Aankomende maandag zou wethouder Gerard Slegers de spooroverbouwing, het fietspad de Slinger en de fietsenstalling van Station Zaandam officieel openen.
Op de fiets zou hij van oost naar west fietsen, maar die tocht wordt uitgesteld omdat de Fietsersbond Zaanstreek en veiligheidsexperts van de gemeente, ernstige zorgen hebben geuit over de veiligheid van de noodslinger.
Dat laatste stuk pad, vormt een ‘tijdelijke hellingbaan’, die wij eerder omdoopten in ‘De Haarspeld’.
De Fietsersbond stelt in een zienswijze die maandag naar de gemeente is gegaan dat er in de ontwerp- en aanlegfase niet met hen is overlegd. Na onze berichtgeving is de bond poolshoogte gaan nemen en de conclusie loog er niet om:
‘Het ontwerp en de uitvoering daarvan van het Westelijke deel van De Slinger is onacceptabel gezien vanuit een beleid dat zich richt op bevordering van het fietsen in Zaanstad, onder andere door te zorgen voor meer veiligheid en comfort.’
Het filmpje dat werd bijgesloten maakt een en ander duidelijk.
Wethouder Slegers laat weten dat er de komende tijd goed naar de situatie gekeken gaat worden om te bepalen of er nog wijzigingen moeten worden aangebracht:
‘Wij vinden het heel spijtig dat de opening nu geen doorgang kan vinden maar veiligheid van onze inwoners gaat boven alles.’
De foto boven is een screenshot uit het filmpje van Sonja Puhl-Diele van de Fietsersbond Zaanstreek.
Het is toch tenenkrommend. De fietspaden op de bruggen, de slinger, handen met geld weggegooid. Gem. Zaanstad komt financieel in de gevarenzone. Verbaast het U, mij niet. Hier moet alles drie keer opnieuw voor dat het goed is.
Wat een grap en dit moest de beste fietsgemeente van het land worden alleen maar slap geouwehoer
Ik vind het zorgelijk dat de veiligheidsexperts veiligheidsexperts de gemeente pas in dit stadium hun zorgen uiten. Daar mag de organisatie wel anders.
Overigens ben ik vanavond over het fietspad heengegaan. Mijn conclusie: prima fietspad en ruime trap voor de voetgangers. Bij het afdalen op de fiets tijdig afremmen natuurlijk. Voetgangers kunnen via ruime trappen omlaag.
Graag snel onze 'mini stelvio' en 'Zaanse trappen' openen, please.
Als ik het filmpje bekijk, is voor mij duidelijk dat wij van dit pad geen gebruik gaan maken. Wij rijden op een tandem en voor ons is de veiligste weg om naar de westkant te komen gewoon Hogendijk en over het spoor. Iets om maar minder risico. Er wordt alleen gedacht in 1 persoons fietsen en dat is jammer.
Dat klopt. Het is leuk om daar op je mountainbike naar beneden te driften. Maar gemakshalve wordt vaak vergeten dat ook senioren, ouders-met-kinderen-in-een-zitje, driewielers, bakfietsen, duofietsen, scootmobiels en tandems óók gebruik maken van die voorzieningen. En dat het ook nog veilig moet blijven bij drukte.
Vandaag eens wezen kijken,wat een gezeur allemaal.
De steile valt erg mee,en de bochten zijn ruim zat.
Gewoon normaal fietsen en je remmen gebruiken.
Ben wel eens met een normale fiets van de Cauberg afgefietst,
dan moet je pas oppassen,dit gaat helemaal nergens over.
,
In feite is het natuurlijk nogal triest.
Iets ontwerpen en bouwen, gemeenschapsgeld uitgeven, en dan stellen dat het een onveilig ontwerp is dat aanpassing behoeft en vooralsnog niet in gebruik kan worden genomen zoals thans de beslissing luidt.
Helemaal eens met de laatste 2 reacties. Fietsers hebben eigen verantwoordelijkheid en moeten niet op een automatische piloot fietsen. Als ik deze (tijdelijke) situatie vergelijk met b.v. de fietstunnel bij station Koog Bloemwijk, dan zijn dit zeer ruime bochten, alleen moet je als fietser wel weten waar je rem zit. Zelfde geldt voor de bruggen in de stad. Eigenlijk heel veilig aangelegd, fietsverkeer gescheiden van autoverkeer. Enigste verbeterpunt is wellicht de gescheiden fietspaden te verlengen. Maar voor de rest is het grootste probleem het verkeersgedrag van fietsers.
"Gewoon effe opletten" kan alleen maar als de situatie inderdaad "gewoon" is.
Maar wie verwacht onderaan zo'n helling nou een forse wegversmalling? Niemand toch? Precies daar zit het verschil: het is niet "gewoon". Het is raar. Precies onderaan een helling ín een U-bocht een 50% wegversmalling aanleggen is bizar.
Vergeet trouwens niet dat er tegenwoordig hordes toeristen rondfietsen in Zaanstad en dat dit de doorgang maar het centrum gaat worden. Die zijn hier al helemáál niet op verdacht.
