Alle vaartuigen met een motor die varen of liggen in Oostzaan, moeten worden geregistreerd. Daarmee wil Oostzaan de overlast terugdringen. Alleen als het bootje (en de eigenaar) bekend zijn, kan de gemeente handhaven.
De regeling is per direct van kracht. De vaarregistratie kost € 20,45.
Wie zich laat registreren krijgt een sticker die op de boot moet worden geplakt. Wie geen sticker heeft is in overtreding.
Behalve dat registratie de vaaroverlast moet terugdringen kunnen ook boten die “slordig aan de waterkant worden gestald” worden aangepakt.
Het aanvragen van de vaarregistratie van het motorvaartuig kan digitaal (met DigiD) via de website van de gemeente. Het is ook mogelijk om de registratie zelf in het gemeentehuis te regelen.
Als je bootje al via een Y-nummer is geregistreerd bij de RDW moet ook bij de gemeente worden geregistreerd. In dat geval is het gratis en hoeft er geen sticker op de boot.
Overlast kan bij Oostzaan worden gemelden via het digitale meldingsformulier ‘vaaroverlast. Een gevaarlijke situatie zoals te hard varen kan je melden via de servicelijn van de politie: 0900-8844.
Lees ook:
- Aandacht voor vaargedrag jeugd in Oostzaan en Wormerland (mei 2021)
- VVV van BB (Vaaroverlast Vragen VVD van Bart Baaten) (februari 2023)
- De vaarregels van Oostzaan
Door Piet Bakker, foto: Merel Kan. Bron: persbericht Oostzaan, website Oostzaan, eerder nieuws op De Orkaan.
Inderdaad: de regels zijn duidelijk. En daar horen ook handhaving en sancties bij. Maar hebben de vaarders en of eigenaars niet ook een eigen verantwoordelijkheid om zich a) aan de voorgeschreven regels te houden en b) om zich ook te gedragen op het water?
in Wormerland heeft al jaren zelfde systeem en daar werkt het prima...... niet dus. Bij de sluis zou je gecontroleerd worden en zoude bezoekers een dagpas krijgen..... niet dus. denk je dat je een sticker kan lezen als de boot 30km/uur of harder vaart... niet dus. Grootst mogelijke onzin, je moet handhaven.
Ook de watersporter word uitgeknepen. Steeds meer verschillende regeltjes steeds meer moet er betaald worden. Het wordt een rommeltje waar helemaal niemand bij gebaat is.
Symboolpolitiek in troebel water.........
Overigens weet ik nog steeds niet op basis van welk wets- of verordeningsartikel men in overtreding zou zijn, wanneer als het een verordeningsartikel betreft welk bestuursorgaan dit heeft aangenomen en wanneer het officieel is gepubliceerd en wat de desbetreffende sanctie is, ook wanneer het bootje aan eigen erf in eigen water ligt……
Dat is te lezen op de website van Oostzaan. Onderaan het bericht staat de link naar de Regeling vaarregistratie Oostzaan - 18 juli 2023.
https://www.oostzaan.nl/mozard/!suite86.scherm0325?mPag=5130&mNch=hghck5mly6
Ik ben van mening dat een wet/ verordening pas rechtskracht heeft als een volksvertegenwoordigend orgaan deze in een openbare vergadering heeft vastgesteld. Dan pas heeft een wet of verordening rechtskracht en kan het uitvoerend bestuursorgaan zoals een ministerie daarop een Algemene Maatregel van bestuur uitvaardigen als dat noodzakelijk blijkt.
Mocht het hardvaren in de Plaatselijke Verordening zijn opgenomen dan kan iedereen nu stoppen met lezen . Maar volgens mijn bescheiden mening is dat niet het geval.
Over een sanctie lees ik in de link niets, evenmin over de hoogte ervan.
Begrijp mij goed, ik zelf ben als bevaarder van de Oostzaanse polderwateren (sinds 1953)een hartgrondig voorstander van een lage vaarsnelheid en de daarmee verbonden veiligheid.
Maar als de handhaving daarop, namens het bevoegd gezag in deze , het korps Landelijke Politiediensten, al niet in staat is om hardvaarders met knoerten van Y nummers te verbaliseren, hoe moet dan een Boa, als hij hier toe al bevoegd zo zijn , dan een hardvaarder verbaliseren? Staande houden door van de wal een stopteken te geven of met een verrekijker het stickertje achter op de spiegel te ontcijferen? Ik wens onze Boa’ s veel succes!
