Volgens David Sluis van de Werkgroep A8–Coenbrug lost de A8-A9-verbinding helemaal niks op: geen tijdswinst en meer geluids- en milieuoverlast.
De gemeente Zaanstad zou er volgens beter aan doen de toegezegde 14 miljoen te steken in maatregelen die den geluids- en luchtkwaliteit in Zaanstad verbeteren.
Door David Sluis
Dus we gaan ca 500 miljoen euro uitgeven voor de aanleg van een weg die een maximale reistijdwinst van 2 minuten oplevert? Zo staat te lezen in de MER doortrekking A8-A9. Ben ik nu gek…? Daarbij wordt de Stelling van Amsterdam (UNESCO Werelderfgoed) door midden gehakt. Wordt de stikstofbelasting op Natura 2000 gebieden nog hoger. Neemt het geluid en fijnstof op de huidige A8, omgeving Coenbrug nog meer toe, en hoeft er maar ‘dit’ te gebeuren en hele zooi staat ramvast. Wat een visie! Wat een verspilling. Zoveel ge-ouwehoer, zo verschrikkelijk veel dure onderzoeken. Ik zeg het al vanaf dag 1, het is geen oplossing.
Reistijdwinst?
Is er wel tijdswinst? Ik betwijfel dit ten zeerste en wel hierom. De verkeersgegevens zijn afkomstig van Rijkswaterstaat, en die is zeer onbetrouwbaar op dit vlak. Die rekenen alles naar zich toe. En laat dat MER rapport nu goeddeels zijn gebaseerd op deze gegevens. Shit in = shit out. Zo zitten er zeer grote omissies (ik zeg het netjes) in de doorstomingsgegevens van het verkeer (de zg stagnatiefactoren). Sterker nog, RWS noteert voor de A8 Coenbrug al jaren geen stagnatie? En dit is dus vrolijk meegegaan in de MER. Met andere woorden: trek die MER ook maar snel door. Dat kost nl. niks. Het kan niet kloppen!
Geld
Het goede nieuws is echter dat indien dit allemaal toch doorgaat, er conform vigerende wetgeving maatregelen dienen te worden genomen door de wegbeheerder van de huidige A8 (RWS). Dit komt doordat er een toename in geluid wordt geprognosticeerd van 1 – 3 dB (zie oranje bolletjes in de weergave). De wet schrijft voor (en ik zeg het simpel), dat indien er een toename is van > 1,5 dB er maatregelen dienen te worden overwogen. En dat kan heel veel geld gaan kosten. Dus RWS/Rijk wilde niet meebetalen aan de doortrekking? Ze zullen wel motten straks. Dankzij de visieloze PR NH.
De 14 miljoen van Zaanstad?
Wat kun je allemaal doen met 14 miljoen? Nou, ten eerste inventariseren waar de grootste knelpunten en oplossingen liggen aangaande geluid/luchtkwaliteit in Zaanstad. Dan hou je over. Ga eens een fatsoenlijk luchtmeetnet optuigen. Dan hou je over. Maak mensen in de Zaanstreek bewust van de gevaren van luchtkwaliteit. Dan hou je over. Faciliteer voor de meest kwetsbare groepen luchtbehandeling in hun huizen en/of betere geluidswering. Maar bovenal, spreek de ambitie uit, dat het zo niet langer kan.
Hoe meer snelwegen, hoe meer auto"s, hoe meer files, hoe meer schadelijke stoffen, hoe meer natuur vernietiging, hoe meer onleefbaarheid. Gelukkig zijn zij die hier voorstander van zijn en vergeten dat er ook nog mensen, kinderen dieren enz. moeten leven. Wanneer gaan we eens ons gezond verstand gebruiken en nadenken over waar we mee bezig zijn.
Gaat het alleen maar om tijdwinst of ook om gezondheid? Van bijvoorbeeld duizenden kinderen die langs de bestaande weg op school zitten.
En kennelijk rekenen wij bij het bepalen van de tijdwinst geen tijd verlies van verkeerslichten mee. Want volgens mij kan een kind zien dat wanneer je zonder verkeerslichten via A9 de A8 kan bereiken, dit sneller idd dan de bestaande route met daarin zes verkeerslichten die dagelijks files veroorzaken.....
Deze compleet nutteloze discussie bestaat volgens mij alleen maar uit NIMBY gedrag.
Iedereen(lees ik) wil graag ergens komen met de tuf tuf als het maar niet in mijn(lees iedereens) achtertuin gebeurd en ik(lees iedereen) wil al helemaal niet 10 jaar minder leven door alle fijnstof die iedereen(lees ik) veroorzaakt door langs mijn(lees iedereens) achtertuin te rijden
Zolang de heilige koe op een troon staat is dit probleem niet op te lossen en zullen we(lees jij en ik) moeten slikken en stoppen met zeuren, de economie moet namelijk blijven groeien...
