Als je een dagje lekker wil shoppen in het flitsende stadshart van Zaandam, dan kan je overwegen een busje te pakken.
Wie dat doet vanuit Oostzaan is twaalf euro verder, wie dat doet vanuit Wormer betaalt slechts vijf euro. Dat terwijl je vanuit Wormer een kilometer langer in je verende stoel mag zitten.
Het is vooralsnog een raadsel waar dit verschil ‘em in zit. Wel geeft het kaartje dat je voor € 6,- in Oostzaan moet kopen het recht om anderhalf uur lang over te stappen op de metro en ook de tram. Maar die heeft Zaanstad niet.
Vervoerregio Amsterdam
We hebben de vervoerregio om opheldering gevraagd, maar zij komen daar volgende week pas op terug. Wel hebben zij de vervoerders, waaronder Connexxion gedicteerd dat er een kaartje moet komen dat tevens geschikt moet zijn voor de Noord-Zuidlijn. Dit met als resultaat dat op 7 maart de prijs van het regiokaartje met een euro (twintig procent!) van vijf naar zes euro verhoogd werd. De vervoerders moeten nu immers een deel van de opbrengst delen met het GVB.
Connexxion reageerde wel direct. De woordvoerder bevestigt dat het verschil ‘wat bijzonder’ is, maar ze gaan het voorlopig niet veranderen:
‘Oostzaan viel voorheen ook in dat vijf-euro tarief. Mogelijk bekijken we het per 1 januari, maar dat is geen belofte.’
Krommenie
In Krommenie is ook iets aan de hand. Als je vanuit Krommenie met de bus naar Zaandam station wilt, en je reist met je chipkaart, dan kost dat ruim drie euro. Het kopen van een los kaartje van tweeëneenhalve euro is dan ineens weer aantrekkelijker.
Ik maak me er niet zo druk over. Op de fiets is het precies even duur. Alleen uitkijken bij de pollers, daar kun je niet naast elkaar fietsen.
Het nieuwe regiokaartje is een optelling van het oude Connexxionregiokaartje (5 euro) en het GVB-kaartje (2,70). Je kunt er dus verder Amsterdam mee in dan met het oude kaartje, dat ging tot A'dam CS. Een euro duurder, maar verder reizen. Niet iedereen wil dat, maar je wilt vanuit Oostzaan toch zeker wel verder dan metrostation Noord en niet twee keer een kaartje moeten kopen.
Het is duidelijk dat een OV-chipkaart van 7,50 (vijf jaar bruikbaar) en een losse rit van 1,88 voor de meeste mensen een goedkopere optie is. Dat pakt dan toch voordeliger uit dan de trein uit Krommenie.
Oostzaan en Zaandam hebben elkaar nooit goed gelegen. Dat blijkt nu ook weer, pure discriminatie.Zeg ik met een glimlach.
Met de trein is het vanaf station Krommenie naar station Zaandam nog goedkoper: €2,30 (nog zonder korting) en het is nog veel sneller ook. Dan moet je wel in staat zijn om naar het station te lopen of te fietsen, dat is een nadeel.