De meeste inwoners vinden ze bloedirritant, maar wat gaan we eraan doen? FATBIKES in Zaanstad.
Door: Rob Karst uit Krommenie
Dagelijks fiets ik op mijn ouderwetse, met menskracht aangedreven fiets over het fietspad langs de Provincialeweg in Zaanstad. Vooral de laatste 2 jaar is de dynamiek tussen de gebruikers van het fietspad behoorlijk veranderd. Waar je in het verleden rustig peddelend op weg was naar je bestemming worden nu regelmatig de vouwen uit je broek gereden door onder andere razende “fatbikers”. Eenmaal aangekomen in de stad wordt de chaos nog groter. Op wegen waar de snelheid voor auto’s inmiddels is teruggebracht tot 30km/uur grijpen de opgevoerde “fatbikers” (met in hun kielzog brom- en snorfietsen) iedere mogelijkheid aan om toch vooral hun snelheid niet te hoeven temperen en de auto’s waar mogelijk in te halen.
Als dat niet over de rijbaan lukt dan gebeurt dat zelfs over het trottoir. Dat dit regelmatig tot ongelukken leidt is logisch. Daarvoor hoef je niet gestudeerd te hebben. De ongelukken lopen steeds vaker slecht af: been- en armbreuken zijn geen uitzondering en hersenbeschadiging komt helaas ook voor.
Dat de overheid met regelgeving moet komen om te voorkomen dat het aantal ongelukken met zwaar letsel nog verder toeneemt lijkt logisch.
Alleen vraag ik mij af: waar zijn de ouders en waarom pakken die hun verantwoordelijkheid niet? Veel “fatbikers” zijn tussen de 12 en 18 jaar. Gelet op de aanschafprijs van een fatbike zullen de kinderen deze niet zelf bij elkaar gespaard hebben met een krantenwijkje. Als ouder wil je toch ook dat je kind veilig over straat gaat en weer ongeschonden thuiskomt!
Door: Rob Karst (foto: Michel Schermer)
Vorig jaar al slachtoffer van zo een racemonster.
Stoppen was er niet bij.
Jochies van 10 en 12 jaar rijden al op zo een ding.
Moet snel regelgeving komen.
Zodra de zon weer begint te schijnen verschijnt de "grijze elektrische maffia" massaal op de fietspaden. Zij aan zij over de weg met een strakke blik in de ogen en zo hard als mogelijk , want hebben blijkbaar vaak haast. Ook zij zijn een groot gevaar voor alles en iedereen. Ik wil hierbij benadrukken dat het niet alleen de jeugd is die er een potje van maakt.
Waar blijven de snelheidsheuvels voor fietspaden?
ik ben ze wel eens tegen gekomen in Zaandam en dat werkt fantastisch om af te remmen. daarbij heb je geen last met snelheden tot 25km per uur.
misschien zo iets dan?
net zo als vroeger met bromfiets die opgevoerd was gelijk de pers in. gaan ze vanzelf wel opletten.en beter handhaven.
Nu zijn zijn zij veel jonger!
Helaas gebeuren er veel ongelukken met electrische fietsen en fatbikes. Hier is sprake van gebrek aan ervaring. Electrische fietsen en fatbikes worden gerangschikt onder langzaam verkeer. Het grote probleem is, dat de hoge snelheden van electrische fietsen en fatbikes moeilijk in te schatten zijn. Op de eerste hulp van ziekenhuizen komen steeds meer gewonde berijders van electrische fietsen en fatbikes. Bezitters van zo'n vervoermiddel zouden automatisch meer verzekeringspremie voor de ziektekosten moeten gaan betalen. We betalen toch ook hondenbelasting.
De fatbike kwam op zetten toen de snorfiets helmplicht kreeg. In zeg: Kenteken en helmplicht. Dus helaas ook voor elektrische fietsen.
Momenteel gebeurt er de ene na de andere aanrijding. Ik werd een week geleden op de hoek Rustenburg-Gedempte Gracht aangereden door een jochie op een fatbike. Geluk voor mij: Ik gilde toen ik hem met een bloedgang aan zag komen. Hij remde en schoof onderuit waardoor hij tot stilstand kwam onder het voorwiel van mijn scootmobiel. En die weegt 130kg dus ik kwam er ongeschonden van af.
