoen, die de pilot kost (gemeenschapsgeld) terug te verdienen uit de verkoop van de Zaanse Schans Cards gedurende de duur van de pilot.
Het gedrag van toeristen is niet te veranderen, dus bezint eer ge begint en stop met die geldverslindende pilot van €1 miljoen die nergens toe zal leiden, niet voor, tijdens en ook niet na de pilot. Het invoeren van toegangskaarten in openbaar gebied mag en kan niet om eerdergenoemde redenen.
Door: Jos Kerkhoven
Wij wonen vlakbij de Schans. Kennissen wonen daar. Ik ben niet van plan om mijn ommetje en/of buurten in openbaar gebied tegen betaling te gaan doen. De bestuurders van het Zaanse gebied gooien aan de ene kant bakken met geld over de railing en willen dan aan de andere kant geld binnenhalen ten koste van de inwoners. Eerst maar eens gedegen besturen in plaats van hobbyclubje spelen.
Nergens staat dat je toegang moet betalen om over de Zaanse Schans te lopen (in tegendeel). En de bestuurders van Zaanstad hebben er in dit geval niet zoveel mee te maken, de plannen zijn bedacht door de Stichting De Zaanse Schans en de musea.
Waarom moeten toch altijd "de toeristenstromen ingeperkt worden"? ik snap zoiets in Amsterdam of Venetië, waar de stad over haar capaciteit heengaat om de stromen op te vangen. Maar waarom in een open gebied waar iedereen zich automatisch al verdeeld? (omdat je meerdere routes kan kiezen. Anekdotisch, maar ik loop regelmatig langs de Schans voor een wandelingetje, en er is altijd wel een pad waar t nog doorloopt). Ik zou eerder dit geld steken in het oplossen van bottlenecks of verbeteren van de infrastructuur. Of zet andere highlights meer in de picture, zoals het Tsaar Peter Huis.
Het is niet meer de Coronatijd, maar rond toerisme wordt er nog gedaan alsof dat zo is. Waarom hebben we een noodlijdend winkelcentrum/centra, met meer dichte panden dan open en willen we toeristen weren? Wees vooral welkom zou ik zeggen!
Dat valt mij inderdaad ook op.
een top artikel. Geneente Zaanstad de Card is bij voorbaat al een mislukking. Parkeergeld is al hoog maar nee er moet nog meer geld bij elkaar geharkt worden. Wees blij dat er nog toeristen komen en dat de ondernemers nog wat verdienen...Ongelofelijk dom bedacht als toerist zou ik mij genaaid voelen als ik 17 euro zou moeten betalen....o nee het is "vri j willig"
Een pilot kan per definitie niet mislukken. Het is bedoeld als een test of verkenning, met de bedoeling om ervan te leren. Als de uitkomst van de test is dat het niet werkt, wil dat niet zeggen dat de pilot mislukt is. De resultaten zijn dan nog steeds nuttig.
Ik lees een aantal keer opmerkingen over 'geld binnen harken' maar lees nergens over het onderhoud van de panden en de molens. Denkt het raadslid dat het onderhoud gratis is? Natuurlijk zijn toeristenstromen te beïnvloeden. Er zijn echt genoeg mensen te vinden in Nederland met een gedegen opleiding op het gebied van toerisme en vrije tijd (Breda), die kunnen daar echt wel meer over vertellen.
Mijn andere reactie was bedoeld als reactie op het bericht van Jeannette Schoone.
Als er toch een soort toegangspoort wordt gecreëerd, laat iedereen een € 1,00 betalen als bijdrage in de kosten.Denk aan een tourniquet principe. Schat in dat de Zaankanter daar begrip voor heeft en ook er wel voor over heeft als hij een keer met familie dit wil bezoeken. Dit in tegenstelling met de Zaans Schans card. Dit zou contant kunnen of mbv bankpas Parkeren laten zoals het nu is. Maak zo nodig de bezetting elektronische zichtbaar gelijk in parkeer garages, Dan is de hoofdstroom van bussen al gereguleerd. OOk de informatie uit de tourniquets kunnen worden gebruikt voor regulering. Inkomsten tbv onderhoud van de Schans zelf.
Voor de slimste oplossing schrijf soort ideeën wedstrijd uit. Uiteindelijk zijn er Zaanse bedrijven die groot zijn geworden met het maken en verzorgen van verkeersoplossingen met apparatuur of voorzieningen voor de recreatie bedrijven. Houd het eenvoudig en probeer niet elke bezoeker te laten betalen. Zet de Schans na 19:00 hr gewoon open tot 09:00. Vermijd juridisch getrouwtrek .
Dit zal éen of twee jaar wat verwarring geven maar als de toeristensector dit weet kan dit werken.
Prima artikel van Jos Kerkhoven. Duidelijk gebaseerd op feiten. Dat Jos verWarring zaait en en passant mevrouw Rot een douw geeft laten we maar voor wat het is. De Schans is een woonwijk, staat in het bestemmingsplan, dus is en blijft het openbaar.
De overheid moet eens stoppen om de burger als een pinautomaat te zien.
Trouwens, die politici en ambtenaren die dit soort beleid bedenken en uitvoeren weten toch ook dat, op het moment dat zij het gemeentehuis verlaten, zij ook weer een 'burger' zijn en moeten meebetalen door deze pinautomaat visie? Ze zijn toch niet zó onnozel?
Daarom komt DZ nooit in het BMW van Zaanstad om zulke uitspraken lijkt mevrouw Rot wel
Inderdaad Jos, bij voorbaat mislukt denk ik.
Gekke flitspalen daar ook.
De pilot zal het uitwijzen natuurlijk.
ik heb bij het artikel "verleiden of misleiden" mijn mening al gegeven. bij alles wat lees over de Zaanse Schans valt het mij op dat er weinig kennis is over de geschiedenis en de bedoeling van de Zaanse Schans en de ontwikkelingen rond het toenemende toerisme op de Schans. bij al het geroeptoeter wordt maar een deel van het verhaal verteld.