En wie wil er niet dat de economie blijft groeien?
Dus stop gewoon met het gezeur en trek de A8 dorr daar waar hij ophoudt, bij de nauernase vaart, dan langs Saendelft, door het golfbaantje heen en hoppa, klaar!
Dat gezeur om niks....
Volgens mij draait de discussie erom of het medicijn niet erger is dan de kwaal. Zo ja; dan heb je een beter en dus duurder medicijn nodig. En voor zover ik weet is er op dit moment voor dit project nog niet eens genoeg geld voor een paracetamolletje.....
Dus keer het eerst eens om in plaats van eerst plannen en bouwen en dan aan bewoners denken........
NEE...! Eerst de bewoners, die vormen de gemeente ... !!!
Volgens mij wordt er overal in Zaanstad harder dan 70 km/uur gereden
Op de houtveldwerg rijden er regelmatig mensen met auto's en mototren harder dan 100 km/uur. Dus afwaarderen naar 50 km/uur ? Maak eerst meer barricades zoals pollers en busbruggen en laat de bewoners met rust. Dat scheelt heel veel co2 belasting en geluidsbelasting. DAARNA gaan praten of het zinvol is een autobaan te bouwen.
De Houtveldweg is inmiddels een prachtige racebaan geworden waar leuke snelheden behaald kunnen worden. Als je 50 rijdt mag je blij zijn dat het bij een opgestoken middelvinger blijft. Vooral leerlingen, personeel e.d. van de ROC zijn kampioenen in te hard rijden.
OPINIE: alle A8-A9-varianten vergroten overlast?
- HEEMSKERK/GOLF Variant
Deze optie verminderd overlast.
Assendelft
- communicatie weg. Minder verkeer = Minder geluid en CO2
- N246. Minder verkeer = Minder geluid en CO2
Krommenie
- N203 Provincialeweg. Minder verkeer = Minder geluid en CO2
- N246. Minder verkeer = Minder geluid en CO2
Westzaan
- N246. Minder verkeer = Minder geluid en CO2
Wormerveer
- Wandelweg. Minder verkeer = Minder geluid en CO2
Zaandijk
S152 Provincialeweg. Minder verkeer = Minder geluid en CO2
Koog a/d Zaan
- A8 Meer verkeer, echter geluidschermen MOETEN in dit geval verhoogd worden wat
minder Geluid en CO2 dan nu teweeg zal brengen
- S152 Provincialeweg. Minder verkeer = Minder geluid en CO2
S152 en N203 Zal afgewaardeerd worden naar 1x1 Als de snelweg aangelegd wordt.
De snelheid zal dan naar 50 kmp/h verlaagd worden wat een enorme boost in leefomgeving
zal zijn voor Krommenie, Wormerveer,Zaandijk en Koog.
- NUL-PLUS Variant
Verhoogt geluid in krommenie en N246. Verlaagt het geluid nergens.
Assendelft zou dus minder last hebben van de a8 dan van de huidige communicatieweg? En zonder opritten/afritten bij zaandijk en koog zal dat verkeer nog steeds over allerlei n-wegen moeten.
oprit en afrit-Koog vervallen per 2020. Zaandijk wordt volledig aangesloten in 2020
Is dat voor of nadat de kruising guisweg-spoorweg is aangepast?
Erna. Corridorstudie Amsterdam - Hoorn
Daar zie ik niets van terug op de website van het PHS.
Volgens mij zodra ze beginnen met dat spoorboekloze rijden. Van 6 treinen per uur naar8 en dus ook 8 terug.
En de spoorovergang Guisweg blijft 45 van de 60 minuten dicht.
Nee, in maatregelen rond de brug moet je helemaal geen geld steken. Behalve in sloop van de woningen tot 100m vanaf de A8. En inderdaad niet hier mopperen maar daadwerkelijk in aktie komen, zie het stukje van de pro A8-A9 . Neem een bootje met mast en vaar 2 keer heen en weer per uur en er komt plots wel reactie.
De reactie zal zijn dat die brug niet meer opengaat....
100 meter vanaf de a8 slopen? Heb je wel gezien hoeveel woningen daar staan? Feit blijft dat het doorttrekken van de a8 niet zinvol is zonder aanpak van de a8 bij de brug.
Ja , maar nieuw bouwen en slopen van alle bewoning op die afstand is goedkoper en effectiever dan lapmiddelen. Of Zaanstad moet wat potten met goud vinden en een tunnel van het Knooppunt naar Saendelft boren.
Zaanstad + potten met goud ? Ik vrees dat er alleen nog wat potjes oudijzer zijn die nog afbetaald moeten worden.