Maar mijn hart zat in mijn keel. Er mag wel wat meer gehandhaafd worden want ik was niet de eerste en zeker niet de laatste:-(
Het probleem is niet de fiets met dikke banden.
stompzinnige oplossingen als:
helmplicht, verzekering, kenteken, of leeftijd zijn gewoon niet de oplossing.
Electrische fiets met dikke banden is niet het probleem.. het probleem is de jeugd het gebrek aan handhaving...
die zelfde jeugd is op andere plekken ook vervelend, en was voorheen vervelend met skateboard, stepjes en scooters...
fiets vervoer en ook electrisch fiets vervoer is de toekomst.... zeker als we minder met de auto moeten rijden voor onze milieu rakkers.
Er wordt niet geïnvesteerd in goede infrastructuur, zowel voor de fiets als de auto... eer fietsers is breedeere fietspaden...
tevens moet het fietspad mischien mee evalueren met de tijd...
ook het fatbike tijdperk gaat voorbij... dan komt een weer een nieuw hype...
mensen die praten over een dure fiets.... de gemiddelde fatbike kost 1k... een beetje electrische fiets van Stella of gazelle 2k+...
Ik begrijp de keuze wel, zowel door de jongeren als de ouders...
Altijd weer dat gezeur. Steeds weer geklaag dan waren er te veel electrische fietsen, dan gingen de electrische fietsen te snel. Dan mochten de jongeren niet meer met hun scooter over de fietsbaan. Dan moesten ze ineens helm dragen.
Als deze jongeren zijn nu een fatbike gaan kopen. En nu weer gezeur over fatbikes.
Door alleen maar te klagen verschuiven jullie het probleem. Ik zeg laat ze maar met hun fatbikes en als ze op hun bek valken zullen ze het afleren.
Het probleem is niet de Jeugd maar Alle fietspad gebruikers. Maar zolang we geen regeltjes willen stellen EN handhaven blijft het gewoon gezeur.
Wat wel opgaat is dat de gemiddelde snelheid duidelijk is opgelopen. En dat is niet door de M/V in Lycra maar wel door al die voertuigen met een Emotortje. Dan mag de jeugd de schuld krijgen maar mijn 60+ leeftijdsgroep is daar meer debet aan. Wat dat betreft zie je de appel niet ver van de boom vallen. En nee ik trap nog op eigen kracht
Het probleem is dat we niet willen handhaven, gelijk komt het woord betuttelen overal te voorschijn als de overheid iets wil reguleren aangaande veiligheid.
Nu missen we wel wat handhavers maar ook diverse regels
Eigenlijk zou alles wat harder kan of mag dan 18km/h een helm moeten dragen.
Alles waar een motortje aanzit hoort een verzekeringsbewijs cq kentekenplaat te bezitten.
Alles wat harder kan of mag dan 25km/h hoort niet meer op het fietspad.
De fiets met hulp motor is van Solex naar super fatbike geëvolueerd
Het rare is dat als de hulpmotor elektrisch is de regels voor rijwiel met hulpmotor niet meer gelden. Er hoeft dus niet iets gecreëerd te worden alleen rijwielen met een elektrische hulpmotor behandelen als de andere fietsen met hulp motor, helm rijbewijs verzekering klaar
Ach de fatbiike die vullen toch ook lekker de schatkist brengt allemaal BTW op, dat vind de overheid
Belangrijk.
