Met de zonnige dagen gaat er geen dag voorbij of het Verstappen effect terroriseert de
Zaanse wateren. Jeugd in over-powerde bootjes scheuren door de sloten en aanpak is ver te zoeken.
Door: Henk Visser
In 2018 kwam Zaanstad met het ‘Integraal veiligheidsplan 2019-2022’ met als speerpunt: Openbare orde en veiligheid. Wat komt daarvan terecht?
Een buurtbewoner uit Krommenie stuurde een afbeelding van een Kalasjnikov, om zijn gevoel over de waterpiraten te illustreren. Wat ik merk bij omwonenden is een enorme irritatie en een gevoel van onmacht. Op 14 augustus 2019 schreef Jaap Boot er ook al een artikel over.
Per 1 mei vorig jaar is de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van kracht geworden. Al dáárvoor hadden ROSA en D66 ruim een jaar aan alle trossen getrokken. Daaruit bleek dat de verantwoordelijkheden van de gebiedsbeheerders onduidelijk waren en de capaciteit (handhaving) onvoldoende is. De APV zou de problemen deels oplossen. ROSA en D66 pleitten toen ook voor een registratieplicht. Elk bootje gaat ver over de maximale 6 kilometer per uur. Zo kan er ook vanaf de wal geverbaliseerd worden. Volgens het bericht op de ROSA website werd er onderzoek naar gedaan. Dat onderzoek duurt blijkbaar nog steeds want er is geen verandering te bemerken. Bewoners en watervogels worden nog steeds met golfslagen tegen de schoeiing gesmeten door flottieljes van jeugd in razende bootjes.
Het Zaans veiligheidsplan heeft er ook wat over te zeggen. Artikel 6.3: Overlast door jongeren:
‘Net als dat we dat van volwassenen verwachten, worden ook jongeren geacht zich normaal te gedragen en geen overlast te veroorzaken.’
Het APV-artikel 2:47, lid b zegt o.a.: Snelheidsbeperking:
‘Het is verboden in openbaar water waarvoor geen andere snelheidsbeperkingen gelden sneller te varen dan 6 km per uur.’
Wijkagenten zijn de eerste aanspreekpunten voor bewoners. Helaas zijn ze grotendeels wegbezuinigd.
Kunnen we van deze laatsten der Mohikanen nog wat verwachten in optreden? Het feit dat op de twitter site van de dienders ook het Verstappen effect heeft toegeslagen laat hier twijfel over bestaan. In ieder geval bij mij.
In hoeverre heeft elk plan geresulteerd tot daadwerkelijk beleid met aanpak? Wij hier rond de kerksloot op de grens tussen Noorder- en Zuiderham maken nog altijd zwaar water. Lijden schipbreuk als het gaat om handhaving van artikel 21 uit de grondwet. Handhaving stopt niet bij het verwijderen van scheepswrakken. Entering wordt gevraagd.
Inderdaad weer 2 jaar verder! Meer boten en meer herrie. Een paar weken terug is er een bootje met 10 pk motor afgepakt door de politie. Van een jongen van omstreeks 12 jaar die veel te hard voer op de Kerksloot in Krommenie. Van de week mocht de boot weer worden opgehaald. Een bekeuring gekregen of zijn ouders? Niets daarvan. Hij mocht er weer mee varen mits de boot een nummer heeft gekregen. Tot mijn verbazing scheurde hij weer met die boot over het water, niet genummerd!! Hoe gek kun je het hebben. Ik stond erbij en keek er naar. Verbijsterd. Want aangeven kan ik niet.
we zijn inmiddels 2 jaar verder en nog niets verandert. Het inmiddels erger jonge jochies met platbodem en 20 pk dat houd ongeveer topsnelheid 45 km zonder kenteken zonder vaarbewijs etcetera. Oplossing is handhaven bekeuren en inbeslagname na de zomer weer terug. Dan los je het op.
Maar begint met handhaving!
Zie berichtgeving Orkaan vorig jaar. Hetzelfde probleem. We zijn weer een jaar verder en de gemeente heeft niets gedaan. Echt schandalig. Het zoveelste bewijs dat wij burgers gewoon genegeerd worden. Krommenie verloedert op deze manier.
Wat Ronald van Dalem schrijft lijkt de oplossing, maar dan geen vaarverbod, maar een vergunningen systeem. dat geeft als voordeel, dat je registreert, waarbij de andere optie, de verplichting om het vergunningsnummer zichtbaar te voeren aan 2 zijden van het vaartuig, dan is controle makkelijker A) nummer noteren B) geen nummer boot tegen de kant en bekeuren, na 3 overtredingen bootje de rest van het seizoen in de opslag.