Het enige waarvoor het stickertje nuttig is, is voor het onbeheerd en slordig achterlaten van vaartuigen op of aan gemeentelijke grond. Daar is de Boa bevoegd maar niet op mijn eigen piepkleine stukje water met bijbehorend oevertje. Om nog maar te zwijgen over de weinige veehouders alhier die in een zelfde situatie verkeren met veel langere oevers dan mijn achtertuintje.
Ik steun het College van harte met een actie tegen asociaal vaargedrag maar dan wel graag met een reglement dat voldoet aan de juridisch daartoe gestelde normen. Anders wordt het een fiasco.
Goed, nu naar de kwelbuis en morgen weer even varen met mijn Noorse jolletje met aangehangen bb motortje.
Zie je iemand langssukkelen met 5 km, ben ik dat. Zwaai maar even of vaar een stukje mee en verbaas je hoe het mogelijk is dat er nog steeds geen ernstige ongevallen hebben plaatsgevonden op Ringvaart, Westplas en de sloot langs de A7…..
Lees de APV:
Artikel 5:31d Registratie vaartuigen
1.
Vaartuigen, met uitzondering van woonboten, die zich bevinden in openbaar water of op de walkant, dienen te beschikken over een door het college afgegeven uniek registratienummer.
2.
Het registratienummer dient goed zichtbaar te zijn aan het vaartuig.
3.
Het college kan categorieën van vaartuigen uitsluiten van de verplichting tot registratie zoals genoemd in lid 1.
4.
Het college kan nadere regels stellen met betrekking tot de registratie en de manier waarop dit dient te geschieden.
5.
Het is met in achtneming van lid 3 verboden zonder registratienummer met een vaartuig te varen in openbaar water, daar een vaartuig afgemeerd te hebben, dan wel een vaartuig gestald te hebben op de walkant.
[Artikel 5:31d treedt in werking als er een nadere regeling wordt vastgesteld waarin de registratie van vaartuigen wordt geregeld]
Dat wordt hard werken voor Zaanstad want ze vertikken het al jaren om iets te doen aan al die overlast die het varend gepeupel veroorzaakt.
Duidelijk verhaal en dank dat je nog zo laat de moeite hebt genomen om dit even uit te pluizen.
Het College had zich veel kritiek bespaard als was vermeld dat deze maatregel was genomen op basis van de Plaatselijke Verordening waar deze registratieverplichting dus al jaren in staat.
Ik ga de PV maar eens uitpluizen want er schijnen veel interessante dingen in te staan. Gelukkig hebben we ooit als Raad in 1984 besloten dat het artikel over het ophangen van de was aan bovengrondse electraleidingen wel kon worden geschrapt...
Overigens is wel duidelijk dat in de nu genomen maatregel niets wordt vermeldt over te hard varen en dan denk ik toch dat reageerder Reijer volkomen gelijk heeft met zijn gedachte dat het gewoon een melkkoetje voor de gemeente wordt.....
Waarschijnlijk zijn er honderden bootjes in onze gemeente, mij benieuwen of ze het geld wat binnenkomst door deze “prima” regeling ook gaan gebruiken om iets aan handhaving te gaan doen!
kansloos project heel duur en zeer moeilijk te handhaven
Je kan voor die 20,45 Euro eventueel een banklening aanvragen. Of in termijnen betalen.
En dan gaat iedereen ergens buiten Oostzaan hard varen?
Zaanstad handhaaft niet.
Op mijn mail dat er iedere avond een stel groene alluminium bootjes loeihard op de Gouw langs varen kreeg ik van Zaanstad een mail dat er geen capaciteit was om te handhaven.
Terwijl het soms echt levensgevaarlijk is voor andere vaartuigen...
ja te gek voor woorden. er moet eerst iemand dood gaan, dus tegen elkaar op klappen. de ouders willen niet eens weten wat hun kinderen doen. totdat ze te horen krijgen..... ja en dan....
ga een avond aan de ringvaart zitten.... de burgemeester ging waarschuwen.nou er gebeurd niks,er moet in Oostzaan eerst wat ergs gebeuren.
Anders doen ze niks.
Zie hierboven:"... Als je bootje al via een Y-nummer is geregistreerd bij de RDW moet ook bij de gemeente worden geregistreerd. In dat geval is het gratis en hoeft er geen sticker op de boot...."
Mijn mogwlijk overlast gevende auto is ook geregistreerd bij de RDW en ik hoef mij niet te registreren bij Oostzaan. Rechtsongelijkheid dus. Er zijn ook allerhande voetgangers en fietsers. Een deel daarvan geeft overlast. Moeten die zich nu ook registreren bij Oostzaan. En als je al landelijk geregistreerd bent (ID), dan is dat ook gratis?
