De Provincie Noord-Holland wil dit jaar kiezen voor één van de drie alternatieven voor de aansluiting tussen A8 en A9: het Nul-plusalternatief, het Heemskerkalternatief en het Golfbaanalternatief.
Op basis van milieueffectrapportage (MER) en de kosten-batenanalyse)bepalen de bestuurders welk alternatief de voorkeur krijgt. Dit staat gepland voor april 2017.
Krommenieër Jacques Stoop is een voorstander van de Heemskerk-variant:
De provincie NH gaat begin 2017 kiezen tussen twee varianten. Het gaat om het NUL+ model met de snelweg door Krommenie of de variant rechtdoor de polder naar Heemskerk. Die laatste gaat door het polderland en zou de forten van de stelling van Amsterdam nagenoeg in het midden op afstand houden, het tracé is al 30 jaar vrij gehouden. Deze route door de polder heeft geen verkeerskundige -en milieuknelpunten en biedt ook een geweldige ontsluiting voor het huidige Saendelft met nog komende uitbreidingen en natuurlijk Krommenie en rest van Assendelft.
Bij die Nul+ gaan we dus door Krommenie en passeren we komende vanaf de N246 de vele knelpunten welke nimmer te vermijden zijn. Je passeert nu totaal 7 stoplichten in Krommenie waarvan maar een paar opgeheven kunnen worden door het maken van een verdiepte bak bij de spoorwegovergang en Iepenstraat. De files zullen in dit model nooit opgelost worden en het blijft een draak van een verkeerskundige verbinding met vele milieu nadelen. Die gevaarlijke files op de N246 in de spits zullen daarmee ook nooit verdwijnen en het is daar wachten op een giga-klapper.
Het gaat vaak over de miljardentekorten, ondanks dat zien we enorme uitgaves aan infrastructuur in de Randstad. Miljarden worden nu uitgegeven aan de Gaasperdammerweg in Amsterdam Zuidoost wat een giga tunnel wordt waarop een park komt wat twee keer zo groot is als het Vondelpark.
Vanuit de Provincie NH krijg je te horen dat er nog ca 40 miljoen tekort is voor de verbinding A8 naar de A9, zeg maar afgerond werkelijk 0,1 miljard (100 mln). Duidelijk en waanzinnig is dat het Rijk gèèn euro bij wil dragen aan deze belangrijke Metropool-verbinding. Provincie en gemeentes moeten het maar zelf oplossen, iets wat natuurlijk volledig ondenkbaar en onacceptabel is.
De gemeente Zaandam(stad) heeft vanaf de 50er jaren en nog steeds een onmogelijke relatie gehad met de infrastructuur. De Zaanse politici hadden en hebben nooit een behoorlijke link met Den Haag en dus was er eerder ook nooit (genoeg) geld uit Den Haag.
Gemeente Zaanstad en met name de Provincie NH moeten dus snel naar het Rijk voor meer geld want er moeten middelen hiervoor beschikbaar komen. Helaas zijn er verkiezingen in aantocht en ben je roepende in de woestijn(polder). Vele vele jaren van overlast staan te wachten als de Nul+ zou worden gekozen waarbij het nooit wat kan worden met erg veel meer fijnstof en tenslotte nul + nul blijft nul en in dit geval wordt het zelfs erg negatief. Dat die nieuwe A-8,5 er ooit gaat komen is duidelijk, maar wel A-acht(erlijk) te laat en de Randstad lijkt op de Achterstad in de Metropool Groot Amsterdam. Laat alstublieft het gezonde verstand toch ook hier zegevieren in 2017.
door Jacques Stoop
Woon inmiddels ruim 40 jaar in Krommenie. Dicht bij de overweg. Merk dat overlast door fijnstof elk jaar weer toeneemt. Zichtbaar door vuil op ramen en kozijnen. Maar ook en wezenlijk levensgevaarlijk door ademhalingsproblemen. De Krommenievariant zal dat niet tegengaan. Het eerder verergeren. Google op "sterfte door fijnstof langs wegen" en je wordt er bijna levensmoe van.
Dus een variant open gebied verdient de voorkeur.
Alles ligt al klaar om die snelweg door te trekken.. afslagen liggen er ook al.
Pappen en nathouden.
Dat snap ik, echter weegt dat plezier, niet op tegen 16.000 ernstig gehinderden in Zaanstad, vindt ik.