Deze regeling instellen voor ALLE natuurgebieden en smalle sloten in de gehele gemeente.
In het Guisveld is het al net zo.
Jonge gasten die een speedboatrace houden en alles kapot varen.
Je zou het niet willen, maar misschien moet er een vaarverbod komen voor motorboten als waarschuwen en borden niet helpen.
Er zijn in de Zaanstreek zoveel grote gebieden om te varen, dat handhaven onmogelijk is met zo weinig capaciteit.
De gemeente, de politie en staatsbosbeheer weten precies welke jongens het zijn die onze sloten en onze natuurgebieden terroriseren met hun race bootjes. Tijdens het vissen zien we steeds opnieuw dezelfde groep pubers vol gas voorbij racen, slalommen en enorme golven veroorzaken om te pesten. Klagen of melden heeft tot op heden geen zin gehad. Deze pubers met hun race bootjes hebben denk al 100 keer een waarschuwing gehad. Ze lachen er gewoon om.
Bij ons op de Mallegatsloot gaat het er ook geregeld hard aan toe!
Ook dat zijn in de meeste gevallen jonge knapen.
Het enige voordeel van het slechte voorjaar is dat je die jochies in die bootjes niet of nauwelijks ziet maar als we straks zomerse dagen krijgen dan gaat het weer hard.
De maximum snelheid in de polder Westzaan waar de Mallegatsloot toe behoord is 6 km/u dat is iets sneller dan wandeltempo maar deze knapen gaan sneller dan fietstempo dus dat is ongeveer 20 km/u maar politie of handhaving zijn in geen velden of wegen ( in dit geval sloten) te bekennen, ook niet als er over geklaagd is.
De oplossing zou kunnen zijn elke boot van een kenteken voorzien dan hoeft de politie of handhaving niet met snelle bootjes in de achtervolging maar kunnen ze vanaf de kant controleren. Ik neem aan dat hun radarapparatuur en laserguns ook de snelheid van bootjes kan meten.
Dit zijn hele serieuze zaken meneer Koopman! Je hebt van het hele stuk en de reacties niets maar dan ook niets begrepen. Kortom je zou het zo weer doen. Wat hier op de Kerksloot gebeurd is een heel a-sociaal gedrag dat absoluut niet getolereerd moet worden. Als je hier zou wonen zou je wel anders reageren.
Wat een gezeur..
Al jaren word er hard gevaren .. ook ik ben jong geweest.
En ik heb ook hard gevaren..in de tijd zonder zeikers.er was geen geen limiet!
Gezeur over de kanten of vogels die er zwemmen..
Nou ik zie geen verschil met vroeger.
Corona inderdaad vroeger gingen we naar de kroeg.. nu ??
Samen er op uit nu ??
Enz enz ..maak je druk om serieuze dingen.
Ik voel wel een beetje met je mee, uiteraard waren wij vroeger ook geen schatjes maar ik had een opblaasboot met peddels op de Watering.. Nu varen die gassies in boten van 4 a 5 meter lang met 10 pk monsters erachter (vaak nog meer) en hebben echt overal schijt aan... Ik vaar ook wel eens harder dan mag maar 1) niet 100 keer per dag in dezelfde sloot samen met 5 andere bootjes en 2) alleen op "groot" water...
Je zegt dat je jong bent geweest, dat geloof ik. Maar dat je op jonge leeftijd fatsoen hebt geleerd betwijfel ik gezien je woorden. En uit je woorden maak ik op dat het fatsoen tot nui toe bij je is achtergebleven.
Natuur doet er zeker wel toe. Uw reactie getuigt in mijn ogen van de toenemende individualisering van de maatschappij (ikke, ikke, en de rest kan stikken).
Zo snel mogelijk alleen electrisch varen toestaan!
Die gaan op korte afstanden nog veel harder.
Ik ben heel blij om te lezen dat ik niet de enige ben die zich hierover opwindt. De Kerksloot is een racebaan, de wal bij de Armstrongbrug is aanlegplek, voor soms wel 6 boten naast elkaar. Ik erger me er dagelijks aan als het mooi weer is. Ze hebben echt schijt aan alles en iedereen en ze weten dat ze er mee wegkomen.
Een paar weken geleden kwam er een boot voorbij met een enorm kabaal, vanaf de boot werd me lachend toegeschreeuwd dat het een JBL 500 was (een muziekbox). Ze weten dondersgoed dat ze zich misdragen, maar ze lachen je gewoon uit.