Waarschijnlijk rammelt deze maatregel juridisch van alle kanten en ik heb daarom het Koninklijk Nederlands Watersport Verbond gevraagd hier eens even naar te kijken.
Tot die tijd schort ik mijn oordeel nog maar even op want water, vissen en varen en alle mogelijke combinaties daarop zijn al sinds de Middeleeuwen een tricky materie…..
De vaarsnelheid valt reuze mee (50 km). In het zuideinde rossen ze tegen de 80 km (per uur) en daar kan onze overheid ook niets aan doen, allemaal te kostbaar.......
dat er een probleem.is met hard varende bootjes kan zijn.
maar een regestratie lost dat niet op, je moet toch handhaven en staande houden.
Dus de registratie is alleen weer extra kosten.
nu kom ik uit purmerend door oostzaan varen hoe zit dat dan.
dan is het beter om het landelijk en voor alle boten te regelen ben je overal van af.
heb je wel een keer de kosten dat is dan maar zo.
tJe betaald ook tol als je naar spanje rijd. in frankrijk namelijk. zo zit dat ook net je bootje in oostzaan.
20.45 is een schijntje
Goede actie van de gemeente Oostzaan. Kan Zaanstad wat van leren.
zeker zelf niet jong geweest vroeger?
Ja Jan maar denk wel dat het een landelijk probleem is maar vindt het zeker geen slecht idee👍
Wat gebeurt er met Amsterdammers , Zaandammers , Purmerenders , Landsmeerders en andere dorpen en steden in Nederland van booteigenaren die door of in Oostzaan willen varen ???
Rob,
Lezen!
Dit staat er "Alle vaartuigen met een motor die varen of liggen in Oostzaan, moeten worden geregistreerd."
Met andere woorden: ook Zaanstedelingen, Landsmeerders, Den Ilpers, Amsterdammers etc. moet zich laten registreren als ze in Oostzaanse wateren varen.
De registratie kost in Oostzaan € 20,45.
Als Zaanstad, Amsterdam, Den Ilp, Landsmeer, Purmerend ook met een registratie komen wordt het varen een kostbare liefhebberij!
Het zou daarom beter zijn als er een landelijk registratiesysteem komt.
Maar hoe ze gaan handhaven weet ik niet want Oostzaanse booteigenaren krijgen een sticker en waar moet je die sticker plakken?
Plak je de sticker aan bak- of stuurboord zie je de sticker maar aan 1 kant van de boot dus eigenlijk moet de gemeente Oostzaan 2 stickers verstrekken.
set bestaat uit twee stickers met een persoonlijk nummer. verder krijg je nog een vlag en sleutelhanger. 19 e besteld vandaag binnen en 5 jaar geldig
De sticker plak je op de spiegel van de boot.
hoe simpel kan het zijn.
Hoogkamer bedoelt zeker de achtersteven?
Als de boot een buitenboordmotor en ook nog een vlag heeft zie je aan de achterkant de sticker ook niet of nauwelijks.
Het meest simpele is alle bootjes van een Y nummer voorzien en landelijk registreren.
Daarnaast moet een vaarbewijs verplicht worden voor iedereen die met een motorbootje vaart, bij een overtreding gelijk bekeuren en als de bestuurder niet kan worden aangehouden dan de boete opsturen naar de eigenaar van de boot.
het meest simpele zou zijn als de mensen niet zoveel 'overlast' hebben van elkaar en dat de betutteling in NL stopt.
we verzuipen in de regeltjes en gunnen elkaar helemaal niets meer. alleen maar azijnzeikers in de pand tegenwoordig!
Boten met een achter tsteven passen niet in de prut sloten van en rond Oostzaan de vlag op het achterdek moet van zn formaat zijn dat het het zicht niet ontneemt en zeker niet zoals de yuppenhoerensloepen met een punt in het water.
Dat heeft de Overheid in 1993 al voorgesteld en wel voor elk bootje langer dan 4 meterdat in principe harder zou kunnen varen dan 20 km per uur als (met nadruk op als) je er een motor aan zou hangen.
Daardoor kwamen in heel Nederland vaartuigjes als de Oostzaner jol en de daarop lijkende bootjes plots in beeld als belastingobject. Je weet: Een kenteken zonder belasting bestaat niet.
Na enig gestamp door stukkiesschrijver in de lokale persorganen en orgaantjes, alsmede de landelijke pers, KNWV en ANWB hebben wij als watersporters en sportvissers bereikt dat dit nog steeds in een hele diepe la ligt……
Een Oostzaner jol heeft geen spiegel….
Oostzaner Jol heeft vaak ook geen motor.