Opgepast, hier volgt weer een opinie over de busbrug, een onderwerp dat al ruim 30 jaar de gemoederen in twee wijken bezighoudt. Nu de gemeente opdracht heeft gegeven om een derde ontsluiting te onderzoeken, lijkt het of alle oude koeien uit de Mallegatsloot worden getrokken door vele partijen. Van tegenwerkende stichtingen tot een ‘foute’ wethouder, vele verklaringen en feiten worden op tafel gelegd. Het was dan ook niet verwonderlijk dat de informatieavond van de gemeente zich meer richtte op het verleden dan op de toekomst.
Door Marcel Vlig
Dat Arcadis met de nieuwste technieken opnieuw in kaart gaat brengen wat iedereen al weet, is uiteraard bijzonder te noemen. De kosten bedragen ruim twee ton, goede raad is duur, vragen naar de bekende weg is nog duurder. Dat de gemeente dit geld had kunnen toevoegen aan bestaande budget voor het aanpakken van de rondweg, volgens een aanwezige ambtenaar staat de gemeente klaar om te beginnen, is dan ook onbegrijpelijk.
De benodigde stikstofontheffing komt er vooralsnog niet, alleen de rondweg aanpassen kan niet door een te strak omschreven bestemmingsplan. De eerste reden is door de trage handelswijze (in 2018 werd de openstelling door de raad al bekrachtigd), waardoor men is ingehaald door strengere stikstofregels. Het tweede argument laat zien dat verkeersveiligheid minder van belang is dan het aanpassen van een bestemmingsplan, anders was men al begonnen.
Wat heeft de gemeente effectief gedaan sinds 2018 met de beschikbare drie miljoen, het is een vraag die de gemeente vast in zeer onbegrijpelijke ambtelijke taal kan toelichten. Feit blijft dat de gemeente voor dit hoofdstuk alle geloofwaardgheid in goed bestuur kwijt is.
Die twee ton voor Arcadis had de gemeente beter kunnen besteden aan het samenbrengen van de voor en tegenstanders. Samen met een verkeerskundige, een aannemer, goede koffie en een stukje duivenkater gewoon ouderwets polderen in een Zaans hotelletje. Dan was er vast een oplossing gevonden waar de meerderheid blij mee zou zijn, met een grote kans dat er nog geld over blijft om een feestje te geven voor beide wijken midden op busbrug de Binding. Moet ie alleen wel even afgesloten worden voor het verkeer.
Door Marcel Vlig. Foto: De Orkaan.
Volgens mij is een brug een verBinding.
Enne... Petra heeft helemaal gelijk.
Je solliciteerd naar baan bij de gemeente?
Praktische oplossingen voor minder geld gaan er bij de politiek niet in. Wat deze brug al niet gekost heeft.
Eerst bouwen van vreselijke lelijke hoogbouw boven op elkaar dan pas denken aan een nieuwe ontsluiting. De geschiedenis herhaalt zich.
Gewoon die hele sloot dempen. Kunnen er extra woningen bij want we moeten bouwen bouwen bouwen toch? En dan kunnen er meteen meerdere wegen bij. Probleem opgelost
slopen die brug.iedere wijk eigen in/uitgangsweg.beiden wijken hebben een winkelcentrum.
ieder hun eigen klimaatdoelen.
hun eigen plan voor veiligheid.
wil je naar 1 van beiden wijken?
pontje plaatsen voor Handmatig naar overzijde trekken! Gezond bezig.
kan premie omlaag.
Toppie.....hahaha, prima oplossing
Ik dacht eerder aan een tunnel onder de Mallegatsloot, bij de ene rotonde de tunnel in en bij de andere rotonde uitkomen.
Paul zie jij gelijk alle inzittende van de bus op de pont van hun telefoon gaan en de pont naar de overkant trekken. Zitten er weinig mensen in de bus ...hatseflats de trein gemist!
Nee teken de petitie en maak een vuist tegen de Gemeente Zaanstad die zijn burgers aan het lijntje houden.
[url]https://petities.nl/petitions/open-busbrug-de-binding-24-uur-per-dag?locale=nl[/url]
Marcel, dit is een prachtige samenvatting van de avond én de gevoelens/emoties bij inwoners van veel wijken. Petje af! Diezelfde inwoners zouden zich NU massaal achter de petitie moeten/kunnen scharen én daarbij hoort uiteraard de uitvoering van een veiligere rondweg, maar dat heeft Westerkoog NU al heel hard nodig. Er zal gehandhaafd moeten gaan worden op de 30 km op de rondweg en de boetes moeten pittig zijn. Verder moet er gehandhaafd gaan worden op de woonerven naar de scholen, de Gemeente zal ook de eens gedane belofte moeten gaan uitvoeren, geen schoolbusjes en busjes voor De Prinsenstichting over de woonerven!
Het is te makkelijk om mensen te mond te snoeren met beloftes die NOOIT worden nagekomen. Een goed Burgervader weet dat belofte schuld maakt. Die schuld is al mega hoog aan alle bewoners van de drie wijken ten westen van het spoor!
Natuurlijk moet die brug open.
Oostzaan bekeurt ook al jaren als je in de spits de Kerkstraat inrijdt.
Daar komt straks een uitspraak over.
En al die tegenstanders van het opengooien rijden nu extra langs iemand anders huis....
Langs De Guisweg rijden die nu En de spoor overgang.
Hoeveel extra fijnstof daar neerdaalt... door zoveel dwarsliggers.. wanneer gaan we dat eens meten?