In vergelijking met andere grote gemeenten komen bij Oostzaan “structureel” meer klachten binnen van burgers. Ook bij de grote buur Zaanstad is dit het geval. Met iets minder dan 10.000 inwoners ontving Oostzaan 43 bezwaarschriften. Bij acht vergelijkbare grote gemeenten lag dat aantal tussen de 20 en 22 per 10.000 inwoners.
Ondanks dit hoge percentage klachten, constateert het college dat er veel goed gaat. Toch benadrukt de commissie bezwaarschriften dat er nog steeds veel ruimte is voor verbetering in de kwaliteit van besluiten en de communicatie over klachtenprocedures.
93% van de bezwaarschriften in Oostzaan werd tijdig afgehandeld, iets lager dan de 98% van vorig jaar. In vergelijking doet Oostzaan het beter dan Zaanstad, waar slechts ongeveer 85% van de klachten tijdig werd afgehandeld, ondanks dat Zaanstad hogere cijfers rapporteerde.
Adviezen
De commissie heeft een aantal adviezen voor Oostzaan, die deels overeenkomen met de aanbevelingen van 2022. Ze roepen op tot zorgvuldiger en beter gemotiveerde beslissingen, zodat de kwaliteit van besluiten omhoog gaat. Voor evenementen zoals “Lentekabinet” moeten vergunningen eerder worden verleend, zodat bezwaar maken niet zinloos lijkt.
Daarnaast moet de gemeente duidelijk maken hoe inwoners op verschillende manieren klachten kunnen indienen, zoals schriftelijk, mondeling en aan de balie. De commissie benadrukt ook dat Woo-verzoeken duidelijker en efficiënter moeten worden afgehandeld.
Ze dringen er verder op aan dat er altijd een verweerschrift wordt opgesteld bij bezwaarschriften, om transparantie te waarborgen. De gemeente heeft beloofd deze adviezen nu wel op te volgen en de klachtenregeling eind 2024 te bekijken en zo nodig aan te passen.
Lees hier het volledige rapport.
Lees ook: Veel klachten over Zaanstad (en gemeente is er blij mee)
Door: Nick Boeske (De Orkaan). Info: Jaarverslag commissie bezwaarschriften Oostzaan 2023. Foto: De Orkaan.
Jaja, over transparantie gesproken.
Het is nog ernstiger gesteld dan in dit rapport staat. Wat te denken van schriftelijk ingediende bezwaarschriften/klachten die door gemeente Oostzaan en burgemeester niet worden doorgestuurd naar de externe commissie bezwaarschriften? Hoeveel zijn dat er?
Daarbij te weten dat de externe commissie bezwaarschriften Oostzaan een zelfstandig, dus onafhankelijk bestuursorgaan is die advies moet uitbrengen over ingediende bezwaarschriften/klachten aan het bestuursorgaan gemeente Oostzaan voor een heroverweging op haar besluit waarop het bezwaarschrift/klacht ziet. Er geldt voor schriftelijk ingediende klachten/bezwaren immers een plicht tot doorzenden naar de externe commissie voor de behandeling hiervan?
Wat als aan deze doorzendplicht door gemeente Oostzaan niet wordt voldaan? In ieder geval komen deze cijfers niet voor in het rapport van de externe commissie omdat deze niet bekend waren bij-, zo ook niet behandeld zijn door de commissie. Wat leert men hieruit?
Dat een goedwillende burger met lege handen komt te staan bij handelingen van een overheid die een hoog Sovjetgehalte in zich dragen.