In vergelijking met andere grote gemeenten komen bij Oostzaan “structureel” meer klachten binnen van burgers. Ook bij de grote buur Zaanstad is dit het geval. Met iets minder dan 10.000 inwoners ontving Oostzaan 43 bezwaarschriften. Bij acht vergelijkbare grote gemeenten lag dat aantal tussen de 20 en 22 per 10.000 inwoners.

Ondanks dit hoge percentage klachten, constateert het college dat er veel goed gaat. Toch benadrukt de commissie bezwaarschriften dat er nog steeds veel ruimte is voor verbetering in de kwaliteit van besluiten en de communicatie over klachtenprocedures.

93% van de bezwaarschriften in Oostzaan werd tijdig afgehandeld, iets lager dan de 98% van vorig jaar. In vergelijking doet Oostzaan het beter dan Zaanstad, waar slechts ongeveer 85% van de klachten tijdig werd afgehandeld, ondanks dat Zaanstad hogere cijfers rapporteerde. 

Adviezen

De commissie heeft een aantal adviezen voor Oostzaan, die deels overeenkomen met de aanbevelingen van 2022. Ze roepen op tot zorgvuldiger en beter gemotiveerde beslissingen, zodat de kwaliteit van besluiten omhoog gaat. Voor evenementen zoals “Lentekabinet” moeten vergunningen eerder worden verleend, zodat bezwaar maken niet zinloos lijkt.

Daarnaast moet de gemeente duidelijk maken hoe inwoners op verschillende manieren klachten kunnen indienen, zoals schriftelijk, mondeling en aan de balie. De commissie benadrukt ook dat Woo-verzoeken duidelijker en efficiënter moeten worden afgehandeld.

Ze dringen er verder op aan dat er altijd een verweerschrift wordt opgesteld bij bezwaarschriften, om transparantie te waarborgen. De gemeente heeft beloofd deze adviezen nu wel op te volgen en de klachtenregeling eind 2024 te bekijken en zo nodig aan te passen.

Lees hier het volledige rapport.

Lees ook: Veel klachten over Zaanstad (en gemeente is er blij mee)

Door: Nick Boeske (De Orkaan). Info: Jaarverslag commissie bezwaarschriften Oostzaan 2023. Foto: De Orkaan.