De ‘Verboden in te rijden’-borden bij de Kerkstraat en De Haal in Oostzaan blijven voorlopig staan. Maar de onderborden met ‘Artikel 2:47B APV’ zouden inmiddels zijn weggehaald.
Dat gebeurde nadat boetes vanwege het negeren van het inrijverbod in de spits in Oostzaan zijn vernietigd door de rechter. Volgens de rechter kan zoiets niet via de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) maar moet via de Wegenverkeerswet worden afgedaan.
De gemeente Oostzaan liet weten zich te beraden op de uitspraak en de gevolgen, als eerste maatregel wordt “de toevoeging over de APV onder de borden verwijderd. Het uitgangspunt blijft dat wij de overlast door sluipverkeer willen bestrijden en dat wij bekijken op welke manieren dit mogelijk is.”
Inrijden is nog steeds niet toegestaan volgens de borden. Maar Oostzaan wil hier kennelijk de APV niet meer voor gebruiken. Of er probleemloos naar de vorige regeling kan worden teruggeschakeld is de vraag. In feite is het regime waarbij het inrijverbod via de APV wordt geregeld nog steeds van kracht. Ook de ontheffingen worden nog via die APV verstrekt.
Op de foto boven het bord met het APV-onderbord dat dus weggehaald zou zijn (foto is van donderdag 22 augustus rond 16.00 uur, even na dat tijdstip mailde de woordvoerder van Oostzaan dat het APV-onderbord zou verdwijnen).
De tijdlijn:
- Oostzaan zit fout met ‘bestuurlijke boetes’ sluipverkeer, schade mogelijk ruim € 500.000 (27 juni 2024)
- Zeven vragen over boetes voor sluipverkeer in Oostzaan (28 juni 2024)
- Oostzaan had haast bij besluit sluipverkeer: ‘aanpassen gaat ons veel geld kosten’ (19 juli 2024)
- Oordeel rechtbank definitief: Oostzaan zit fout met ‘bestuurlijke boetes’ sluipverkeer (21 augustus 2024)
- Oostzaan gaat studeren op sluipverkeer (22 augustus 2024)
Door Piet Bakker op basis van bericht van de gemeente Oostzaan en eerder nieuws op De Orkaan. Foto’s: De Orkaan.
Inderdaad, de bordjes zijn weg. Helaas zijn de landelijk voorgeschreven informatieborden die cameracontrole op naleving aankondigen nog niet geplaatst. Maar misschien komen die nog?
Wellicht kan het College eens op werkbezoek bij gaan bij buurman Landsmeer om de bebording en camera’ s in den Ilp en Purmerland eens te bestuderen. Bouw het na, dan heb je een goede opstelling. Of vindt het Oostzaanse College het wiel liever zelf uit om daarna te ontdekken dat iedereen zich doodlacht om dat het vierkant is…?
Waarom dit sluipverkeer heet is mij trouwens een raadsel. Het is gewoon de kortste route, en ook nog eens zonder stoplichten.
Wat hebben we nu in Oostzaan aan inrijverboden en hoe is dit geregeld? Als eerste het bord op de foto. Daar staat dat de weg verboden is voor autoverkeer. Het onderbord geeft aan dat dit voor bepaalde tijdvakken geldt. Voor alle duidelijkheid: Dit bord hangt er al meer dan 15 jaar. Controle vindt waarschijnlijk handmatig plaats want een camera heb ik nog nooit kunnen ontdekken als je Oostzaan IN komt.
Daarnaast hebben we twee camera’s die het UITrijden tegen moeten gaan. Deze hangen bij de Wateringbrug en de brug over het Twiske aan het eind van de Haal. Onder of vlak na deze camera’s hangt dan weer het autoverbodsbord. En de rechter heeft niet bepaald dat deze borden er niet mogen hangen. Wel dat de verboden niet via de APV mogen worden beboet. Omdat het gemiddeld om twintig auto’s per dag totaal gaat ben ik benieuwd hoeveel dat er per brug zijn. Als de helft door de Haal gaat hebben we het over tien per DAG. De Haal gaat binnenkort anderhalf jaar dicht. Overlast gevend sluipverkeer? 10 auto’s per dag? Laat mij niet lachen….
Er is geen goede alternatieve route voorhanden.