Tunneltje bij station Koog aan de Zaan is al jaren zo. Is nog smaller dan de slinger en de U bocht en ook daar zijn veel wandelaars.
Het tunneltje bij Koog aan de Zaan kun je hier niet mee vergelijken. Het uitzicht is er nul en de bochten zijn extreem krap. Het is dus totaal ongeschikt als fietstunnel, en fietsers zijn gedwongen om stapvoets te rijden of ze stappen af. Er gebeuren wel aanrijdingen, maar met zo weinig snelheid dat het nooit erg wordt.
De Slinger is anders: wèl bedoeld als fietspad, en fietsers zullen er gemiddeld harder rijden.
Dat tunneltje is dan ook nooit bedoeld als fietstunnel, maar als voetgangerstunnel (fiets aan de hand) en dan nog volstrekt ongeschikt voor tandems, driewielers, bakfietsen en aanhangers. Dat is zó 1980. Op die manier wil je echt geen tunnels, viaducten of bruggen meer maken.
En dat komt ook met vier meter breed vanuit het stadscentrum, om plots op te houden? Of is het gewoon nog dat veel te smalle tunneltje met die rare haakse bochten, waar je wel uitkijkt om harder dan vijf kilometer per uur te fietsen omdat je anders recht tegen de muur fietst?
Wat een typisch Zaans gezeur zeg. Hup openen dat fietspad. En die Wilhelminabrug is ook niks aan de hand. Gewoon ff opletten!
Helemaal mee eens. Kijk naar het vervolg van de weg: op de Savornin Lohmanstraat ligt ook een verhoogd fietspad! En voor de brug richting centrum ligt ook een stukje verhoogd fietspad. Misschien moeten we niet allemaal tegelijk willen inhalen.
Ook eens. Het is een onhandig ontwerp maar onveilig?
Is inschattingsvermogen iets wat niet meer bestaat ofzo?
Helemaal eens!
Bij een volgend project alvast wat budget vrijmaken voor emmertje pek en zakje veren. Kandidaten genoeg.
En dan is ook nog het meest overbodige fietspad ooit. De fietstunnel ligt er naast. Die is veel veiliger. Laatst stukje gefietst op de Slinger. Idd aan de oostkant lopen voetgangers op het fietspad. Het is ook niet duidelijk dat het een fietspad is. Recept voor ellende.
Achter CS Adam rijden al tijden fietsers en voetgangers door elkaar. Geen probleem.
Na het bekijken van dit filmpje vraag ik mij af wat er gebeurd als je uit de bocht zou vliegen? Door of over het open hek? Zet dan maar vast de ambulance en eerste hulppost bij deze skipiste neer. Ongelofelijk krankzinnig ontwerp.
Parachute meenemen dan maar
Mocht dit gedrocht niet weer afgebroken worden ( laten we hopen dat dit sneller gaat dan het bouwen, volgens mij is het knooppunt Oudenrijn sneller aangelegd ) stel ik voor er vangnetten onder te hangen voor de veilgheid, ik zag op de video wel dat er al een grindbak is.
Ik sluit me maar bij de rest aan. Met het alle anti-fiets maatregelen die ik ook in mijn eigen wijk zie, wordt het niet eens tijd voor een externe crisitmanager die kijkt of de mensen bij de gemeente wel functioneren? En passende (=exit) maatregelen als blijkt dat er onvoldoende aandacht is voor niet-automobilisten?
Hier; weghalen van twee zebrapaden, twee gevallen van een fietspad waar kinderen om hun schouder moeten kijken naar achter om een 90 graden bocht over de weg te maken. Het veranderen van voorrand fietsovergang naar auto's voor (ook tweemaal). Het geheel weghalen van een fietspad. Het niet onderhouden van een fietspad. Het ontkennen dat rotondes geen hot spot zijn door de ongelukken toe te wijzen aan de vier wegen van de rotonde en zo kunnen we voor Saendelft even doorgaan.
Misschien is het luiheid of zo, maar het naar boven fietsen lijkt me nog minder comfortabel.
Het wordt tijd dat architecten, ambtenaren en betrokken bestuurders eens uit de auto komen en al fietsend ondervinden hoe een fietser het verkeer ervaart. En dan bedoel ik dus niet een eenmalige excursie.
Dit is dus aan de westkant. Het lijkt me ook interessant om de oostkant uit te proberen. Begin bij het station. Na de afdaling (snelheid ongeveer 25 km)
komt er bij de Primark een haakse bocht. Daarbij komen de fietsers die de helling oprijden en de voetgangers die daar ook nog moeten oversteken.
Het lijkt mij een recept voor problemen.
De Slinger, de Wilhelminabrug, de Beatrixbrug....
Wat zitten daar toch voor dikbetaalde ingenieurs ?
Het houdt niet op en dan hebben we het nog niet eens over de gigantische meerkosten.
Had ik al voorSpeld.. Het us trouwens wel een te gekke ski-afdaling als er ooit sneeuw valt!!!
Wordt dit de zoveelste blamage van Zaanstad?
JAZEKER