Vanaf de grote rotonde aan het Prins Bernhardplein heb je prima zicht op de stadswijk Oostzijderpark in aanbouw waar in totaal zo’n 900 woningen komen. Piece de resistance, of op z’n Zaans het pronkie daarbij is toch wel De Toren (die hoge links achter).
De Zaanse Hoogte is volledig verhuurd aan tachtig huishoudens.
De sleuteloverdracht verliep moeizaam. De toren had te kampen met lekkage. En Vastgoedbeheerder MVGM ‘passion for people and property’ moest de bewoners laten weten dat ze de sleutels later zouden krijgen. De communicatie daarover was een dingetje en wij schreven erover.
Nu is de toren een tijdje bewoond, maar 9 mei begon de boel weer te lekken. Bewoners die aan de bel trokken kregen geen reactie en het ‘heldere’ water begon steeds meer te stinken. De mening van de bewoners was duidelijk: het ging hier om een open riool: ‘een diaree-rivier’. Na het filmpje dat gisteren werd gemaakt tikken we verder (neus dicht):
Wij belden vanmorgen met MVGM (dat kostte vrij veel moeite want ze zijn niet dol op telefonische bereikbaarheid) en er werd beloofd dat we zouden worden teruggebeld door de grote baas. Dat gebeurde niet. Wel ontvingen de bewoners vanmiddag plots een bericht over de situatie. De schuld ligt bij Zaanstad:
‘De oorzaak van deze calamiteit ligt buiten ons gebouw.’
Er wordt uitgelegd dat er een ‘aanzienlijke hoeveelheid rioolwater’ in de parkeergarage terecht is gekomen, door een storing in het gemaal van ‘gemeente Zaandam’:
‘Hierdoor ontstond een enorme druk op het riool. waardoor het riool is opengebroken in de kruipruimte onder de (nog leegstaande) commerciële ruimte.’
Momenteel zijn ze bezig met het wegpompen van het water. Daarna komt een schoonmaakbedrijf de boel schoonmaken.
Fijn te zien dat de bewoners plots geïnformeerd worden. Het zou mooi zijn als ze hetzelfde doen met de pers.
We zijn allemaal pissig dat het (te) lang heeft geduurd vooraleer de oorzaak en de oplossing gevonden werden.
In het filmpje hoor je zeggen dat MVGM er aanvankelijk geen prioriteit aan gaf, omdat men daar stronteigenwijs is.
Heeft MVGM schijt aan de huurders?
Pas na meermaals zeiken door de pislinke bewoners rees het besef dat een parkeergarage vol rioolwater niet gezond is.
Toen was er stront aan de knikker.
Had men niet als een slappe drol gereageerd dan was het probleem eerder, en grondig, onderzocht.
Intussen zijn we schijtziek van de penetrante lucht, die zich verspreid heeft.
Zal MVGM zich beteren en voortaan eerder, cordater reageren op meldingen van bewoners?
Pff, maak me de pis niet lauw...
Gewoon aan de bel trekken bij de media inderdaad, wanneer de verhuurder niet thuis geeft. Zijn ze nou helemaal...