Niet alleen de Zaanse Politiek de schuld geven maar betrek er ook de lawaaierige Zaankanter bij. Luid schreeuwen over hoe er niet door het vogeltjes land mag worden gereden of gebouwd maar nooit zeggend hoe het dan anders kan. Laten we wel wezen die A8/A9 had er 30 jaar terug al moeten liggen. Nu dat nog niet gebeurd is kan men nog veel meer knelpunten in 1 keer weghalen. Laten we ruim plannen en de A8 al bij de afslag Zaandam naar beneden te brengen, dan kunnen de bruggen over de Zaan en de Nauernase vaart weg . Een verdiepte bak tussen de obstakels zodat de tunnels zo kort mogelijk worden(goedkoper) Kan er aan weerskanten gebouwd worden. Ook vanaf de Nauernase Vaart op diepte blijven en aansluiten richting Heemskerk. Maar zoiets kan alleen als de vele Zaanse neuzen willen samenwerken. En dat betwijfel ik in hoge mate. Behoudzuchtig en bang voor lange tenen sukkelt de Zaanstreek op richting deelgemeente van A'dam . Want laten we wel wezen al 40 jaar mist er een visie op hoe de komende jaren verder.
Een verdiepte bak en wel 2 baans! Hoe kun je het verzinnen. Het verkeer op de 4 baans vanuit Uitgeest staat nu al regelmatig tot voorbij de Krokodil vast. En dan de gezondheid van al die mensen die bij die geplande 'bak' wonen. Ik hoop dat de bestuurders die hier over beslissen het goede verstand laten zegevieren. Kies voor de Heemskerkvariant.
Wordt er ook moe van, er zijn een aantal mensen die vogeltjesland willen beschermen, koste wat het kost. Goed dat er overnasgedacht wordt, echter het kan ook doorslaan. In zaanstad gaan we nu 10 a 20 duizend woningen in bestaand gebied proejcteren. Het wordt dus drukker op de straat, meer fijnstof, overlast etc etc.... Maar gelukkig is vogeltjesland (meer dan 50%) oppervlakte van onze gemeente, bespaart . HoerA
Dat is wel erg simpel gesteld. Het gaat de tegenstanders van de Assendelver variant niet alleen om 'vogeltjesland'.
Het doorsnijden van de schootsvelden van de Stelling van Amsterdam is niet alleen een verminking van het werelderfgoed, maar tast ook de open ruimte van het OerIJ aan, die nergens nog zo goed te beleven is als hier.
En als dat nog niet genoeg is: Het belangrijkste effect van het leggen van nieuw asfalt is het aantrekken van meer verkeer. Het werkt als stroop op vliegen. Zo gauw de nieuwe verbinding ook vast staat, zullen veel automobilisten weer voor Krommenie kiezen. Per saldo nemen uitstoot, overlast en fijnstof alleen maar toe, zeker ook in Koog en Zaandam.
Willen we voor die toename van narigheid vogeltjes wegjagen?
Ten eerste ik snap dat ik het makkelijker maak dan het is.
Echter de mensen die in saendelft een woning hebben gekocht, is altijd verteld dat de snelweg doorgetrokken zal worden. Deze ruimte is zelfs gereserveerd sinds de weg gestaakt is tijdens de oliecrisis.
Het wordt erg lastig om mensen in krommenie te verkopen die langs de provincialeweg wonen, dat hun gevelbelasting van al 70dB(A) <- gemiddeld verder zal toenemen alsmede fijnstof.
Nu kunt u zich misschien voorstellen dat deze groep mensen dan ook kwaad worden zodra iemand het gaat hebben over... Nu slapen de volgeltjes tenminste rustig en is de openruimte onaangetast.
Nu vraag ik me ook af wie daar uberhaupt heen gaat want ik heb er werkelijk nooit iemand aangetroffen.
Het geeft maar weer aan hoe uniek de Zaanstreek is, in de volgebouwde Randstad. En ik denk dat we al die open ruimte nog nodig gaan hebben als de gevolgen van klimaatverandering overal effect gaan krijgen. Waterberging wordt cruciaal. Verder hoef je de open ruimte niet te ervaren door er per se middenin te gaan staan. Vanaf de dijken en de dorpslinten is de leegte voelbaar en een (letterlijke) verademing.
Met alle respect, ik vind het erg goed dat er bewust mee omgegaan wordt, echter vind ik 50% van de gemeente als groen/natura/beschermd gebied wel erg overdreven