De discussie over de verbindingsweg woedt al lang en woekert door.
Op 12 april schreef CDA-fractievoorzitter Marc Wit hier zijn opinie over waarom volgens hem de Heemskerkverbinding de “enige acceptabele” variant is.
En op 27 juni plaatsten wij de mening van David Sluis van de Werkgroep A8–Coenbrug. Die stelde dat er geen tijdswinst werd behaald en dat het meer geluids- en milieuoverlast zou opleveren.
Hierop besloot Marc Wit nogmaals in de pen te klimmen.
De echte winst van de verlenging A8
Onlangs verscheen een artikel met de titel ‘Nieuwe A8-A9 levert weinig tijdwinst op’. Allereerst is het gebruikte voorbeeld ver-gezocht, maar nog belangrijker, om de nieuwe verbinding A8-A9 te waarderen moet het gaan over de noodzakelijke verbetering van de leefbaarheid in Krommenie-Assendelft-Wormerveer, de milieuwinst en de nieuwe ontsluiting van Assendelft.
In het artikel ‘Nieuwe A8-A9 levert weinig tijdwinst op’ (De Orkaan, 21 juni ’17) wordt de reistijdwinst van de verlengde A8 gebagatelliseerd op basis van het traject Alkmaar – Amsterdam Sloterdijk. Dat is ver-gezocht want dit voorbeeldtraject blijft voor bijna 90% ongewijzigd. Bovendien, op een nieuw stuk asfalt (A8) met een lengte van slechts 5 – 6km kun je gewoon niet spreken over enorme reistijdwinsten.
Waarop moeten we de nieuwe verbinding A8-A9 dan wel waarderen?
Dat is op de winst in reisgemak en de daarvan afgeleide milieuwinst. De huidige verbinding tussen de A9 en Amsterdam (of v.v.) via de provincialeweg Krommenie (N203) bevat twee haakse bochten en maar liefst zes! stoplichten. Het Heemskerk- of Golfbaanalternatief daarentegen heeft geen haakse bochten en geen stoplichten. Dan snapt iedereen dat er dankzij het Heemskerk- of het Golfbaanalternatief sprake is van een sterk verbeterde doorstroming; en milieuwinst als afgeleide daarvan.
Ander winstpunt is de nieuwe ontsluiting van Assendelft op de A8. Velen uit Assendelft, Krommenie en Wormerveer profiteren daar straks dagelijks van. Ook kan de N203 dankzij deze nieuwe ontsluiting nog beter worden afgewaardeerd tot een weg voor bestemmingsverkeer; iets waar met name Krommenie al decennia naar verlangt.
Maar er is ook wel degelijk sprake van reistijdwinst. Zowel het Heemskerk- of het Golfbaanalternatief bieden het regionale verkeer relatief veel reistijdwinst (bijvoorbeeld Purmerend–Beverwijk of Assendelft-Alkmaar).
Tenslotte resulteert de keuze voor het Heemskerk- of het Golfbaanalternatief in het oplossen van de leefbaarheidsproblemen in Krommenie, Assendelft en Wormerveer. De keuze moet natuurlijk gepaard gaan met respect voor de leefbaarheid in de wijk Broekpolder.
Resteren twee dilemma’s:
- de keuze tussen het Heemskerk- en het Golfbaanalternatief, respectievelijk tussen de waarschijnlijk zeer hoge aanlegkosten en de druk op de leefbaarheid in de wijk Broekpolder. Wij geven GS NH daarom in ieder geval de volgende overweging mee: laat de snelheid op de A9 tussen Beverwijk en Uitgeest verlagen tot 80km/uur, of max 100km/uur (vergelijkbaar aan A10 West of delen A2). Deze maatregel komt zowel de leefbaarheid ter plaatse, als de kosten van de aansluiting op de A9 ten goede.
- De doorsnijding van de stelling van Amsterdam. Logischerwijs zien Unesco/ICOMOS liever geen nieuwe doorsnijding van dit geweldige erfgoed. Echter, wetende dat de stelling al op diverse (>10x?) plekken wordt doorsneden, ook al voor 1996 toen de stelling Unesco Werelderfgoed werd, en wetende dat deze aansluiting op de A9 al meer dan 50 jaar op de agenda staat, kan het toch niet zo zijn dat dit belang prevaleert boven de gezondheid van tienduizenden mensen in Zaanstad Noord.