En de dieren in de sloot zijn het slachtoffer. Schijnbaar doen die er niet toe. Alles mag wijken voor het a-sociale volk in de bootjes. En nee, het zijn niet alleen de jongelui, ik zie ook volwassenen met een rotgang door de sloot gaan, punt omhoog en gaan! Goed voorbeeld ook.
Vorig jaar kwam handhaving controleren, in uniform. Dat helpt natuurlijk niks, ze zien ze al van ver staan en laten dan het gas los. Even een appje rondsturen en iedereen is gewaarschuwd dat er controle staat.
We zien hier knapen van nog geen 12 jaar oud tig keer per dag heen en weer varen. Ze minderen vaart bij de brug en dan gaat het gas weer helemaal los. En het worden er steeds meer, lijkt het wel. Misschien door Corona, omdat ze niks anders te doen hebben.
Het wordt echt tijd dat hier eens flink gehandhaaft wordt. Er was toch een bootje aangeschaft door de handhaving? Laten ze die eens gaan gebruiken, lijkt mij.
Wij wonen aan de Gouw (zaandam). Zelfde laken een pak.Neem dit vaarwater dus ook maar mee in het hele verhaal. Vanaf ons balcon zien wij vaak levensgevaarlijke situaties.
De afgelopen decennia is het Ministerie van Justitie en Veiligheid of Veiligheid en Justitie (!) steeds in handen geweest van het CDA en de VVD. Oh, wat werd er ontzettend beloofd, dat er blikken agenten bijkwamen, dat de handhaving zou worden versterkt, want bij hen zouden de burgers zich veilig en gehoord voelen. Nou, het aantal agenten is alleen maar verminderd. Bovendien zitten ze daar met nog steeds niet goed functionerende systemen, C2000 bijvoorbeeld, en moeten agenten nog uren verslagen zitten te typen. En op welk ministerie moesten de meeste ministers en staatssecretarissen wegens gelieg en gekonkel aftreden?
Kortom, al jarenlang zie je handhavers en politie alleen maar minder op straat. En nu denken jullie hier, dat de politie wel tijd zou hebben om met bootjes op hardvaarders te loeren? Wees niet zo naïef! (En stem in ieder geval niet meer op partijen die schreeuwen, maar niets waarmaken.)
En er is nog meer! De zwanen worden bedreigd met metalen staven, de pulletjes expres overvaren. Nieuw is ook: met je boot over de beschoeiing varen en hem daarna aanmeren op het gras. Alles wordt vernield. En je rommel laat je liggen. Met warm weer krijg je dorst dus wordt er een krat bier meegenomen. Muziek aan boord moet kunnen toch?Ik ben blij als het slecht weer is: rust en geen ergernis
Mogelijk kan een meldpunt voor overlast op de Krommenieer wateren de narigheid samen brengen.
Ik heb daar zonodig een passende domein-naam voor vrij.
Inderdaad, handhaving verzaakt bij vaaroverlast. Klagen heeft geen zin, want dan verwijzen ze naar de politie en de politie verwijst naar de gemeente. De vraag of er borden kunnen komen met o.a. snelheid en verbod op flinke golven wordt niet gehonoreerd, want 3 km verderop staat al een bord. Tja, maar het blijkt dat 3 km verderop mensen alweer zijn vergeten hoe het ook alweer zat. Maar het blijkt dat ook de havendienst zich niet altijd aan de snelheid houdt. En de vraag die altijd naar voren komt als zij voorbij varen.....wat doen zij eigenlijk? mensen aanspreken? vuil uit het water halen? Ik heb het nog niet meegemaakt. Het is in- en intriest
Beste Petra,
Èèn van de belangrijkste taken van de havendienst is het vrij houden van de aanleg plaats aan de Zaan tegenover de Happy Doner rond 18:30. Bijna iedere dag rond etenstijd ligt de havendienst tussen 18:00 en 19:00 daar aangelegd voor een welverdiende maaltijd.
Verder zie ik ze vaak koffie drinken, luieren ETC. Diep triest want er valt heel wat te verbeteren hier in Krommenie. Het is wachter op een zwaar gewonde of dode hier op het water.
Zullen we het maar niet beter bij de bron zoeken, nl. de ouders van deze kinderen???
Is simpel te handhaven. Die knulletjes zijn(bijna)allemaal onder de 18 jaar oud en dan mag je sowieso geen boot besturen die sneller gaat dan 13 km/h.. Als ze al een vaarbewijs hebben. Dus het is puur een kwestie van een paar politie boten die rondjes surveilleren.