Vorige week reed ik op mijn fatbike (begrensd op 25 km/pu) over het fietspad bij het zkh, hier moest ik stoppen voor het stoplicht, terwijl ik optrek (gaat bij mij niet zo snel als bij de jonkies) wordt ik van de weg gereden door twee grijze heren op een elektrische fiets die mij de vouwen uit de broek raasden, als scheldend naar mij rot op met je k*tfatbike, hmmmmm geloof mij niet alleen mensen op fatbikes zijn fietshufters maar er is een generatie die er nog verder boven uitstijgt en dat zijn wattenstaafjes op elektrische fietsen.
electriche fietsen steppen verplichten met een kenteken dus ook verzekering .dan kan je handhaven . dan zijn we al een groot stap verder .als je wordt aangereden is de kans groot dat ze doorrijden en dan kan je het kenteken nog opschrijven of onthouden voor de politie enz
De kluft van de Gedempte gracht naar het station, daar kwam een volwassen man met een hoge snelheid naar beneden stormen op zijn electrische step. Niet lettend op mogelijk passerend verkeer en overstekende voetgangers. Met hoge snelheid verdween de man de Gedempte gracht op. Wat bezielt deze onverantwoordelijke man om de omstanders de stuipen op het lijf te jagen . Even dit bericht want overal loert het gevaar van deze onbenullen. wakker worden stepper!!
Regelgeving moet komen vanuit het Rijk. Een paar maanden geleden hebben Zaanse regioraadsleden een motie ingediend bij de Vervoerregio Amsterdam om steviger te lobbyen bij het Rijk.
Een van de maatregelen waaraan wordt gedacht is een algemeen verbod op de verkoop van opvoersetjes. Het opvoeren van een voertuig is namelijk nog steeds niet strafbaar, Dat wordt het pas als je met een opgevoerd voertuig op de openbare weg gaat rijden. En andere maatregel zou kunnen zijn de bevoegdheden van de boa's uitbreiden, waardoor er meer en beter gehandhaafd kan worden. Nu kan alleen de politie hierop handhaven.
Een leeftijdsgrens alleen voor het rijden op een fatbike kan niet. Dat zou alleen kunnen voor alle LEV's (Light Electric Vehicles) en net zoals Marianne de Boer, vraag ik me ook af, of we dat zouden moeten willen?
Vooralsnog gebeurt er echter in Den Haag vrij weinig. Wellicht wordt gewacht op de nieuwe minister. Ik spreek wel de wens uit dat deze nieuwe minister, wie het ook moge zijn, hier snel actie op gaat ondernemen. Hoe stoer en leuk onze jongeren deze opgevoerde fatbikes ook vinden, de gevolgen kunnen voor zowel hunzelf als voor mede weggebruikers desastreus zijn.
Wet en regelgeving is er al, handhaving is onvoldoende.
bloedirritant die knotapen , ga me er steeds meer aan irriteren
het zijn niet alleen kinderen maar ook de volwassenen die niet kunnen fietsen
erg me ook groen en geel aan die snotaapjes, links en rechts komen ze je inhalen en soms met 3 en 4 personen op dat ding, levensgevaarlijk en als je er wat van zegt schelden ze je de huid vol! Er moet gewoon een verbod op deze fatbikes komen!
hoe zo moet de overheid in grijpen opgevoerde fatbikes mag gewoon niet en is strafbaar en dan wordt het er maar op gegooid dat de politie geen tijd heeft om hier op te controleren.terwijl het zo simpel is een paar uurtjes iemand laten controleren en de opgevoerde fatbikes in beslag nemen een bekeuring uitdelen zodat de betreffende verbalisant zichzelf terug verdiend zelfs ruim geld overhoud zodat er met gemak nieuwe agenten in dienst genomen kunnen worden.dus een win win situatie waardoor ook nog eens de samenleving een stuk gezelliger wordt
als politie fatbikes wil controleren ,dan naar havo en vmbo school gaan staan ,heb jezelf allemaal op de rollen bank ,ik woon tegen over zo,n school je wil het niet weten met z,n 3 op een bike en 12 of 13 jarige ,simpele controle !!!