Het CDA in Zaanstad blijft dit ‘dossier’ aankaarten, ook bij haar collega’s in de provincie NH en in Den Haag.
Verlenging van de A8 is een zeer goed initiatief. Als we wat breder/socialer denken dan alleen vanuit een puur lokaal perspectief, is dit een uitstekende verbetering van de infrastructuur voor de gehele regio Amsterdam-Zaanstreek-Kennemerland. Dan hebben we een extra verbinding tussen Noord/West en Zuid/Oost in de Regio. En dit ontlast weer anderen - in Beverwijk/Provinciale Weg Zaanstad/woongebieden langa A9 ten Zuiden van het Noordzeekanaal van het toenemende verkeer. Maar dan uiteraard wel de beste variant kiezen die de bevolking van Heemskerk geen onnodige hinder geeft.En DAARNAAST uiteraard de regionale treinverbindingen verbeteren. Dus en/en. Dat alles past bij een belangrijke regio zoals waar wij in leven en moet m.i. z.s.m. worden gerealiseerd. (ik woon in Koog aan/de Zaan by-the-way).
Ik ben een van de belanghebbende die van de aansluiting van de A8 op de A9 kan profiteren door een kortere reistijd. Vier van mijn (ex) collega's zullen dat nooit meer kunnen. Zij woonden net als ik in de Zaanstreek en zijn bij verschillende verkeersongelukken door het woon-werk verkeer naar de hoogovens overleden. Met oorzaken die op een snelweg niet voor zouden komen omdat je daar geen tegenliggers hebt, geen gelijkvloerse kruispunten en geen spoorwegovergangen of bomen naast de weg. Waarom neemt niemand -maar dan ook echt niemand- de verkeersveiligheid mee in deze discussie. Autosnelwegen zijn gewoon de meest veilige wegen. Ze hebben gescheiden rijbanen, vangrails ipv een bomenrij en in-uitvoegstroken ipv gelijkvloerse kruisingen.
Als het er om gaat om zo veilig mogelijk de oost-west verbinding tussen de zaanstreek en kennemerland te creeeren dan had deze aansluiting er al 50 jaar geleden moeten zijn. Dan hadden mijn (ex) colega's misschien nog geleefd.
beste Marc, extra asfalt is niet de oplossing voor de verkeersproblematiek. Bovendien is een enorme investering tov de tijdwinst, de gezondheidsschade, de geluidsoverlast en de aantasting van historisch erfgoed een reden om dit megalomane project te annuleren. Het lijkt wel of belastinggeld, net als bij het overbodige cultuurcluster, de gemeente en de provincie in de zak brandt om het toch maar vooral aan prestigeprojecten uit te geven.
Investeer in (snel)fietspaden, openbaar vervoer, een metro, de noord-zuidlijn en reguleer het verkeer met rekeningrijden.
In de huidige aansluiting tussen de A8-A9 zitten 11 knelpunten (stoplichten, opritten etc) waar het verkeer moet stoppen optrekken en stil staat. Het zal voor iedereen duidelijk zijn dat verkeer wat niet kan doorrijden een veel grotere milieubelasting oplevert als verkeer wat kan doorstromen.
De milieubelasting voor de mensen die naast de N8 wonen (inclusief 8 scholen) is nu enorm. De normen die de gemeente Amsterdam hanteert voor NOx, fijnstof en geluid worden op verschillende plaatsen nu al overschreden en dat zal in de toekomst alleen maar erger worden. De gezondheid van 35.000 mensen die rond de N8 wonen wordt bedreigt en daar moet echt een oplossing voor komen. De huidige verbinding handhaven is daarom geen optie.
En vooral ook slimmere investeringen uiteraard, geen prestigeprojecten, zoals voorheen, anders heeft het nog geen zin.
Juist wel prestige projecten beste SP. De spoorlijn is al overbelast en dat lukt ook niet meer met slim, dat betekent bij de SP vooral uitstellen.Voor de Zaanstreek moet een verdubbelde spoorlijn gebouwd gaan worden . En voor het wegverkeer een tunnel van de Guishof naar het Zaanplein. Dat kost miljarden maar anders blijft het lappen.
