Phishing (oplichting) is vrijwel altijd het digitaal proberen te ontfutselen van bankgegevens van gebruikers. Soms wordt de telefoon of WhatsApp ingezet. In dit geval gebruikt de oplichter de ouderwetse brief. Oppassen dus.

Banken, online diensten, WeTransfer, woningnet, Vattenfall, belastingdienst, postNL, McAfee, Rabo, Apple, KvK, Handelsregister, Overheid, DigiD, Netflix, BOL.com, cloud-opslag, telefoon-aanbieders, Facebook, credit-cards, Interpol, PostNL, MijnOverheid… geen bedrijf of instelling ontkomt aan pogingen van criminelen om klanten van deze diensten (veel) geld af te troggelen.

Deel 46: Een zeer recente. Zowel bij DigiD zelf als bij verschillende gemeenten en bij Radar van AVROTROS wordt gewaarschuwd voor deze brief waarin gevraagd wordt om de QR-code te scannen en DigiD te heractiveren. Foute boel volgens DigiD:

‘DigiD stuurt u nooit berichten met een link of QR-code. Ziet u wel een link of QR-code in een bericht dat van DigiD lijkt te komen? Scan de QR-code niet en klik niet op de link. (…) Medewerkers van DigiD vragen u nooit om uw inloggegevens.’

De website waar de brief naar verwijst is op 12 maart offline gehaald.

Eerder schreven we al over de volgende phishingpogingen:

  1. Corona-phishing
  2. Woningnet-phishing
  3. ING-phishing
  4. Rabo en SNS-nepmail
  5. KvK-phishing
  6. PostNL-phishing
  7. WeTransfer-phishing
  8. DigiD-phishing
  9. ICS/creditcard-phishing
  10. MijnOverheid (Energietoeslag)-phishing
  11. Mail-account (limiet overschreden)
  12. iCloud-phishing: ‘gratis’ 50 GB
  13. WeTransfer-phishing (II)
  14. Credit Card-phishing (II)
  15. T-Mobile phishing
  16. Netflix-phishing
  17. Controle Handelsregister? Nee, phishing! 
  18. EHerkenning waarschuwing? Nee: online fraude!
  19. In het vizier bij Interpol? Nee: Oplichting!
  20. Bunq
  21. McAfee©-Phishing
  22. BOL.com
  23. Vattenfall
  24. Belastingdienst-phishing
  25. Facebook
  26. RABO
  27. MijnOverheid (QR-code)
  28. Cloud-opslag
  29. FedEx
  30. ICS-sms
  31. Bunq II
  32. Mail-wachtwoord
  33. BOL.com (II)
  34. Belastingdienst (II)
  35. Ziggo
  36. Belastingdienst (III)
  37. Netflix (II)
  38. ANWB
  39. Woningisolatie
  40. Google
  41. PostNL (II)
  42. WhatsApp
  43. Credit Card (III)
  44. Rijksoverheid: Noodpakket
  45. KvK (II)
  46. DigiD (II)

Hoe herken je phishing? De boodschap bevat een dreigement (account afgesloten of opgeschort, een boete of aanslag) of beloning (prijs, korting, geld terug) en meestal wordt gevraagd om snel te reageren (laatste waarschuwing). Spelling en stijl vertonen tekortkomingen. De afzender (mailadres) komt niet overeen met de domeinnaam van die zogenaamde afzender. De mail (of sms) bevat het verzoek om persoonsgegevens te controleren of bij te werken. De links in de mail (zichtbaar maken door er met de muis overheen te gaan) verwijzen vaak naar vreemde websites en domeinen (niet klikken dus), ook een verkorte link (bit.ly) is verdacht.

Door Piet Bakker, info uit phishing-brief.