In december 2017 was het nog een plan, maar nu is het een ‘besluit’ (gepubliceerd in de Staatscourant): de Oostzijde onder de A8 gaat dicht voor fietsers en brommers.

Het is voor drie jaar, en het verbod geldt niet voor voetgangers. De Fietsersbond was tegen afsluiting, maar “bedrijven en bewonersgroep Slachthuisbuurt zijn akkoord met het (tijdelijk) afsluiten van doorgang voor (brom)fietsers onder de A8” aldus de gemeente.

De weg is volgens Albert Keijzer, Cargill, Cordobesa, Drukkerij Nuance en Hellingman gevaarlijk voor (brom)fietsers en voetgangers omdat ze “intensief door vrachtverkeer wordt gebruikt, zowel rijdend, kerend en ladend/lossend.” Zaanstad wil het “aantal ontmoetingen tussen vrachtwagens en (brom)fietsers verminderen”.

“de fietsdoorgang wordt verwijderd en door middel van voetgangerssluizen en hekken fysiek onmogelijk gemaakt hier te fietsen; verder wordt de vervangende doorgaande fietsroute met wegwijzers aangegeven die via Boer Jonkerstraat, Slachthuisstraat en dr. H.G. Scholtenstraat zal lopen.”

Binnen de bewonersgroep Slachthuisbuurt is verdeeldheid, Sebastiaan Hoek, woordvoerder van wethouder Verschuren:

“We hebben gesproken met twee bewoners, die het gehele traject namens bewoners hebben gesproken (Oostzijde / Boerejonkerbuurt). Zij hebben de onderlinge afspraken die zijn gemaakt ook ondertekend. In de laatste fase heeft de vertegenwoordiging doorgegeven dat ze niet meer namens alle bewoners praten. Ze gaven aan dat twee bewoners het niet met de afspraken eens waren.”

Uitbreiden

Zaanstad heeft overlegd over verhuizing van de bedrijven, maar die voelen daar niets voor. Sterker nog, één van de bedrijven wil in het gebied gaan uitbreiden. Het lijkt dus niet alleen maar om de verkeersveiligheid te gaan:

“groei van deze bedrijven op de huidige locatie kan alleen plaatsvinden, indien dit enigszins ten koste van het gebruik van de openbare ruimte mag gaan.”

Gebeuren er eigenlijk veel ongelukken? In 2014 heeft Zaanstad een ‘gedragsanalyse’ uitgevoerd waarin geconcludeerd werd dat het vooral een potentieel risico was:

“afgaande op de fietsintensiteit lijkt het risico in kwantitatieve zin mee te vallen. Daartegenover staat dat er op de openbare weg in de huidige situatie zeer veel gedraaid en gestoken wordt door vrachtwagens, waarvan de chauffeurs niet alle zichthoeken kunnen overzien, en dat de fietsers hier vaak niet op bedacht zijn.”

Maar waarom wel een afsluiting voor fietsers en niet voor voetgangers?

“Uit de verkeerstechnische risico analyse blijkt dat de voetgangers o.a. beter kunnen anticiperen op de verkeersbewegingen op het terrein, waardoor ze minder risico lopen dan de fietsers. Hiermee wordt het risico aanzienlijk verminderd en het terrein blijft ook openbaar voor publiek.”

Tijdelijk?

Volgens de gemeente is het een ’tijdelijke’ maatregel omdat er in het kader van MAAK.Zaanstad over een paar jaar een nieuw plan voor het gebied gemaakt wordt. De Raadsinformatiebrief vermeldt “drie jaar”, In de Staatscourant staat alleen ’tijdelijk’. Hoek:

“Het college besloten om de situatie zoals die nu is vastgesteld in ieder geval over drie jaar te evalueren, dan wordt dit besluit al dan niet herbevestigd.”

Zaans Erfgoed Route

De weg maakt onderdeel uit van de recreatieve fietsroute Zaans Erfgoed. Die kan daar dus niet meer langs de Zaan en wordt omgelegd, dat geldt ook voor de fietsknooppuntenroute.

Belanghebbenden kunnen tot 21 maart een bezwaarschrift indienen bij B&W van Zaanstad. De Fietsersbond heeft al aangekondigd bezwaar aan te tekenen.

De Orkaan fietste het stukje in december en ontmoette een geparkeerde vrachtauto, een tegenligger en een niet oplettende buschauffeur.