Of zoals Joop T schrijft werkgelegenheid naar de periferie verplaatsen. Limburg en OostGroningen staan er open voor.
beste "hallo" ,
Er staan wel degelijk politici op om de a8 a9 verbinding tegen te houden. Dat probeert de SP al jaren, met goede argumenten aan de hand van goed onderzoek. De asfaltlobby dendert echter maar door omdat er nog veel te veel kiezers zijn die op asfaltpartijen stemmen, zoals de VVD, D66 en CDA.
Beste Berry,
Dat het openbaar vervoer niet functioneert is inderdaad waar. Er is jarenlang zeer knullig kabinetsbeleid gevoerd. Bijvoorbeeld door de NS op afstand te zetten en op te splitsen. Bijvoorbeeld door miljaren te investeren in dure en onnodige prestigeprojecten zoals de Fyra de HSL en de noord zuidlijn. Dat was oliedom. Er is hier in randstad noord een enorme achterstand in investeringen in openbaar vervoer. Het juiste antwoord is dan niet om nog meer asfalt aan te leggen, maar om meer te investeren in openbaar vervoer.
Ok een beste evert Hartog, Waneer gaat "jouw SP" eens de woningen saneren voor geluid langs de provinciale weg? Die staan namelijk al sinds 1986 op de sanerings lijst. Wij hebben 70 dB op de gevel van de provincialeweg. And guess what? de trein produceert ook 69dB voor als er even geen auto's rijden. And guess what? als het dan uurtje of 10 s'avonds is en het af en toe gebeurd dat er geen trein en geen auto passeert voor 60 seconden, dan komt er nog een vliegtuig over, want die hoor je dan opeens. En als je in de zomer dacht doe een raampje open (wat aan de voorzijde en zijkant niet mogelijk is) hoor je de A8.
Welkom in koog aan de Zaan. Geweldig. Dus hou eens op met je SP suikerpraat, want ook "jouw" partij houdt deze situatie al 30 jaar in stand.
Gewoon die weg z.s.m. doortrekken vanaf Heemskerk op de bestaande afslag.
Dan geen stoplichten en geen haakse bochten meer, dus voor iedereen minder overlast en sneller op het werk als je met 100 zonder te remmen kan doortuffen.
Dus tijdswinst voor de forens en minder overlast voor omwonende
Dag Hallo, jij bent zeker een van de ASOs die met >50km per uur over een 30km weg dwars door de schooljeugd terroriseerd? Het traject krommenie-saendelverlaan-ambachtslaan-dorpstraat wordt door alkmaar/krommenie/assendelft en saendelft gebruikt als sluiproute om de provinciale weg te mijden. Met als gevolg wekelijks ongelukken en onleefbaarheid. De aanleg van betere uitvalswegen zou er moeten voor zorgen dat het sluitverkeer overbodig wordt.
Aan Tralala en Dandries, niet meer wegen is minder auto's? Misschien dat jullie gepensioneerd zijn of werkeloos, maar de rest van Nederland moet wel op pad. Leuk dat openbaar vervoer, maar veel mensen hebben dan een dusdanige langere reistijd dat met zijn tweeen werken niet meer mogelijk is omdat kinderen van/naar opvang geen optie meer is (als de NS al rijd, lees even het andere artikel over de treinen die niet verder dan Wormerveel rijden).
Dat er een paar woningen die echt dicht bij de A8 brug over de zaan staan (vooral twee flats) misschien beter weg kunnen, is nog niet eens een gek idee.
Bij geen besluit of een 0plus besluit kunnen we er misschien ook beter voor zorgen dat de provinciale weg tussen Krommenie en Uitgeest geheel verdwijnt. Ik denk dat dat ook een echte oplossing is voor Tralalalalalala...
Heb je al gezien waar de aansluiting op de a8 komt vanuit Saendelft? 3 x raden hoeveel verkeer dat gaat opleveren door saendelft...