ja, je hebt gelijk, Op de martenluhter kingweg, rijden de jongelui ook bij de school, vaak met zijn drieën of zelfs met 4 man op een fatbike en dan slingerend over de weg. Er zou veel meer op gecontroleerd mogen worden
Om geen boter opmijn hoofd tehebben":wie heeft er niet(net als ik) inde jaren 60 met een ver opgevoerde brommerde fietspaden onveilig gemaakt? Mijn batavus-met-bakfietsblok reed dik 80 en maakte meer herrie dan de gemiddelde motorfiets.. De grap was, om met mijn "ouwelullenbrommer"de Zundapps en Puchjes eruit te rijden... Ik denk, dat reguleren beter werkt, dan domweg verbieden.. keur die opvoerbare fatbikes simpelweg als bijvoorbeeld lichte motorfiets, of zware brommer, inclusief kenteken, rijbewijs- en helmverplichting. Dat geeft veel meer mogelijkheid tot handhaven en zal dan hopelijk de huidige chaos op het fietspad verminderen
Ik herken me hier wel in. Maar in de jaren 60-70 waren er veel minder verkeersdeelnemers dan tegenwoordig.
Het is gewoon te druk op straat. En onze opgevoerde brommers maakten lawaai dat goed hoorbaar was. Dat doet een elektrische fiets of fatbike niet, die hoor je niet aankomen.
inderdaad ik was vroeger geen haar beter. met mijn brommer, maar mensen vergeet niet dat er toen geen overbevolking was wat nu wellicht het geval is, zo ook de mentaliteit drastisch is veranderd, en de overheid niet of te laks om in te grijpen.
ja duhhh, de overheid bestaat nu uit dezelfde generatie van de opgevoerde brommers... gen-x
Batavus brommer kon het nooit winner van zundapp of kreidler.
ik reed met mijn Zündapp met een 5.2 opvoer cylinder rond de 100 km.
Was 17 jaar en knettergek.
Nu 73 jaar oud rij ik maar net 20 km. en vind dit een prima snelheid.
Snorfiets: rij examen, theorie examen, 16 jaar,helm verplicht, verzekering en 35km/u max.
Bromfiets: rij examen, theorie examen, 16 jaar, helm verplicht, verzekering en max 45km/u.
Fat Bike : domme ouders, geen verzekering, (ouders draaien op voor de veroorzaakte schade), geen exames,
leeftijd vanaf 1 jaar onbeperkt, geen helm, 50-55km/u.
Oorzaak: geen wetgeving, geen handhaving, maar wel leuk speelgoed voor de jeugd.
En de vraag van Rob: waar zijn de ouders en waarom pakken die hun verantwoordelijkheid niet, ze kopen zelf voor de kinderen.
klopt, mee eens. gen x ouders.
Maximum snelheid voor snorfietsen is nogsteeds 25km/u (niet dat de politie hier enige aandacht aan geeft)
Een opgevoerde fatbike is een illegaal motorrijtuig en verboden op de openbare weg. Daar kan nu al tegen opgetreden worden.
Nieuwe regels bedenken als bestaande al niet gehandhaafd worden lijkt me niet heel effectief.
Gisteren liep ik door de Rozenhof in Zaandam. Er kwam er een jonge man aangefietst op een fatbike. Ik maakte er een opmerking over dat het fietsen in de overdekte winkelgalerij al een poosje verboden is. Je jongen maakte aanstalten om te stoppen en de confrontatie aan te gaan. Gelukkig voor beide partijen bedacht hij zich en fietste doodgemoedereerd weer door. Het gaat nooit wennen en de oplossing is ver te zoeken. 😡😤🤬
Eh....controleren en handhaven.
Als dat niet gebeurt dan gaat het ook niet opgelost worden.
En alleen fatbikes verkopen die goedgekeurd zijn.
Heb met de auto ook wel eens een prent gehad voor vijf km te snel.
Mooi opgeschreven door mijn goede vriend Rob Karst. Opgevoerde fietsen zijn bloed irritant en dat daar iets aan gedaan moet worden lijkt me logisch.
De gemeente Uitgeest heeft inmiddels een eerste stap gezet. Hulde voor deze gemeente bestuurders👏
Groot gelijk, en ze zitten ook vaak met z’n drieën op de fiets, 16 jaar is al geopperd net als de leeftijd voor een scooter, maar dan komt toch bij mij op wat te doen met de leeftijd voor de (gewone) elektrische fiets waar iemands kind op naar(misschien ver) naar school gaat!! Of moet er dan onderscheid gemaakt worden?