Wakker worden berry, de rest van Nederland noem jij. Misschien verstandig om dit te veranderen in de rest van de Randstad. Als grote bedrijven, multinationals enz. zich eens wat meer door Nederland heen verspreiden zou er minder files zijn, meer mogelijkheden om met OV te gaan reizen enz. Kan de overvolle randstad eindelijk eens ontlast worden. En Berry, waarom met zijn tweeen werken met ieder een eigen auto en ieder telkens weer in een file???????? Hoe meer mensen met zijn tweeen gaan werken hoe meer files er nog extra bij komen. Toch leuk kinderen te hebben en die naar de opvang te brengen!!!!!! Zeggen ze al Oom en Tante tegen hun werkende ouders???
Wat een onzinnige argumenten!
Hoezo een betere aansluiting op de A8 voor Assendelft? Ik rij vanuit Assendelft zó de A8 op! Als daar tenminste geen file staat. Los die problemen eerst maar eens op voor een betere doorstroming.
Ik heb medelijden voor de bewoners van Zaandijk, Koog aan de Zaan en Zaandam (en Saendelft) wanneer die snelweg er zou komen. Wat mij betreft komt er géén weg.
Waarom staat er niemand in de politiek op om dit belachelijke plan van de agenda af te halen?
In het artikel over de rijtijden zoomden we in op de tijdwinst omdat dat het nieuwe element in de MER was. De argumenten over de overlast in Krommenie en de doorsnijding van de Stelling waren al eerder uitgebreid aan bod gekomen. Alle 144 trajecten zijn trouwens in dat artikel te checken. http://deorkaan.nl/nieuwe-a8-a9-verbinding-levert-weinig-tijdwinst-op/
Geen snelweg! Levert te weinig voordeel op in verhouding tot de Belasting van mens dier en milieu. We hebben Schiphol overlast ook al laat staan nog een snelweg erbij!!! Disproportioneel. Mensen in saendelft willen ook helemaal niet. Dus non argument! Gewoon polder laten zoals t is. Iets kan ook gewoon van de agenda af. Niet iets doorvoeren omdat t op agenda staat. Non argument dus Unesco landgoed niet nog meer aantasten. Dat is een non argument dat er al stukjes doorbroken zijn en Dus dat er nog wel meer doorbroken kan. Kortom allerlei non kortom allerlei non argumenten. Heb nog geen overtuigend argument gehoord dat opweegt tegen alle nadelen. Stop je geld meer in verbetering ov oid.
De variant die prioriteit heeft is vrij simpel nl. GEEN verlenging van de A8. We hebben genoeg snelwegen, teveel auto's waar 'in de spitsuren maar 1 persoon in zit, teveel uitlaatgassen, teveel roetdeeltjes, teveel ongezonde lucht, te WEINIG natuur en gezonde leefomstandigheden. Wanneer wordt dat geld wat men voor de uitbreiding wil gebruiken in het OV gestopt. Kunnen de tariefen omlaag, meer bussen, treinen en metro's rijden, dus MINDER files!!!!!!!!!
De vraag blijft, beste Marc: Wat doet het CDA de komende tien jaar voor de 'de gezondheid tienduizenden mensen in Zaanstreek-Noord'? Dat is een hele generatie kinderen die mag wachten tot de nieuwste plak asfalt eindelijk klaar is. Wat doet het CDA vervolgens voor de gezondheid van tienduizenden mensen in Koog en Zaandam?
Het feit dat de Stelling al op veel plaatsen is aangetast, kan natuurlijk nooit een reden zijn om dat dan nóg maar een keer te doen. Integendeel! Maar hoe het CDA denkt over rentmeesterschap, is genoegzaam bekend. Als het aan de toenmalige CDA-wethouder had gelegen, was de Zaandijkerkerk ook allang gesloopt, want 'je kunt niet alles behouden', toch?
Geluk bij een ongeluk dat er in de provinciale commissie mobiliteit geen meerderheid is om de de polder te doorsnijden. En dat het rijk daar ook het nut niet van inziet. Provinciale projecten lopen toch al niet zo soepel, de laatste tijd.
En oneertussen hebben 'tienduizenden mensen in Zaanstad-Noord' gezondheidsproblemen, maar het CDA zit op 14 miljoen die in een potje zit voor een weg die er misschien wel nooit komt. Wat zouden we nú voor Krommenie kunnen doen met dat geld, Marc?